תרופות וקיצור קיבה: מה נשתנה?

(0)
לדרג

ניתוח בריאטרי משנה לא רק את המראה אלא גם מביא לשיפור במחלות כרוניות, שינויי ספיגה במערכת העיכול וכדומה. אלו מחייבים התאמה מחודשת של תרופות קבועות

מאת: ד"ר כרמיל עזרן

ניתוחים בריאטריים, כמו שרוול קיבה ומעקף קיבה, משנים את צורתה של מערכת העיכול ומשפיעים על המצב הגופני. בעקבות הניתוח משתנה ספיגתן של תרופות, הן כאלה שהחולים נהגו ליטול לפני הניתוח והן של תרופות חדשות, ולכן יש חשיבות רבה לבחינת הטיפול התרופתי לאחר הניתוח ולהתאמתו למצבו הבריאותי ה"חדש" של המטופל.

תרופות לאחר ניתוח בריאטרי (אילוסטרציה)
תרופות לאחר ניתוח בריאטרי (אילוסטרציה)

עניין של מינונים

רבות מהמחלות הנלוות להשמנה מוטבות או נרפאות בטווח של מספר ימים עד מספר חודשים לאחר הניתוח. הדבר מחייב מעקב ושינוי מינוני התרופות והפסקתן במידת הצורך. בין הדוגמאות לשינוי מינוני תרופות בעקבות ניתוח בריאטרי ניתן לציין מטופלים בתרופות לדילול דם כגון קומדין, ומטופלים באלטרוקסין לתת פעילות של בלוטת התריס.

מספר ימים עד חודשים לאחר הניתוח מפחיתים את מינוני התרופות לטיפול בסוכרת, יתר לחץ דם וכולסטרול. תרופות בעלות טווח תרפויטי צר, שמינונן משפיע מאוד על מצב המחלה, מחייבות מעקב צמוד מאוד בעקבות הניתוח כדי להימנע מהחמרה או מהתפרצות. מדובר בתרופות כמו פניטואין לחולי אפילפסיה, דיגוקסין לחולי לב ואף אלטרוקסין שהגוף רגיש מאוד למינון שלה.

שינויים בהרגלי הספיגה

נפח הקיבה שהוקטן בניתוח והחומציות הפחותה מקשים על הקיבה לפרק תרופות. לכן, מומלץ לכתוש את התרופות או ליטול אותן בסירופ לאחר הניתוח. עם זאת, לא מומלץ לכתוש תרופות הפועלות בשחרור מושהה, אלא למצוא להן חלופות אחרות במידת האפשר.

לעתים יש צורך גם להימנע מתרופות מסוימות, שעלולות לגרום לתופעות לוואי ולסיבוכים כגון כיבים, התייבשות, צניחת סוכר חריפה בדם ועוד. כך, למשל, תרופות מקבוצת NSAIDS (תרופות נוגדות דלקת כגון וולטרן, אדוויל ונפרוקסן) לא מתאימות לשימוש אחרי ניתוח בריאטרי שכן הן מעלות את הסיכון לכיבים. לעומתן, תרופות כגון אקמול ואופטלגין בטוחות לשימוש.

תרופות משתנות, הנפוצות לטיפול ביתר לחץ דם, עלולות לגרום לאחר ניתוח בריאטרי להתייבשות ואף לפגוע בתפקוד הכלייתי. גם תרופות רבות לסוכרת לא מומלצות לשימוש לאחר ניתוח כזה, גם בגלל השינויים ההורמונליים שמתרחשים לאחר הניתוח וגם משום שהן גורמות לצניחת סוכר חדה (היפוגליקמיה).

לא רק כושר הספיגה של תרופות משנה בעקבות הניתוח, אלא גם כושר הספיגה של ויטמינים ומינרלים. לכן יש להקפיד על נטילת תוספי תזונה: סידן, ויטמין D, חומצה פולית, ברזל, B12, ומולטי ויטמינים.

הכינותי מראש

כדי להימנע מהתופעות והבעיות שמנינו, כדאי לעשות רה-ארגון לארון התרופות עוד לפני הניתוח. פנו לרוקח קליני, לרופא פנימי או למנתח שלכם ובקשו הנחיות ברורות ומדויקות בנוגע לחלופות הנדרשות לטיפול התרופתי הקבוע שלכם - כולל תרופות ללא מרשם, גלולות למניעת הריון, תוספי תזונה ותרופות הומיאופתיות שאתם נוטלים על בסיס קבוע. בהתאם להנחיותיהם, רכשו את התרופות החלופיות מראש כך שתוכלו ליטול אותן כבר עם צאתכם מבית החולים.

לאחר הניתוח יש להקפיד לפעול על פי ההנחיות שקיבלתם בכל הקשור למינונים ולחלופות של תרופות, תוך שיתוף של רופא המשפחה. חשוב להגיע למעקב בשנה הראשונה לאחר הניתוח, וכן לבדוק לפני נטילה של כל תרופה חדשה (כולל תרופות ללא מרשם) אם היא מתאימה לשימוש לאחר ניתוח בריאטרי. הקפידו גם על נטילה סדירה של תוספי התזונה המומלצים - הם חיוניים ביותר להמשך תפקוד תקין של הגוף ומניעת מחלות אחרות.

הכותבת היא הממונה על הרוקחות הקלינית בבית החולים ובמרכז הבריאטרי "הרצליה מדיקל סנטר" ורוקחת קלינית בבית חולים "השרון"

בואו לדבר על זה בפורום שרוול קיבה וניתוחים בריאטריים - כירורגיה ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום