ריח רע מהפה: טיפול שורש

(1)
לדרג

מתביישים לדבר בעבודה? חוששים להתנשק בדייט? כנראה שאתם סובלים מריח רע מהפה (בלועזית: הליטוזיס). באמת לא נעים. אבל החדשות הטובות הן שניתן לטפל בבעיה

מאת: ד"ר זאב רם

עוד בנושא : השתלת שיניים, רופאי שיניים

ריח רע מהפה (הליטוזיס) היא אחת התופעות השכיחות בקרב מבוגרים וילדים.

הריח הרע הנודף מהפה גורם לאי נעימות רבה לסובל ממנו ולסביבה הקרובה. ריח רע יכול לגרום לבעיות רגשיות ואף לנידוי חברתי. כרבע מתושבי העולם סובלים מהבעיה במודע או שלא במודע.

שוק האביזרים לטיפול בריח רע מהפה כדוגמת, משחות שיניים "מיוחדות", מי פה, מרענני נשימה או תרסיסים שונים, מגלגל מיליארדי דולרים בכל רחבי העולם, זאת משום שאנשים מוכנים לעשות הכל כדי להפטר מהריח הרע. עם זאת, כל תכשירי ההיגיינה האורלית יעילים לתקופות קצרות בלבד, מאחר והם לא מטפלים בגורמים לריח הרע אלא, רק מנסים להסתיר אותם. זה למעשה טיפול קוסמטי בלבד.

התכשירים והאביזרים הנמצאים בשוק למניעת ריח רע מהפה, מתעלמים למעשה מהגורמים לריח הרע - שהם מושבות החיידקים הנמצאות על השיניים, על ובתוך כיסי החניכיים ועל גב הלשון.

ריח רע מהפה (אילוסטרציה)
ריח רע מהפה (אילוסטרציה)

מאין מגיע ריח רע מהפה?

ריח רע הוא תוצאה של פירוק חלבונים על ידי מושבות החיידקים הנמצאות בפה. מושבות החיידקים נמצאות על השיניים, על החניכיים, בתוך כיסי החניכיים ועל גב הלשון וגורמות לתגובה דלקתית של החניכיים. הריח עצמו מגיע מהפה, למרות שרבים חושבים שהוא נובע מבעיות במערכת העיכול. זו גם הסיבה שרופאים רבים, שולחים את המטופלים שלהם, המתלוננים על התופעה, לבדיקות רבות כגון: בדיקות דם, בדיקות רוק, בדיקות בקטריולוגיות ואנדוסקופיה של מערכת העיכול. הסובל מריח רע, לרוב, אינו יכול להריח את עצמו. ישנו מכשיר מיוחד הנקרא הלימטר, שמודד את כמות הריח הרע שנודפת מהפה. עם ההשקמה, הריח הרע מהפה חזק יותר.

מהם הגורמים לריח רע מהפה?

כפי שצינתי קודם לכן, הריח הרע מהפה, ברוב המקרים, אינו מגיע מהקיבה או מהרכב המזון שאנו אוכלים. מקור הריח הרע הוא מפירוק חלבונים שמתבצע על ידי חיידקים אנאירוביים הנמצאים בחלל הפה וגם מחילוף החומרים שלהם. כתוצאה מכך, נוצרות תרכובות גופרית המזכירות ריח לא נעים של ביצים מסריחות. מושבות החיידקים יוצרות חומרים שהם רעילים לתאים, וכמו כן מקטינים את כמות הפרשת הרוק בפה הגורמת להחרפת דלקות חניכיים.

ירידה בכמות הרוק יכולה להיגרם גם מחוסר שתייה מספקת, הקרנות, מחלות, תרופות, לחץ, מתח וחרדה. יצירת כמות רוק גדולה תפחית את הסיכוי לריח רע מהפה ולריקבון השיניים.

סיבות נוספות לריח רע מהפה הן אחסון ודחיסת מזון בין השיניים, חוסר יכולת להגיע לשיניים ולנקותן עקב מבנה או מיקום שיחזורים, שיניים רקובות ועששתיות, כתרים, גשרים, סתימות ותותבות לא מתאימות. ריח רע יכול להיגרם גם ממורסה (אבסס) או מגידול בחלל הפה.

כיצד ניתן לאבחן ריח רע מהפה?

בבדיקת חלל הפה והחניכיים אצל מומחה לרפואת חניכיים, המטפל בבעיות ריח רע מהפה, ואשר נעזר בהלימטר, ניתן לאבחן את התופעה, את הסיבות ולהמליץ על דרך טיפול. יש לוודא שהריח הרע מהפה אכן קיים ולא מדובר רק בחשש מריח רע - הליטופוביה (באשת פה הזייתית) בה המטופלים, חוששים שמפיהם נודף ריח רע למרות שאינו קיים.

בדיקה באמצעות ההלימטר, תאשר או תבטל את המצאות הריח רע מהפה.

כיצד מטפלים בתופעה?

לאחר שהגענו לאבחנה יש לטפל בגורמים לריח הרע, כלומר סילוק מושבות החיידקים, טיפול בדלקת החניכיים ובכיסי החניכיים המאכסנים את מושבות החיידקים. כמו כן יש לטפל בלשון, המאכסנת מושבות חיידקים ופיטריות רבות.

טיפול בדלקות החניכיים מתבצע במרפאת מומחים לרפואת חניכיים. כשהמטרה לסלק את מושבות החיידקים על ידי ניקוי יסודי של כותרות השיניים והשורשים (החלק הגלוי והחלק הנסתר של השיניים). כמו כן יש לבצע הטריית קיר הרקמה הרכה של הכיסים הפונה לשורש השן (DEBRIDMENT.)

השלב השני הוא, שינוי ושיפור ההיגיינה האורלית של המטופל, על מנת למנוע יצירת מושבות חיידקים חדשות בחלל הפה. יש להתאים את אביזרי ההיגיינה האורלית לכל אחד באופן אישי בהתאם לסוג הבעיות וליכולותיו.

יש להקפיד על ניקוי החלק הגלוי של השיניים (על חניכי) ועל החלק הנסתר שלהן (תת חניכית). המכשיר היחיד והיעיל ביותר לניקוי כיסי החניכיים (תת חניכי) הוא הקיסם הרוטט - השיננוע.

יש להקפיד ולנקות את הלשון על ידי מגרד לשון מיוחד (בצורת רקטת טניס). לעיתים יש להוסיף תרופה שתעזור בסילוק מושבות החיידקים והפטריות שעל הלשון.

טיפול משולב במרפאת חניכיים וטיפול יומיומי בבית יפחיתו באופן משמעותי את הריח הרע הנמדד מהפה, כך שהמתרפא והסובבים אותו לא ירגישו בו בכלל.

מחלת החניכיים היא כרונית, תורשתית ומדבקת וכדי למנוע חזרתן של דלקות חניכיים וריח רע, יש להקפיד על ניקוי יומיומי (על ותת חניכי) על ידי המתרפא, לבקר לעיתים תכופות אצל שיננית לניקוי תת חניכי וביקורת פעם בשנה אצל מומחה לרפואת חניכיים.

הכותב הוא מומחה למחלות חניכיים

בואו לדבר על זה בפורום פריודונטיה, מחלות חניכיים ושתלים דנטלים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום