רבים על כלים, לא על מין

(0)
לדרג

לפי מחקר ישראלי חדש, בטלוויזיה רבים על ילדים וסקס. במציאות רבים על ניקיון הבית ויחסים עם בני המשפחה. אין הבדל בין הנושאים המעצבנים גברים ונשים

מאת: מערכת zap doctors

על מה אנחנו רבים? בטח לא מה שרבים הזוגות בתוכניות ריאליטי ובסיטקומים מבוימים בטלוויזיה, אלה שהבתים שלהם מעוצבים ונקיים, ושהילדים שלהם תמיד אוספים את עצמם לבד מהגן. בעוד שבטלוויזיה הזוגות רבים על סקס, במציאות - על ניקיון.

נתונים אלה עולים ממחקר חדש, שנערך על ידי פרופ' אמיר חצרוני וד"ר אבירה רייזר מאוניברסיטת אריאל. במסגרת המחקר בדקו החוקרים על מה רבים זוגות בסדרות טלוויזיה ובתוכניות ריאליטי והשוו את התוצאות לסקר שנערך בקרב זוגות צעירים. בסך הכל נותחו 110 מריבות טלוויזיוניות שנדגמו מתוך 27 שעות שידור בערוצים 2 ו-10.

כמו כן, נערך סקר בקרב 188 סטודנטים אשר נמצאים בקשר רומנטי ממושך (או נשואים). במחקר אותרו 11 נושאים שמכסים את רוב רובן של המריבות: ילדים, סקס, קשיים בתקשורת, קנאה, מריבות עם קרובי משפחה של בן/בת הזוג, מריבות עם חברים של בן/בת הזוג, מטלות הבית, בילויים, כסף, דת, סמים ואלכוהול. הנושאים המובילים בטלוויזיה הם ילדים, סקס וקשיים בתקשורת. הנושאים המובילים במציאות, לעומת זאת, הן מטלות הבית, קשיים בתקשורת ומריבות עם קרובי משפחה של בן/בת הזוג. המתאם בין הטלוויזיה למציאות זניח: סקס וילדים הם נושאי מריבה מובילים בטלוויזיה, אך כמעט ולא באים לביטוי בהקשר זה במציאות.

"הזוגיות היומיומית משעממת"

בהשוואה בין גברים לנשים נמצא כי אין הבדל בין נושאים שגורמים לגברים לפתוח במריבה לנושאים שמדליקים את הנשים, אך בטלוויזיה סקס גורם למריבות אצל נשים פחות מאצל גברים.

פרופ' חצרוני, מומחה לתכנים והשפעות של טלוויזיה, מסביר: "הטלוויזיה משדרת סטריאוטיפים רומנטיים ולא תמונת מצב ריאליסטית של זוגיות יומיומית, כי הזוגיות הזו משעממת. סקס מביא קהל וילדים מוסיפים דרמה. מריבות על ניקיון, מאידך, משעממות גם אם במציאות הן מתרחשות לעתים קרובות.

"במציאות יש דמיון רב יחסית בין גברים לנשים כי בזוגיות מתמשכת הצרכים של הגבר והאשה הופכים להיות דומים למדי. מנגד, הטלוויזיה ממשיכה לשדר מסרים פשטניים יחסית על הבדלים בין המינים.

"יחד עם זאת, המתאם הנמוך בין הנושאים שגורמים למריבה בטלוויזיה לנושאים שגורמים למריבה בחיי היום יום מלמד כי השפעתה של הטלוויזיה על הריבים מוגבלת. הצרכים הפסיכולוגיים הפנימיים והדינמיקה הזוגית כנראה חזקים יותר מהמדיה".

בואו לדבר על זה בפורום משפחה וזוגיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום