לימוד שפה זה כן משחק ילדים

(0)
לדרג

המשחק תורם להתפתחות רגשית, חשיבתית, מוטורית ותקשורתית של הילד וכמובן להתפתחות שפה. לפיכך, אחת הדרכים המרכזיות בטיפול בילדים בעלי לקויות בשפה ובדיבור היא באמצעות משחק. צרכנות רפואית

מאת: גלית עדות

אינספור מחקרים כבר הוכיחו כי משחקים הם צורך אוניברסלי של כל ילד, המסייע בהתפתחותו התקינה. בהיבט אחר לגמרי, השפה היא אמצעי התקשורת האנושי העיקרי, הנחוץ לא רק לצרכי תקשורת, אלא נוגע גם בתחומי התפתחות מוטוריים ורגשיים. לפיכך, אחת הדרכים המרכזיות בטיפול בילדים בעלי לקויות בשפה ובדיבור היא באמצעות משחק. הנה כל מה שחשוב לדעת על שפה, משחק ומה שביניהם.

השפה היא אמצעי התקשורת האנושי העיקרי, והשימוש במסרים מילוליים ליצירת אינטראקציה בינאישית הוא תהליך הדדי ודינאמי. אולם, התפתחות השפה חיונית לא רק לצורך תקשורת, אלא מהווה צומת דרכים מרכזי בין תחומי ההתפתחות מוטוריים, הכרתיים, סנסוריים ורגשיים. התהליכים המרכזיים בתחום התפתחות השפה והבנת מרכיביה מתרחשים בקצב מהיר בגיל הרך בין לידה לגיל שש בערך, והם מתבצעים באופן רגיל לפי סדר וקצב דומים בקרב כל הילדים. יש לזכור שמאחר וכל ילד הוא ייחודי, ההתפתחות התקינה נמדדת לפי טווחים ולא גילאים מדויקים. לסביבה, בעיקר להורים ולגננות, יש מקום מרכזי בהעשרת כישורי ההבנה וההבעה המילולית הן ברמה היומיומית והן בפעילות חינוכית כמו קריאת סיפורים, שיחות מתוכננות, משחקים סוציו-דרמטיים ומשחקי קופסא.

בגיל הרך המשחק הוא עיסוקו המרכזי של הילד, התורם להתפתחותו הרגשית, חשיבתית, מוטורית ותקשורתית, וכמובן להתפתחות שפה. לפיכך, אחת הדרכים המרכזיות בטיפול בילדים בעלי לקויות בשפה ובדיבור היא באמצעות משחק. "הצורך במשחקים שמותאמים ספציפית לצרכים של ילדים בעלי קשיים בתחום השפה וההיגוי, עלה מתוך השטח", מספרת יעל אדם, קלינאית תקשורת. "לפעמים כדי לסייע לילד נדרש תרגול סזיפי, והמשחק הוא הדרך המהנה והמועדפת ללמוד".

משחק- אמצעי הלמידה המועדף על ילדים

כדי לענות על צרכי השטח, פיתחו קלינאיות תקשורת של חברת הדים משחקי קופסא הממוקדים במגוון מטרות טיפוליות, למשל: משחק שמסייע בחלוקה להברות, משחק לפיתוח ושיפור השימוש במשפטים מורכבים מבחינה תחבירית ומורפולוגית, משחק לפיתוח מודעות פונולוגית, משחק לתרגול הגייה נכונה, לתרגול הטיות ופעלים, ולהעשרת אוצר המילים.

"אנחנו רואות שיפור ניכר בעקבות השימוש במשחקים", אומרת אדם. "ההדגמה הוויזואלית, התחרותיות והעניין, מביאים לכך שאפילו ילדים גדולים שמטופלים אצלנו מעדיפים את המשחק כאמצעי הלמידה המועדף עליהם". אל קלינאיות התקשורת מגיעים גם ילדים בגיל בית ספר, שמראים קשיי שפה או למידה. מאחר ומיומנויות הקריאה והכתיבה נשענות בחלקן על כישורי שפה דבורה, כלומר הבנת דיבור והבעה, אין פלא שילדים שחווים קשיי למידה מראים קשיי שפה. הבעיות יכולות לנוע מקושי בהבעה שבעל פה, אוצר מילים דל, קושי בשליפת מילים ועוד. לכן, חשוב לאתר קשיי שפה מוקדם ככל האפשר, כדי למנוע תסכול ופתיחת פערים בהשוואה לילדים אחרים. היום, כבר בגיל הגן ניתן לאתר סימנים מקדימים לקשיי למידה שפתיים. למשל: קושי בלימוד צבעים, צורות ומילות מרחב, סיכול צלילים, שימוש במשפטים לא תקינים ועוד.

המשחקים שפיתחה חברת "הדים" מתאימים לילדים מגיל שנתיים עד לגילאי חטיבת הביניים. אולם, ההתאמה בין סוג המשחק לגיל הילד או לרמת ההתפתחות בה הוא נמצא, היא חיונית להצלחה בפיתוח כישורי השפה והתקשורת בגיל הרך. לכן, הורים המעוניינים ברכישת משחקים התפתחותיים מוזמנים להתייעץ עם קלינאית תקשורת על מנת לבחור את המשחק הטוב ביותר עבור הצרכים הספציפיים של ילדם.

מתוך "הדניוז", מגזין מבית הדים

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות בתקשורת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום