ט"ו בשבט: מניעת סכנת חנק

(0)
לדרג

לקראת טו בשבט משרד הבריאות מרענן כללי זהירות למניעת חנק אצל ילדים מתחת לגיל 5. וגם - כמה קלוריות יש בפירות היבשים? מה כדאי לזלול ועל מה לוותר

מאת: מערכת zap doctors

בקרב ילדים מתחת לגיל 5 שנים קיימת סכנת חנק בעקבות אכילת פיצוחים כיוון שהתאום בין הבליעה לנשימה אינו מפותח דיו. לעיתים ילדים גם אוכלים תוך כדי משחק, תנועה או דיבור, דבר המגדיל את הסיכון לשאיפת אוכל לדרכי הנשימה.

הפיצוחים מסוכנים במיוחד עבור הילדים גם מכיוון שהם נוטים לספוח נוזלים ולהתנפח ובכך לגרום חסימה של דרכי האוויר. משרד הבריאות ממליץ להימנע ואף להרחיק פיצוחים מהישג ידם של ילדים מתחת לגיל 5.

ניתן לתת לילדים פירות יבשים כגון: תאנים, צימוקים, תמרים ומשמשים יבשים, אך להקפיד לחתוך אותם לחתיכות קטנות.

על הסובלים מעודף משקל, סוכרת, רמות גבוהות של שומנים בדם, להיוועץ בדיאטנית קלינית מוסמכת לגבי שילוב מזונות אלה וכמותם בתפריט היומי במהלך ט"ו בשבט.

סגולות הפירות היבשים

הפירות היבשים מהווים מקור טוב לרכיבי תזונה כולל סוכרים שונים, מינרלים חיוניים כמו אשלגן, מגנזיום, זרחן וברזל. פירות כתומים כמו משמש ופפאיה מיובשים מהווים מקור טוב לבטא קרוטן ההופך לויטמין A בגוף. בתהליך הייבוש מאבדים פירות אלה כמויות גבוהות של מים, לכן מרבית רכיבי התזונה בהם מרוכזים יותר ומכאן שערכם הקלורי גבוה ביחס לצורתם הטרייה. שימו לב, לעתים בתהליך הייבוש מוסיפים לפירות האלה סוכר.

אגוזים טעימים לפיצוח

האגוזים עשירים בקלוריות, בחלבון, שומן, מינרלים רבים כמו ברזל, אבץ, אשלגן, מגנזיום וסידן (אך מינרלים אלה נספגים פחות טוב מאשר אלה שבמוצרי חלב ובשר) וויטמינים מקבוצה B. מרבית האגוזים עשירים בחומצות שומן חיוניות לגוף ועשויות אף לסייע במקרים של רמות גבוהות של שומנים בדם, כחלק מתפריט מאוזן הניתן על ידי דיאטנית קלינית. יוצא דופן הוא אגוז הקוקוס, העשיר בשומן רווי ולכן כדאי לצמצם בצריכתו.

כמה קלוריות יש בפירות יבשים?

להלן מספר דוגמאות למנות פירות מיובשים, כל מנה מכילה בממוצע 60 קלוריות:

תאנים מיובשות - 2
תמרים- לחים או יבשים - 2-3
משמש מיובש - 2-3
אננס - פרוסה אחת
תפוח מיובש - 2 פרוסות
שזיפים מיובשים - 2
חרובים - 1 בינוני
צימוקים - כף מחוקה

אגוזים , כל מנה מכילה בממוצע 50 קלוריות:

שקדים - 6 יחידות
גרעיני חמניות עם קליפה כף
גרעיני דלעת עם קליפה כף
בוטנים קלויים 10 יחידות
אגוזי מלך - 2 יחידות
אגוזי פקאן - 4 יחידות
אגוזי קשיו - 6 יחידות
אגוזי לוז - 6 יחידות אגוזי בוטנה (פיסטוק) 6 יחידות

בואו לדבר על זה בפורום תזונת תינוקות וילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום