סרטן השד: אבחון יתר?

(0)
לדרג

בקרב אלף נשים בנות חמישים פלוס שעוברות ממוגרפיה, תמנע הבדיקה עד 3 מקרי תמותה מהמחלה, אך יהיו כמעט 700 אזעקות שווא, ועד 14 מקרי טיפול מיותר

מאת: מערכת zap doctors

האם לממוגרפיה כבדיקת סקר עלול להיות נזק? במאמר חדש שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine דנים כותבים בתועלת בדיקות סקירה לסרטן שד אל מול הסיכונים האפשריים.

בדומה לכל הגישות לאבחון מוקדם, לבדיקות ממוגרפיה במסגרת בדיקות סקירה לסרטן שד יש תועלת ויש נזקים. אם הנשים מעורבות בהחלטה אם להשלים את בדיקות הסקירה או לאו, אז הן זקוקות להערכה כמותית של התועלת והנזקים. קשה לאסוף מידע מסוג זה, נוכח חוסר הוודאות וחוסר ההסכמה בין מומחים שונים. במאמר הנוכחי, מנסים המומחים לספק הערכות של השכיחות של שלושה היבטים חשובים להחלטה להשלמת בדיקות ממוגרפיה: מניעת תמותה עקב סרטן שד, אזעקות שווא ואבחנת יתר.

לפי המאמר, מבין 1,000 נשים אמריקאיות בגילאי 50 שנים ומעלה שעברו בדיקות סקירה בכל שנה במשך עשר שנים, צפוי כי הבדיקה תוביל למניעת 0.3-3.2 מקרים של תמותה עקב סרטן שד, עם 490-670 מקרים של אזעקת שווא אחת לפחות, ו-3 עד 14 מקרים של אבחון יתר וטיפול מיותר.

החוקרים מקווים כי נתונים אלו יסייעו לנשים לקבל החלטה בנושא בין אם הן חשות בנוח באשר להחלטתן להשלים את בדיקות הסקירה או שלא להשלים את הבדיקות. בנוסף, הם מקווים כי הממצאים יסייעו בהתחלת דיון באשר לשיפור הדיוק הנדרש של בדיקות הסקירה.

לדברי כותבי המאמר, לא ניתן להסתפק בהבנת היתרונות והחסרונות של בדיקות סקירה כדי לקבל החלטה; ישנה חשיבות לקבלת מידע בנוגע להיקף התועלת והנזקים של כל בדיקה. אם מאה אנשים צפויים לתועלת הודות למניעת מקרה תמותה עקב ממאירות, על חשבון 50 אזעקות שווא ו-10 אבחוני יתר עם טיפול מיותר, אז ההחלטה קלה. עם זאת, אם הנזק דומה והתועלת היא של מניעת מקרה תמותה של אדם אחד בלבד, אז ההחלטה הרבה יותר קשה.

בואו לדבר על זה בפורום גילוי מוקדם של סרטן השד - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום