גמגום: לדבר בקלות

(1)
לדרג

גמגום הינו בעיה בשטף הדיבור המתבטאת בדיבור מהוסס, חזרות, ובלבול במהלך הדיבור. בדיוק עבור הסובלים מבעיה זו, חשוב שתכירו את ה- Speech Easy, המכשיר לטיפול בגמגום. צרכנות רפואית

מאת: שירי דובר

ישנן מספר שיטות לטיפול בגמגום, אולם ה- Speech Easy מציע פתרון מהפכני בתחום. נחמה בכר, קלינאית תקשורת מנהלת סניף ירושלים של הדים מספרת כי היתרון הברור של מכשיר ה- Speech Easy על פני השיטות המסורתיות לטיפול בגמגום, הוא בכך שהוא מסגל שמירה על שטף הדיבור מבלי לשנות את שיטת הדיבור וצורתו. בזכות כך, היא אומרת, אין לו מתחרים.

מה בעצם הוא עושה?

"אם בשיטות הטיפוליות האחרות מתבקש המטופל לדבר יותר לאט ואפילו לנשום אחרת, Speech Easy עובד בצורה שונה. הוא נמצא על האוזן כמכשיר שמיעה, ומשמיע למשתמש את הקול של עצמו עם שני מרכיבים תדר קול מעט שונה ואיחור מסויים. שני מרכיבים אלה ניתנים לכיוונון, התאמה ושינוי על ידי קלינאית התקשורת שמלווה את הטיפול".

ה- Speech Easy יצא לראשונה לשוק לפני כ- 10 שנים. הוא פותח בארצות הברית על ידי ד"ר קלימובסקי, שבעצמו היה מגמגם מילדות ובעקבות נסיונו גילה שכשהוא אומר טקסט יחד עם עוד אנשים בדיבור סימולטני, הגמגום פוחת ושטף הדיבור נשמר. קוראים לזה אפקט המקהלה.

המכשיר מתאים לכל הגילאים?

"נכון להיום הילד הכי צעיר שהרכיב את המכשיר הוא בן 8, והטיפול אכן הצליח. הוא לא נוסה על ילדים צעירים יותר. אצל ילדים בגילאים צעירים במיוחד זה שונה, היות שצריך קודם כל לוודא שלא מדובר בחוסר שטף התפתחותי, אלא בגמגום של ממש".

תוך כמה זמן ניתן לראות הצלחה?

"ברור שזה לא מטה קסמים, אבל יש משהו באפקט שמוביל להצלחה ומסייע לה. המטופל לעיתים קרובות מצפה בעצמו כבר לגמגם פחות וזה משפיע. מי שמרכיב את המכשיר מתרגל אט אט למצבים של שטף ואז יחד עם הבטחון העולה, הוא גם פחות מצפה לגמגם".

ויש גם מספרים: 90% מהמגמגמים שניסו את המכשיר דיווחו על הצלחה במידות שונות של הצלחה, עד 95% שיפור.

המכשיר גלוי לעין?

"קיימים מספר דגמים, המשתנים בהתאם לצורך, ולכן גם המראה שלהם שונה. העיקריים והנפוצים שבהם הם:

CIC - Completely In the Canal- נמצא באוזן אחת, לא האוזן עליה שמים את מכשיר הטלפון. גודלו זעיר ומשום כך אין עליו לחצנים וגלגלי עוצמה.

ITC - In the Canal מכשיר מעט יותר גדול, דבר שמאפשר קיומם של גלגל עוצמה ולחצן תכניות. ניתן לבחור בו בין שתי תוכניות המתוכנתות שונה, בהתאם לבחירת קלינאי התקשורת המטפל.

The comfort feet - הוא הדגם השלישי הנמצא מאחורי האוזן. הוא קטן למדי, ומחובר לאוזנייה פתוחה שיושבת בתוך האוזן, דבר שמאפשר לה להמשיך ולקלוט קולות וצלילים מהסביבה.

BTE - מכשיר הנמצא מאחורי האוזן, בעל אוזנייה המותאמת אישית לאוזנו של המשתמש. הוא מתאים יותר למטופלים בעלי בעיות מוטוריות או תכונות אחרות אשר עלולות לפגוע במכשיר".

כיצד מתבצעת התאמת המכשיר?

נחמה בכר מסבירה כי המטופל מקבל את המכשיר לחודש נסיון. "ההתאמה הראשונית עורכת כשלוש שעות ונפתחת בהכרות ואבחון הגמגום, הכרת מבנה האוזן ובדיקת שמיעה. לאחר הבדיקה נקליט את המטופל מקריא קטע ונבדוק היכן הבעיה והיכן הנקודה בה רצף הקריאה נקטע. לאחר הפסקה קצרה נמשיך עם המכשיר ונתרגל את השימוש. אני כקלינאית אבדוק את הנתונים, ואכוון בהתאם את גלגל העוצמה. אחר כך המטופל ייצא להסתובב עם המכשיר. עם שובו, אנו נחזור ונקליט שוב את הקראתו ונאבחן את התוצאות. לפעמים, כבר בשלב זה ניתן להבחין בשיפור. עם תום ההתאמה הראשונית, יקבל המטופל את המכשיר לשבועים. בביקורת הבאה הוא יספר על השינוי ועל ההסתגלות. כעבור חודש הוא יחליט אם הוא מרגיש שהוא מתאים לו. חשוב לחזור ולציין, כי ההצלחה מוכחת. וזה לא רק הגמגום שמשתפר. למגמגמים קיימת לעיתים נטייה לתנועות חוזרות מסוימות- תנועות לוואי. עם הרכבת המכשיר באוזן ניתן בהחלט לראות גם הפחתה ניכרת בתנועות אלו".

מתוך "הדניוז", מגזין מבית הדים

בואו לדבר על זה בפורום מכשירי שמיעה ובעיות שמיעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום