טיפולי איידס למהגרים ללא ביטוח

(0)
לדרג

משרד הבריאות פותח מיזם הומניטרי לטיפול במהגרים נשאי HIV שאין להם ביטוח רפואי. חלוקת התרופות - בסניף סופר פארם בתחנה מרכזית בת"א

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות הציג לאחרונה מיזם משותף לטיפול במהגרים נשאי HIV, שאין להם ביטוח רפואי. המיזם מאגד גורמים ממשלתיים, מרפאות איידס, ארגונים לא ממשלתיים, חברות תרופות וחברות מסחריות אחרות.

המיזם נועד לעקוב ולטפל בנשאי HIV שאינם זכאים לטיפול לפי חוק ביטוח בריאות ממלכתי על מנת לשפר את מצבם הבריאותי ולצמצם את הסיכון להדבקה של השותפים המיניים שלהם. לאחר שנתיים ימשיך משרד הבריאות את הפעלת התוכנית ללא שימוש בתרומות.

לפי חוזר מנכ"ל שהופץ היום (ד'), כל נשא HIV מגיל 18 ומעלה הנמצא בישראל לפחות שישה חודשים ושאינו מחזיק בביטוח רפואי בתוקף. הגורם המפנה ו/או מרכז האיידס יעשו מאמץ לבדוק האם למועמד היה ביטוח רפואי בתוקף טרם או בעת הפניה. נשאים הזכאים לטיפול ב-HIV באמצעות ביטוח פרטי לא יוכלו להיכלל בתוכנית.

נשים בהריון שאין להן ביטוח רפואי ימשיכו לקבל את הטיפול האנטי-רטרוויראלי כולל מעקבים במהלך ההריון ושישה חודשים לאחר הלידה, במסלול הרגיל של משרד הבריאות בנושא זה.

ככלל, קטינים נשאי HIV לא יוכלו להשתתף בתוכנית מאחר שהם זכאים לסל בריאות הכולל טיפול אנטי-רטרו-ויראלי, באם הם מבוטחים בהסדר של מאוחדת. במקרים יוצאי דופן, כגון מצב שבו הם רשומים אך אינם עומדים בקריטריונים המזכים אותם בטיפול בתרופות אנטי-רטרו-ויראליות עקב מצב רפואי שקדם להגעתם לישראל או במקרים יוצאי דופן אחרים, ניתן יהיה להגיש מועמדותם פרטנית להחלטת הוועדה.

חולים ונשאי HIV שמקבלים טיפול במסגרת מחקר או עקב התחייבויות של חברות תרופות מסיבה אחרת או שמקבלים טיפול בכלא לא יהיו זכאים לטיפול תרופתי במסגרת הנוכחית. לאחר סיום המחקר יוכל הנשא להיכנס לרשימת המועמדים לטיפול לתוכניות הנוכחית.

מי יפעיל את התוכנית?

האחריות לביצוע היא על המחלקה לשחפת ואיידס, המרפאה הציבורית של משרד הבריאות טרם, שבאחריותה הפניה לבירור וטיפול במרפאת איידס, הנפקת מרשמים לטיפול מונע למספר מחלות זיהומיות אופורטוניסטיות (למעט שחפת).

סניף סופר פארם בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב יהיה אחראי על אחסון וניפוק תרופות על ידי רוקחים, והנפקת תרופות למחלות זיהומיות (למעט שחפת); מרפאות איידס יהיו אחראיות מעקב וטיפול בנשאים וכן דיווח למחלקה לשחפת ואיידס על נשאים חדשים והמלצה להוסיפם לתוכנית; מעבדות איידס יהיו אחראיות על ביצוע בדיקות HIV, ביצוע בדיקות CD4 ועומס נגיפי במחירים מוסכמים. בדיקת עמידות תתבצע אך ורק למעבדה המרכזית לנגיפים בתל השומר.

תרומת התרופות תתבצע למשך השנתיים הראשונות, כל חברה לפי הסכם פרטני. באחריות הוועד למלחמה באיידס יהיה לקבל את התרופות מהחברות ולהעביר אותן לבית המרקחת ולהפנות נשאים לתוכנית.

גופים נוספים השותפים למיזם - חברת ש.ר.א.ל - תתרום תרופות למשך השנתיים הראשונות; המרפאה הפתוחה של עמותת רופאים לזכויות אדם תפנה של נשאים עצמם למרפאות איידס; מרפאת לוינסקי ומרפאה הפרסים יהיו אחראיות על העברת המידע ללשכת הבריאות ו/או הפניה של נשאים עצמם למרפאות איידס. לשכות הבריאות יפנו למחלקה לשחפת ואיידס של בקשות חדשות להצטרפות לתוכנית.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום