וריקוצלה: הפרעת פריון גברית

(9)
לדרג

כ-10% מהגברים סובלים מוורידים מורחבים באשכים. אלה יכולים לגרום לאי נוחות, כאב ואף פגיעה בייצור הזרע. ניתן לטפל כירורגית, על ידי חסימת הוורידים הלקויים

מאת: מערכת zap doctors

אף שנשים שמתקשות להיכנס להריון, לוקחות על עצמן לא פעם את האחריות לבעיה, הרי שבמקרים רבים הפרעות פריון קשורות דווקא לגבר. אחת הסיבות השכיחות לבעיית פריון זכרית, נקראת וריקוצלה, בעיה ממנה סובלים כ-15% מהגברים.

מהו וריקוצלה, מהו הקשר שלה לפוריות, כיצד באים לידי ביטוי תסמיני הוריקוצלה ומהם הטיפולים המקובלים כיום? ד"ר רענן טל, מומחה בכירורגיה אורולוגית, עונה על כל השאלות.

מהו וריקוצלה?

"הרחבה לא תקינה של ורידי האשך (ורידים מורחבים, דליות האשך), שגורמת להפרעה בזרימת הדם לאשך עצמו ועלולה לגרום להפרעה בייצור הזרע. וריקוצלה קיים בקרב בחורים צעירים (לרוב לא בילדים), התחלת הרחבת הוורידים הלא תקינה היא כנראה עם תחילת גיל ההתבגרות והבעיה מאובחנת בדרך כלל בלשכות הגיוס או בשלב מאוחר יותר, כאשר בני הזוג מתקשים להיכנס הריון והגבר עובר הערכת פוריות.

מחקרים שנעשו בנושא, לא הצליחו למצוא קשר גנטי או קשר לאורח חיים מסוים ולא בריא. עם זאת, נמצא הקשר למבנה גוף. התופעה נפוצה יותר אצל גברים רזים וגבוהים".

מה הקשר בין וריקוצלה להפרעת פוריות?

"קיימות מספר השערות מדוע הוריקוצלה גורם להפרעה בייצור הזרע. יתכן והיורידים המורחבים, גורמים להצטברות של דם סביב האשך, כתוצאה מכך עולה הטמפרטורה באשך, יתכן ואספקת הדם הלקויה פוגעת ב באספקת החמצן לאשך, ואולי נוצרת הפרעה בפינוי חומרי הפסולת מהאשך. כל אלה עלולים לשנות את התנאים הסביבתיים באשך ולהפריע לייצור תקין של זרע".

מה התסמינים של התופעה?

"וריקוצלה עלול לגרום להבדל בגודל האשכים, כלומר, אשך אחד קטן והשני גדול יותר. ישנם גברים, ששמים לב לוריקוצלה בעצמם, כאשר הם מבחינים בוורידים מורחבים ובולטים בחלק העליון של שק האשכים. במיעוט המיקרים התסמין העיקרי של וריקוצלה הוא כאב באשך. עם זאת, כמובן לא מומלץ להסתפק באבחון עצמי ויש להבדק כמובן על-ידי רופא".

מהם הטיפולים הקיימים כיום?

"טיפולים שמרניים כדוגמת הרמת שק האשכים, המנעות ממאמצים או המלצות אחרות שלעיתים קוראים באינטרנט אינם יעילים.

הטיפול היעיל הוא טיפול פולשני שמטרתו להפסיק את זרימת הדם בוורידים המורחבים ולהטות אותה לוורידים תקינים. הטיפול השכיח הוא טיפול ניתוחי, ניתן לטפל בוריקוצלה גם בצינתור. כיום, עם הקדמה וההתפתחות הרפואית, השתפרו מאוד אמצעי האבחון ושיטות הטיפול בוריקוצלה. בבדיקת סונר (אולטראסאונד) דופלר פשוטה ולא פולשנית ניתן לראות את האשכים ולמדוד את גודלם; ניתן לראות את הוורידים המורחבים ואת ההפרעה בזרימת הדם. גם בטיפול בוריקוצלה התקדמנו מאוד: כיום מבוצעים ניתוחים מיקרו-כירורגיים (ניתוחים תחת המיקרוסקופ) המאפשרים לזהות ולטפל ביותר ורידים בצורה מדוייקת יותר ולהשיג תוצאות טובות יותר. גם שיעור הסיבוכים נמוך יותר בשיטה המיקרו-כירורגית ואפילו ההחלמה קלה יותר. בשיטה המיקרוכירורגית משתמשים במיקרוסקופ ניתוחי, שנותן למנתח הגדלה פי 15-20 של שדה הניתוח ותאורה חזקה יותר. המנתח משתמש במכשיר עדין, שיכול לטפל בעדינות רבה בכל דם קטנים מאד.

באמצעות השיטה המיקרו-כירורגית ניתן בצורה הטובה ביותר לטפל אפילו בורידים קטנים, קל יותר להימנע מנזק למבנים האחרים שנמצאים בחבל הזרע כגון, עורקי האשך, צינור הזרע וכלי הלימפה. כך הרופא מצליח באמצעות המיקרוסקופ והמכשור העדין לבצע ניתוח מוצלח יותר עם תוצאות טובות יותר. כמו לכל שיטה, גם לשיטה המיקרוסקופית יש חסרונות. החיסרון העיקרי של השיטה המקרוסקופית הוא הצורך במיומנות מיוחדת הנדרשת לבצע את הניתוח ובמשך הניתוח שהוא ארוך יותר מאשר בשיטות אחרות. הבעייתיות העיקרית בטיפול בוריקוצלה, היא חזרתה או הישנותה. הישנות קורית בגלל שלא נקשרו כל הוורידים בעת הניתוח או בגלל התרחבות של ורידים חדשים והיא עלולה להופיע מייד לאחר הניתוח או לאחר מספר חודשים".

לטפל או לא לטפל בבעיה?

"הייתי ממליץ לכל גבר החושב שהוא סובל מוריקוצלה או לגבר ששם לב לממצא חריג בשק האשכים לפנות לרופא אורולוג ולהבדק. מדובר בבדיקה פשוטה ולא פולשנית, אולי מביכה מעט. במידה ואכן אובחן וריקוצלה, הרופא יפנה לביצוע הבדיקות הנדרשות (סונר אשכים, בדיקת זרע או בדיקות אחרות) כדי להבין האם הוריקוצלה גורם לבעיה ביצור הזרע. במידה והוריקוצלה גורם לבעיה כדאי לטפל, במקרים אחרים לרוב ההמלצה היא למעקב בלבד. כיום יש שיטות רבות לטיפול בוריקוצלה. כדאי לבחון את השיטות השונות, ללמוד על היתרונות והחסרונות של כל שיטה ולהחליט על השיטה המתאימה ביותר עבורך. בכל מקרה, הטיפול בוריקוצלה הוא אינו טיפול דחוף ולכן כדאי לא לקבל החלטה האם לטפל וכיצד בחופזה".

בואו לדבר על זה בפורום וריקוצלה דליות בורידי האשכים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום