להוציא את החרדה מהראש

(0)
לדרג

מחקר: חרדה מגבירה את הסיכון לאירוע מוחי ביותר מ-30%. הקשר מוסבר בחלקו על ידי אורח חיים לא בריא - עישון ומחסור בפעילות גופנית. דווקא לדיכאון אין השפעה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

חרדה מלווה בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים, כך לפי מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Stroke. הסיכון עולה ככל שרמות החרדה עולות, אבל לא תלוי בדיכאון וגורמי סיכון אחרים למחלות לב וכלי דם.

החוקרים מדווחים כי בחולים עם המספר הגדול ביותר של תסמיני חרדה נרשמה עלייה של 33% בסיכון לאירועים מוחיים, בהשוואה לאלו עם הכי מעט תסמיני חרדה, זאת לאחר שלקחו בחשבון גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, על סמך נתוני מחקר תזונה ובריאות לאומי בארה"ב, שכללו כ-6,000 מבוגרים שהיו במעקב במשך כ-16 שנים במהלכן עברו ראיונות, בדיקות דם ובדיקות גופניות ופיזיולוגיות.

במהלך תקופת המחקר תועדו 419 אירועים מוחיים ומהסקירה עולה קשר בין חרדה ודיכאון, כאשר עם כל עלייה במדד החרדה נרשמה עלייה של 17% בסיכון לאירועים מוחיים, לאחר שנלקחו בחשבון גורמים דוגמת גיל, רמת השכלה, מוצא ומדד מסת גוף.

החוקרים מצאו עוד כי הקשר בין חרדה ודיכאון נותר משמעותי במודלים שהתחשבו בגורמי סיכון התנהגותיים וגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם. עם זאת לאחר שלקחו בחשבון נוכחות דיכאון, לא חל שינוי בתוצאות. תוצאות דומות תועדו כאשר חרדה סווגה לשלוש, לפי דרגת החומרה, עם התחשבות בגיל ובמין, וכן לאחר התחשבות לגורמי סיכון אחרים למחלות לב וכלי דם ומדדי דיכאון.

הגורמים ההתנהגותיים בעלי ההשפעה הרבה ביותר על חרדה ואירועים מוחיים כללו עישון והיעדר פעילות גופנית, אך גורמים אלו אינם מספקים הסבר מלא לקשר.

החוקרים כותבים כי אורח חיים לא בריא הוא אחד המנגנונים הקושרים בין חרדה לסיכון לאירועים מוחיים. במחקר הנוכחי, להתנהגות המשתתפים (בעיקר עישון ופעילות גופנית) הייתה ההשפעה היציבה ביותר על הקשר בין חרדה והופעת אירועים מוחיים. עם זאת, מאחר שהתנהגויות אלו אינן מספקות הסבר מלא לקשר בין חרדה ואירוע מוחי, יש לקחת בחשבון גם השפעות ביולוגיות ישירות של חרדה.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות חרדה ודיכאון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום