סוכרת נעורים: אינסולין בזאלי

(0)
לדרג

סוכרת מסוג 1 או סוכרת תלוית אינסולין, מחייבת טיפול באינסולין. מחקר חדש קובע כי שימוש באינסולין בזאלי (המתפזר לאט בגוף) בצעירים מקל על הטיפול

מאת: מערכת zap doctors

מחלת הסוכרת קשורה בתודעתנו בעיקר לאנשים מבוגרים הסובלים מעודף משקל, אולם למרבה הצער, ישנם גם צעירים, ילדים ואפילו פעוטות, הסובלים מסוכרת. זוהי סוכרת נעורים, הידועה גם במספר כינויים: "סוכרת נעורים", "סוכרת תלוית אינסולין" או "סוכרת מסוג 1".

טיפול באינסולין בזאלי בילדים (אילוסטרציה)
טיפול באינסולין בזאלי בילדים (אילוסטרציה)

חמישה עד שמונה אחוזים מחולי הסוכרת חולים בסוכרת מסוג זה, ובשנים האחרונות חלה עליה במספר החולים במחלה ובמספרם של החולים הצעירים במיוחד: חולי סוכרת מתחת לגיל 6. המטרה העיקרית של הטיפול בחולים הסובלים מסוכרת נעורים היא איזון רמות הסוכר בגופם, תוך מניעת מקרים של היפוגליקמיה ומניעת עלייה במשקל (יותר מהצפוי לגיל, הרי ילדים אמורים לעלות במשקל): אתגר קשה במיוחד כשמדובר בחולים בגיל כה צעיר.

מחקר חדש מעיד על יעילותו של האינסולין הבזאלי גם בטיפול בילדים בגילאים צעירים ביותר, באופן הפותר רבים מהקשיים הכרוכים בטיפול. על כך בכתבה שלפנינו, בה נביא מדבריה של ד"ר זהר לנדאו, מנהלת השירות לאנדוקרינולוגיה וסוכרת בילדים ומתבגרים במרכז הרפואי "וולפסון".

ד"ר לנדאו, מהו הטיפול הטוב ביותר, העולה מהמחקר, לחולי סוכרת שגילם פחות משש שנים?

"בכל גיל, הטיפול בסוכרת מסוג 1, כאמור, מחייב מתן אינסולין. אין מספיק מחקרים המשקפים את המצב בקבוצת גיל זו, אך מחקר מקיף מאד שנערך לאחרונה, והתפרסם במגזין pediatric diabetes בשנת 2011, שפך אור על מאפיינים רבים של הטיפול הרצוי בקבוצת גיל זו. במחקר השתתפו 82 ילדים עם סוכרת מסוג 1, בגילאי שנתיים עד חמש. במהלך המחקר, נבחנו השלכות של טיפול באינסולין על הילדים. המחקר המקיף מצא כי הטיפול שניתן לילדים חולי סוכרת רבים (טיפול אינטנסיבי באינסולין מסוג NPH) גורם לאירועים רבים של היפוגליקמיה ולעלייה במשקל. שתי תופעות לוואי אלה אינן רצויות, בייחוד כשמדובר בילדים כה קטנים, שאינם יכולים לאותת על המצוקה שהם חשים, עקב ירידה פתאומית ודרסטית ברמות הסוכר. המחקר גם הוביל למסקנה מהו הטיפול המועדף בקבוצת גיל זו: טיפול באמצעות אינסולין בזאלי".

מהו אינסולין בזאלי ומדוע הוא מומלץ לשימוש בילדים חולי סוכרת?

"ישנם סוגים שונים של תכשירי אינסולין אחד מהם הוא אינסולין בזאלי. זהו אינסולין בעל טווח השפעה ארוך, של כ-24 שעות. לרוב הוא משולב עם אינסולין קצר טווח המוריד יחסית במהירות את רמות הסוכר בדם ונלקח בסמוך לאוכל. האינסולין הבזאלי, ששניים מסוגיו נמצאים כיום בשימוש: לבמיר ולנטוס, מחקה את ההפרשה הרציפה הפיזיולוגית של אינסולין מהלבלב, המתרחשת לאורך כל היממה. המחקר מצא כי אינסולין לבמיר מומלץ לילדים מתחת לגיל 6, משום שבעת השימוש בו ישנה ירידה בשכיחות אירועי ההיפוגליקמיה; וירידה בשיעור העלייה הלא רצויה במשקל, תוך כדי שמירה על איזון טוב של רמות הסוכר בגוף. והוא מהווה טיפול בטוח ויעיל בקבוצת גיל זו. מדובר במחקר יחיד מסוגו, בשל היותו גם קליני, גם השוואתי ועם חלוקה לקבוצות טיפול באופן אקראי, אשר השווה בין האינסולין הבזאלי מסוג לבמיר לאינסולין מסורתי בקבוצת גיל זו. זהו, למעשה המחקר הראשון הבוחן את היעילות והבטיחות של אינסולין זה בקרב ילדים צעירים בגילאי 2-5 שנים, ואשר נותן מידע חשוב, שלא ניתן עד כה. במחקר השתתפו 82 ילדים מ-32 ערים בעשר ארצות (בולגריה, הרפובליקה הצ'כית, פינלנד, צרפת, הונגריה, מקדוניה, פולין, רוסיה, טורקיה ואנגליה).

במהלך הניסוי, ניתן לחלק מהילדים אינסולין NPH ולחלקם אינסולין לבמיר, ונערכה השוואה בין השלכות שני הטיפולים, בשתי קבוצות הטיפול. בנקודות זמן שונות, במהלך 52 שבועות המחקר, נבחנו מדדים שונים, ובהם רמות הסוכר, לרבות המוגלובין מסוכרר (A1C), משקל הגוף ואירועי היפוגליקמיה. ממצאי הניסוי הראו כי שני סוגי הטיפול הובילו לאיזון טוב ושווה של הסוכרת, אולם הטיפול באינסולין לבמיר תרם לערכים נמוכים יותר של סוכר בפלזמה בצום (ערכי FPG), לתדירות נמוכה יותר של היפוגליקמיה ואף לירידה במדד מסת הגוף (BMI). כמו כן, נראו פחות אירועים חריגים בהשוואה לטיפול באינסולין הוותיק".

עתה, ברשותך, לאחר סקירת המחקר החדש, נשאל מהי סוכרת נעורים?

"זוהי מחלה המתפרצת בגיל צעיר יחסית בדרך כלל לפני גיל 30 ומתאפיינת ברמות גבוהות של סוכר בדם. תאי הגוף השונים זקוקים לסוכר כדי להתקיים וישנו הורמון בגוף אשר מאפשר לגלוקוז להיכנס לתאים. הורמון זה מכונה אינסולין והוא מופרש על ידי תאי הבטא בלבלב. בקרב חולי סוכרת נעורים, תהליך זה משתבש והלבלב מפסיק לייצר אינסולין. המחסור באינסולין מסוכן ביותר: ללא אינסולין, הסוכר נשאר בכלי הדם ברמה גבוהה, ורמות הגלוקוז הגבוהות בדם עלולות לגרום לנזקים לרקמות שונות בגוף".

מהם הגורמים לסוכרת נעורים?

"אנחנו לא יודעים מה הגורמים לסוכרת נעורים. מדובר במחלה רב-גורמית. כאשר הגורמים התורמים הם: נטיה גנטית, גורמים סביבתיים וחוסר איזון של מערכת החיסון אשר תוקפת רקמה של הגוף עצמו. תזונה לקויה אינה מהווה גורם להתפתחות סוכרת מסוג 1, ככל הידוע לנו היום".

מהו היקף סוכרת הנעורים?

"חמישה עד שמונה אחוזים מכלל חולי הסוכרת סובלים מסוכרת נעורים. בשנים האחרונות ישנה עליה של כ-3% בכל שנה במספר חולי הסוכרת, עקב שינוי באורח החיים ותזונה לקויה, המאפיינת את עידן השפע בעולם המערבי. העלייה התלולה היא בעיקר במספר חולי סוכרת סוג 2, אולם גם ישנה עליה ברורה ולא מתונה במספר חולי הסוכרת סוג 1 ("סוכרת נעורים") בארץ ובעולם. לא רק שהמחלה הפכה נפוצה יותר, אלא שאנו עדים גם לירידה בגיל החולים: יותר חולים בגיל צעיר ביותר, אף בילדים מתחת לגיל שש שנים".

מהו הטיפול בסוכרת נעורים?

"בשל היעדר אינסולין בייצור עצמי בגופם של חולי סוכרת נעורים, הטיפול בחולים תמיד יכלול מתן אינסולין. ככלל, ישנן שתי אפשרויות טיפוליות לשם מתן אינסולין: על ידי זריקות או על ידי משאבת אינסולין. בשני המקרים מדובר במתן תת עורי של אינסולין. נראה כי בעתיד המצב ישתנה: כיום מצויים בפיתוח תכשירי אינסולין אשר ניתן יהיה לתת אותם דרך הפה (בכדורים), באינהלציה או על ידי 'טלאי עורי' שיוצמד לעור החולה".

מהם האתגרים בטיפול בסוכרת נעורים בקרב ילדים מתחת לגיל 6?

"הגידול במספר החולים בקבוצת גיל זו מציב בפנינו, הרופאים, אתגר לא פשוט. הקשיים בטיפול בילדים כה קטנים נובעים ממגוון סיבות: סדר היום של הילדים הצעירים דינמי ומשתנה; הילדים תלויים במבוגר לשם קבלת האינסולין; הם לא נמצאים כל הזמן עם המבוגר היודע לטפל בסוכרת כראוי ונזקקים להזרקה גם בעת השהייה בגן הילדים; הילדים מקיימים פעילות גופנית ברמות משתנות ולא קבועות; קשה להקפיד אתם על תזונה ראויה ורצויה ובנוסף לכל, לא ניתן לקבל מהם דיווחים על קיומם של אירועי היפוגליקמיה: מצבים בהם רמת הסוכר בדם יורדת באופן המהווה סכנה לבריאותם. מצב דברים זה מחייב מחשבה לגבי אופן הטיפול הנכון".

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום