התועלת הרפואית בסמים

(0)
לדרג

החומר הפעיל באקסטזי מועיל לפוסט טראומה, פטריות הזיה עוזרות נגד דיכאון והתמכרות; סקירה חדשה באלפי חולים מעלה שאלות על הסמים שמזמן הוצאו מחוץ לחוק

מאת: מערכת zap doctors

עשרות שנים לאחר שסמים פסיכודאליים הפכו לפופולאריים והוצאו מחוץ לחוק, קבוצת חוקרים בוחנת מחדש את התועלת שהם בטיפול בחולים עם הפרעות פסיכיאטריות.

Psilocybin, המרכיב הפעיל בפטריות קסם, LSD (Lysergic Acid Diethylamide), MDMA (3,4 Methylenedioxymethamphetmaine), קטמין וחומרים אחרים, נבחנו במחקרים שונים כטיפול אפשרי להפרעות פסיכיאטריות, כולל דיכאון חמור, התמכרות, הפרעה כפייתית-טורדנית והפרעת דחק פוסט-טראומטית בין היתר, עם תוצאות מבטיחות.

אחת הנקודות המעניינות בנוגע לתכשירים היא שהתועלת האפשרית אינה תוצאה של נטילת כדורים יומית במשך חודשים או שנים, אלא מושגת באמצעות טיפול יחיד הנמשך מספר שעות.

במחקר שפורסם לאחרונה להערכת Psilocybin, נמצא כי כ-3 מכל 4 משתתפים תיארו את חוויית השימוש כאחת מבין חמש החוויות המשמעותיות ביותר שעבר במהלך חייו. מדובר מודל מרשים מאוד לפיו מנה יחידה עשויה להיות בעלת ערך טיפולי הנמשך חודשים.

במסגרת המחקר, טופלו המשתתפים ב-Psilocybin במינון של 0.3 מ"ג לק"ג וכן לקחו חלק בטיפול פסיכותרפי מכוון לפני הטיפול. מבין 32 חולי סרטן שנכללו במחקר בשלב 2, הרוב דיווחו על חוויה חוץ גופית לאחר הטיפול, עם תיאורים של מפגשים סימבוליים עם הממאירות, דוגמת ענן שחור של סרטן העוזב את הגוף, מפגשים עם כוחות עליונים, חוויות של כמעט מוות, מסע לשלבים מוקדמים יותר בחייהם או מסע לעתיד. נושאים חוזרים שתוארו על ידי החולים כללו תחושת רוגע ושלווה, מגע עם חפצים קדושים, תחושת אהבה אוניברסלית, תחושת קשר בין המודע ובין היקום. כשפגה השפעת החוויה וסיפרו כי אינם פוחדים עוד מהמוות מאחר וחוו זאת וגילו כי אין ממה לפחד. נתוני המחקר עדיין בשלבי הערכה, אך החוקרים מציינים כי ההשפעות של Psilocybin בשיפור הדיכאון נמשכו בין מספר שבועות לשנה אחת.

ירידה בהתמכרות לאלכוהול

במחקר אחר נבחנה תועלתו של Psilocybin בטיפול בהתמכרות, עם מדגם שכלל 10 משתתפים עם תלות באלכוהול שטופלו בשתי מנות Psilocybin לאחר ארבעה מפגשים שבועיים של טיפול לשיפור המוטיבציה. המחקר ארך 12 שבועות וכלל מתן Psilocybin לאחר 4 ו-8 שבועות והחוקרים לא זיהו ירידה בהיקף השתייה במהלך ארבעת השבועות הראשונים לפני הטיפול ב-Psilocybin, אך עם ירידה משמעותית חודשיים ושלושה חודשים לאחר הטיפול.

בדומה, MDMA, המוכר גם בשם אקסטזי, הוכח כיעיל בחולים עם הפרעת דחק פוסט-טראומטית. במחקר הראשון להערכת MDMA בטיפול בחולים אלו זוהתה ירידה של 83% בתסמינים בקבוצת הטיפול הפעיל שכללה 12 חולים הפרעה חמורה, בהשוואה לירידה של 25% במדדי התסמינים בשמונה חולים בקבוצת הפלסבו. כל החולים לא הגיבו קודם לכן לפסיכותרפיה ו/או טיפול תרופתי; מחזורי הטיפול כללו מינון ראשוני של 125 מ"ג של MDMD או פלסבו.

מחקר נוסף שפורסם לאחרונה הדגים תוצאות מבטיחות לטיפול בקטמין, אנטגוניסט ל-NMDA, בחולים הסובלים מדיכאון חמור, ואף שההשפעות אינן נותרות לאורך זמן, הן מופיעות במהירות עם השפעה נוגדת-דיכאון מהירה, העשויה להיות חשובהבמיוחד בחולים עם מחשבות אובדניות.

בתוך כך - סקירה שכללה יותר מ-21 אלף איש קבעה כי אין סיכון מוגבר להפרעות פסיכיאטריות עקב השימוש בחומרים, כולל פלשבקים, התקפי חרדה או פסיכוזה. החוקרים לא זיהו קשר בין שימוש במהלך החיים בסמים פסיכודאליים ובין השלכות פסיכיאטריות, כולל מצוקה פסיכולוגית משמעותית, טיפול לבריאות הנפש או תסמינים של הפרעת חרדה, אירוע דיכאון מג'ורי, מאניה, פוביה חברתית, הפרעת חרדה מוכללת, אגורופוביה, תסמונת דחק בתר-חבלתית או פסיכוזה לא-אפקטיבית.

עם זאת, למרות עדויות מסוימות בנושא, עדיין קיימת סטיגמה ברורה אודות סמים פסיכודאליים, כפי שניתן לראות נוכח היעדר מימון של מחקרים בנושא.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום