ניתוח לקיצור קיבה: סיכויים וסיכונים

(0)
לדרג

מתמודדים כבר שנים עם עודף משקל ודיאטה אינסופית? ייתכן שכדאי לשקול ניתוח בריאטרי. חשוב לזכור: בלי שינוי אורח חיים, קיים חשש להשמנה חוזרת גם לאחר הניתוח

מאת: רונית ציוני

במקביל לעלייה בשכיחות השמנת היתר בעולם המערבי, חלה בשנים האחרונות עלייה בפופולריות הניתוחים הבריאטריים (ניתוחים לקיצור קיבה). הניתוחים הבריאטריים הנפוצים ביותר כיום הם הניתוחים מסוג שרוול ומעקף קיבה.
נדמה כי כמעט אפשר לכנות את התופעה כ"תופעת העדר". אדם אשר עבר ניתוח והשיל אחוז גדול ממשקלו מהווה מודל לחיקוי בעיני הקרובים לו הסובלים אף הם מהשמנה.

לעיתים ההחלטה לא מתבצעת לאחר שקלול השיקולים הנכונים וכמוצא אחרון, אלא מתוך תפיסה שהתהליך נראה קל ומהיר. למרות הוועדות המאשרות שמשרד הבריאות הציב כמסננת למועמדים המבקשים לעבור את הפרוצדורה, האחריות היא בראש ובראשונה של המנותח עצמו, שכן לניתוח יש השלכות רבות, לטוב ולרע.

ניתוח לקיצור קיבה (אילוסטרציה)
ניתוח לקיצור קיבה (אילוסטרציה)

למה לעבור ניתוח בריאטרי?

השאלה הבאה כנראה תמיד תעלה כחלק מתהיות ההתאמה: אם ניתן לקיים שינוי הרגלי אכילה, למה כדאי לעבור ניתוח בריאטרי להרזיה? התשובה היא פשוטה מאוד: כשמדובר באנשים הסובלים מעודף משקל גבוה, אשר צריכים להוריד חלק גדול ממשקלם, קיים החשש שמאחר וקצב ההרזיה איטי, הם לא יצליחו להתמיד ולהגיע עד לנקודת סיום הירידה במשקל.

בנוסף, מרבית האנשים הסובלים מהשמנת יתר הם בעלי קיבה גדולת מימדים אשר זקוקה לכמויות מזון גדולות על-מנת להתמלא ולהגיע לתחושת שובע. הקטנת גודל הקיבה, כפי שמתבצע בניתוחים בריאטריים, והשינוי ההורמונלי הנגרם כתוצאה מכך, יכולים לסייע משמעותית בירידה בתחושות הרעב ובהקטנת כמויות האכילה ובכך להוביל להרזיה משמעותית ומהירה.

סיבה נוספת וחשובה לא פחות היא שחלק גדול מהאנשים שמועמדים לניתוח סובלים ממחלות נלוות אשר נגרמו כתוצאה מההשמנה. בכל יום שעובר מופיעים נזקים נוספים כתוצאה מהמחלה, כמו מחלת הסוכרת, התפתחות הסינדרום המטבולי ומחלות לב וכלי דם. בכל יום בו הסוכרת אינה מאוזנת, עודף הסוכר בדם גורם לפגיעה בכלי דם נוספים ומחמיר את הנזק לעורקי הכליה, הלב או הגפיים. הרזייה מהירה בעקבות הניתוח מסייעת במניעת התפתחות נזקים אלו.

הסיבות האמורות הן הגורם העיקרי לכך שלאחר ניתוח בריאטרי, קל יותר לרדת במשקל ולהתפנות לתהליך מעמיק של עבודה על "הראש השמן".

עד כמה קל לשמור על המשקל לאחר ניתוח בריאטרי?

חשוב לזכור שאחוזי השמירה על הירידה במשקל נמוכים כאשר מתבצע ניתוח בריאטרי ללא שינוי הרגלים. לעומת זאת, ניתוח בריאטרי בליווי של טיפול מעמיק לשינוי הרגלי אכילה, יוביל למיצוי פוטנציאל ההרזיה של המנותח ושמירה על התוצאות לאורך שנים.

אם כך, האם לא כדאי שכל אדם הסובל מהשמנה או ממחלה הנגרמת כתוצאה מההשמנה יעבור ניתוח שכזה בליווי מתאים?

לא בדיוק. ניתוח בריאטרי הינו בראש ובראשונה ניתוח, עם כל הסיכונים הבסיסיים הנלווים לניתוח בהרדמה כללית. אין לעשות צעד שכזה במידה ואין הכרח ממשי, דהיינו: נעשו ניסיונות אמיתיים (להבדיל מדיאטות או פתרונות קסם שונים) להרזיה ושינוי הרגלי אכילה ללא הועיל.

חשוב להפנים כי זהו צעד בלתי הפיך. בשונה מדיאטה, לא ניתן לשנות דעה ולהפסיק את התהליך לאחר שבוע. המנותח נשאר עם הקיבה הקטנה וההבנה שההנאה מהמזון תהיה מכמות קטנה ולא ממנות גדולות כבעבר. הצורך בלעיסה איטית, תוך תשומת לב מרבית, שכן אם לא יעשה כך, "ייתקע" ולא יוכל להמשיך לאכול, האיסור בשתיית משקאות מוגזים, הצורך בנטילת תוספי ויטמינים שונים ועוד הסתגלויות אחרות.

כיצד נראים החיים לאחר ניתוח בריאטרי?

גורם חשוב נוסף בשיקול האם לבצע ניתוח הוא זמינות האדם לטיפול עצמי לאחר הניתוח. המנותח העתידי צריך להבין כי הוא עומד בפני פרויקט גדול וחשוב ובתקופה הראשונית שלאחר הניתוח (שלושת החודשים הראשונים) עליו לפנות זמן וכוחות לתהליך ההחלמה מהניתוח והחזרה לאכילה נורמטיבית, ולאחר מכן לתהליך שינוי הרגלי האכילה.

בחודש וחצי הראשונים האכילה משתנה משבוע לשבוע, בדומה לתינוק שלומד לאכול מרקמים חדשים. בתקופה זו לומדים לאכול לאט וללעוס היטב, על-מנת לאפשר למזון להתעכל ולהימנע מתחושת "חסימה" וכאב. כמו כן, מסגלים משמעת מים, מאחר ובניגוד לאדם רגיל, אשר יכול לשתות בבת אחת נפח גדול של נוזלים לרוויה, האדם המנותח יכול לשתות לגימות ספורות בלבד, בכל זמן נתון, ועל כן צריך להתרגל לשתות מים לאורך כל היום, לשם מניעת התייבשות ותחושת צמא.

כיצד מבצעים את המשימה הקשה מכל: שינוי הרגלים?

לאחר השלב הראשוני של החזרה לאכילה נורמטיבית, מתחילה העבודה החשובה ביותר: תהליך שינוי ההרגלים.
מרבית האנשים הסובלים מהשמנת יתר לוקים בחוסר שליטה מול פיתויים, ארגון לקוי של היום, אכילה לילית, אכילה רגשית פתולוגית, חוסר גבולות ועוד. לכן חשוב כי יבינו שלאחר הניתוח, עליהם לטפל בכל אחד מהגורמים באופן יסודי, מאחר והסיבות להשמנה לא "הוכחדו" לאחר הניתוח.

שינוי הרגלים הינו תהליך הדורש מוטיבציה גבוהה, אך בנוסף הוא דורש גם פינוי זמן, סבלנות וכוחות נפשיים רבים, מאחר ובתהליך זה יוצא המנותח מאזור הנוחות האישי שלו ומתנגד להרגלים הטבעיים, אשר קיים במשך שנים רבות, אותם הרגלים אשר סייעו לו בהתמודדות קלה יותר עם קשיי היום-יום.

לסיכום: במידה ואתם או מישהו מסביבתכם הקרובה שוקל לעבור ניתוח בריאטרי, עצרו לרגע וחשבו, האם זהו הפתרון הכי נכון עבורכם? במידה וכן, עשו זאת בצורה אחראית, פנו זמן לכך והשלימו את התהליך הניתוחי בליווי הגורמים המקצועיים המתאימים (דיאטנית/פסיכולוגית). ייתכן וחייכם הולכים להשתנות לטובה, ולתמיד.

הכותבת היא דיאטנית בריאטרית, חברת עמותת עתיד, עמותת הדיאטנים בישראל

בואו לדבר על זה בפורום שרוול קיבה וניתוחים בריאטריים - כירורגיה ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום