השמנת ילדים - סיכון ללב

(0)
לדרג

עלייה במשקל מעלה את הסיכון ללחץ דם גבוה, שומנים בדם וסימנים אחרים לבעיות לבביות לפני גיל ההתבגרות. שימו לב, מתי הילד עולה במשקל יותר מאשר בגובה?

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לילדים שחווים עלייה מהירה במשקל הגוף בגיל צעיר סיכון גבוה יותר ללחץ דם גבוה וסימנים אחרים לבעיות לבביות לפני גיל ההתבגרות. כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Pediatrics.

החוקרים מסבירים כי לילדים קיימת נטייה טבעית בשלב מוקדם במהלך החיים לרדת במשקל, כאשר הם עולים מהר יותר בגובה מאשר במשקל. אך בסופו של דבר, כל הילדים מגיעים לנקודת מפנה שבה הם מתחילים לעלות במשקל בקצב מהיר יותר ומדד מסת הגוף מתחיל לעלות. חלק מהמחקרים הציעו כי ילדים המתחילים לעלות במשקל בגיל צעיר יותר מועדים יותר להשמנת יתר בגיל מבוגר יותר.

במסגרת המחקר הנוכחי עקבו החוקרים אחר 271 ילדים שנולדו בשנים 1995-1996, עם מעקב אחר המשקל והגובה של הילדים לפחות פעם בשנה עד גיל 12 שנים, במהלך הערכות רפואיות ובדיקה גופנית בבית הספר. על סמך דפוס הגדילה של כל ילד וילד, קבעו החוקרים את המועד שבו הילדים הגיעו למדדי מסת הגוף הנמוכים ביותר, ואת הגיל בו העליה במשקל הייתה מהירה יותר מהעלייה בגובה.

מהנתונים עלה כי ככל שהילדים הגיעו לנקודת המפנה בגיל צעיר יותר, כך משקל גופם היה גבוה יותר בגיל 12 שנים. לדוגמה, בבנים שהחלו לגדול סביב גיל שלוש שנים מדד מסת הגוף הממוצע עמד על 21 לפני גיל ההתבגרות, מדד מקביל לבן בגובה 1.5 מטרים ובמשקל 50 קילוגרמים. אצל בנים שלא החלו לגדול עד לפחות גיל שבע שנים מדד מסת הגוף הממוצע עמד על 17, המקביל לבן השוקל 40 קילוגרמים.

בקרב בנים שאצלם זוהתה נקודת המפנה בגיל צעיר יותר תועדו גם ערכי טריגליצרידים (שומנים בדם) גבוהים יותר וערכי לחץ דם גבוהים יותר בגיל 12. אף שהמספרים עדיין בטווח התקין, הם עשויים לרמוז לסימנים של בעיות לב עתידיות. בבנות, הקשר בין הגיל שבו העלייה במשקל הגוף הייתה מהירה יותר מהעלייה בגובה והסיכון הלבבי היה קטן יותר אך עדיין קיים.

לדברי החוקרים, על רופאים לעקוב אחר מדד מסת הגוף של הילדים ולזהות ילדים המצויים במגמת השמנת יתר. ייתכן כי לילדים אלו נטייה גנטית המעלה את הסיכון לעלייה מהירה במשקל הגוף ולתסמונת מטבולית בגיל צעיר יותר.

בואו לדבר על זה בפורום תזונת תינוקות וילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום