לראשונה בישראל: השתלת מעי

(0)
לדרג

אשה שהוזנה חיצונית כשנתיים עברה השתלת מעי בבית חולים בילינסון. "כמו מבצע צבאי", הגדירו בבי"ח את הניתוח המורכב. הימים הקרובים קריטיים להערכת הצלחתו

מאת: מערכת zap doctors

אשה בת 39 שעברה כריתת מעי והוזנה באופן חיצוני במשך כשנתיים עברה היום (א') השתלת מעי דק בבית חולים בילינסון, ניתוח ראשון מסוגו בישראל. האיבר הונצל מילדה בת 11, שהוריה החליטו לתרום איברים ובמותה הצילה חמישה בני אדם.

"כמו מבצע צבאי", מתארים את הניתוח המורכב בבילינסון - ההשתלה דרשה הכנות נרחבות ושיתוף פעולה בין משתילים, מרדימים, אחיות חדר ניתוח, צוותי טיפול נמרץ, רופאים גסטרואנטרולוגים, צוות המכון לחקר התזונה, בנק הדם ועוד. המושתלת מאושפזת במחלקה לטיפול נמרץ ומצבה יציב. לדברי הרופאים, הימים הקרובים קריטיים בהיבט של הצלחת ההשתלה.

האשה, נשואה ואמא, סובלת ממחלה הגורמת לגידולים שפירים בחלל הבטן ולגידולים ממאירים במערכת העיכול. בשל המחלה, עברה האשה לפני כשנה וחצי כריתה של המעי הדק ומאז הייתה תלויה לחלוטין בהזנה תוך ורידית (TPN) בלבד. האשה היתה במצב קשה שהביא לאשפוזים רבים.

ד"ר אביתר נשר, בכיר במחלקת השתלות בבילינסון, שביצע את הההשתלה לצד פרופ' איתן מור, מנהל המחלקה, מסביר כי השתלת מעי דק מתאימה לאלה שהפתרון של הזנה תוך ורידית אינו מתאים להם כי הוא גורם להפרעות בתפקודי הכבד, זיהומים חוזרים, קרישי דם וסתימה של כלי דם. קבוצת חולים זו כוללת חולי קרוהן עם כריתות חוזרות של המעי הדק, חולים עם תהליך גידולי שפיר, פגמים מולדים, טראומות כתוצאה מניתוח, חולים עם בעיות עצביות ועוד. לדבריו, מהלך ההשתלה לווה בקשיים טכניים רבים בשל מצבה הכללי של החולה שהיה ירוד ביותר. בתום הניתוח המעי הראה סימני חיות כולל אספקת דם טובה, האישה הועברה בתום הניתוח למחלקת טיפול נמרץ כללי במצב יציב להמשך טיפול.

ילדה בת 11 הצילה חיים

השתלה של מעי דק היא השתלה מורכבת הדורשת מיומנות רבה מצד המנתח וליווי צמוד מצד גורמים רבים לאחריה. ראשית, יש לאתר תורם שעומד בקריטריונים: אדם צעיר מתחת לגיל 45, בעל מבנה פיזי קטן מהמועמד וללא מחלות רקע.

מי שתרמו לאשה את המעי היו הוריה של ילדה בת 11, יובל נזרי, שנפגעה קשה בתאונה ולא שרדה. החלטת ההורים הצילה ארבעה אנשים נוספים; לב וראות הושתלו בבת עשר בשניידר, כבד בבן ארבע בשניידר והכליות- בבן חמש ובבת שש עשרה בשניידר.

ליווי צמוד לאחר השתלת מעי

לאחר הניתוח, המושתלים מאושפזים במחלקה לטיפול נמרץ לתקופה של כשבועיים-שלושה ונמצאים במעקב צמוד של הרופאים, המשתילים, וגסטרואנטרולוגים, המבצעים מדי כמה ימים בדיקה במטרה לוודא שהגוף אינו דוחה את המעי המושתל. בהדרגה המושתלים מתחילים לאכול מזון עד למצב בו גופם מראה סימנים ליכולת עיכול מלאה של מזון מוצק.

בנוסף, מושתלי מעי יידרשו לליווי צמוד של המכון לחקר התזונה בבילינסון, בראשותו של פרופ' פייר זינגר - מנהל המחלקה לטיפול נמרץ, לפני ההשתלה ולאחריה. "השתלת מעי נותנת תקווה לחולים הסובלים מאי ספיקת מעי", אומר פרופ' זינגר, "לאחר השתלת מעי קיימים שינויים ניכרים באיזון החומרים ויכולת הספיגה של המזון. בשלב קריטי זה החולה זקוקה לטיפול אנטיביוטי המנטר את כל השינויים האלה המתריע על דחייה ונותן מענה לכל הצרכים התזונתיים הנדרשים".

נתוני ההישרדות של מושתלי מעי בעולם עדיין אינם גבוהים בהשוואה להשתלות אחרות ועומדים על 85% מהחולים בטווח של שנה וכ-60% בטווח של 5 שנים. בשל כך, ההשתלה מוצעת בעיקר לחולים שעבורם ההשתלה היא הפתרון היחיד להצלת חייהם.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול
פורום כירורגיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום