עישון פאסיבי ועלייה בעופרת בדם

(0)
לדרג

מחקר גדול שנערך בארה"ב מגלה עלייה ברמות עופרת בדם בילדים הנחשפים לעישון פאסיבי. העישון משפיע יותר ממגורים בבית ישן או חשיפה תעסוקתית

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בקרב ילדים שנחפשו לעישון פסיבי תועדו רמות גבוהות יותר של עופרת בדם, בהשוואה לצעירים שלא נחשפו לכך. בנוסף אצל ילדים אלו נרשמה עלייה בסיכון להפרעות נוירו-התפתחותיות. כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו לאחרונה בכתב העת Preventing Chronic Disease.

לפי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), אין רמה בטוחה של עופרת בדמם של ילדים, ורמות עופרת בדם של כ-2 מיקרוגרם לד"ל בילדים נקשרו במחקרים קודמים עם מדדי אינטליגנציה נמוכים יותר, היפראקטיביות ויכולת קוגניטיבית נמוכה יותר.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים מגמות ריכוזי עופרת בדם במבוגרים וצעירים בין השנים 1999-2008. הם התבססו על נתוני סקר בריאות ותזונה לאומי NHANES, עם כ-34 אלף משתתפים עם תיעוד רמות קוטינין בדמם (חומר המשתתף בתהליך עיבוד ופירוק של ניקוטין), כאשר שאלונים בנוגע לחשיפה לעישון חולקו למשתתפים בני 12 שנים ומעלה. המשתתפים סווגו לארבע קבוצות: לא-מעשנים ללא חשיפה פסיבית לעישון, לא-מעשנים עם חשיפה מעטה לעישון פסיבי, לא-מעשנים עם חשיפה רבה לעישון פסיבי ומעשנים. החוקרים לקחו בחשבון את גיל המשתתפים, מצב חברתי כלכלי, גיל של בני המשפחה שהתגוררו בבית, לידה בארץ זרה וחשיפה תעסוקתית לעופרת.

בהשוואה לילדים בני 3-5 שנים ללא לעישון פסיבי, נמצא כי בקרב ילדים בני אותו גיל עם חשיפה מעטה לעישון פסיבי תועדו ריכוזי עופרת גבוהים פי 1.25, ובילדים עם חשיפה רבה לעישון פסיבי תועדו רמות גבוהות פי 1.7. החוקרים זיהו רמות עופרת נמוכות יותר בקרב מי שחיו מתחת לקו העוני, אלו שהתגוררו בבתים ישנים (שנבנו בשנת 1949 או קודם לכן) ובקרב מי שנולדו מחוץ לארצות הברית.

בכל שנת המעקב, בקרב צעירים לא מעשנים עם חשיפה לעישון פסיבי תועדו ריכוזי עופרת גבוהים יותר בדם, בהשוואה לצעירים לא מעשנים שלא נחשפו לעישון פסיבי. ממצאים אלו נתרו גם לאחר שלקחו בחשבון את גורמים שונים העשויים היו להשפיע על הנתונים. בקרב מבוגרים בגילאי 19 שנים ומעלה, החוקרים זיהו ריכוזי עופרת גבוהים יותר בדם של מעשנים ולא מעשנים עם חשיפה לעישון פסיבי, בהשוואה לאלו שלא נחשפו לעישון פסיבי. ממצאים אלו נותרו גם לאחר התחשבות בחשיפה תעסוקתית למתכות כבדות.

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר מעידים כי ריכוזי עופרת מוגברים בדם בצעירים ובמבוגרים קשורים לחשיפה לעישון סיגריות הרבה מעבר לחשיפה שמקורה במגורים בבתים ישנים או חשיפה תעסוקתית. החשיפה לעופרת בבית והחשיפה עקב עישון פסיבי נפוצות יותר במשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ממצאים התומכים בצורך בחינוך הציבור בנוגע לסכנות של חשיפה לעופרת ועישון והתועלת של בתים ללא עישון.

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ טלפוני לגמילה מעישון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום