הנגאובר: הכן גופך לסילבסטר

(2)
לדרג

חגיגות השנה האזרחית החדשה בפתח ורבים מתכננים לציין את המאורע במסיבות מושקעות במועדונים ובברים ועם הרבה אלכוהול. רק אל תשכחו את הבוקר שאחרי, אז אתם עלולים להרגיש את השפעת ההנגאובר (ובעברית צחה: חמרמורת). כיצד ניתן למנוע את התופעה ולטפל בה באופן טבעי?

מאת: קרן וולקומיר

האלכוהול הוא רעלן חזק, עבור הכבד ועבור מערכת העצבים. האלכוהול גם מגרה את מערכת העיכול העליונה ואת מערכת השתן ואפשר גם להרגיש את השפעתו על התייבשות הגוף. שתייה מרובה של אלכוהול עלולה לגרום לאוסף סימנים וסימפוטמים בלתי נעימים, המכונים הנגאובר, ובעברית: חמרמורת. הסימפטומים מתחילים כאשר רמת האלכוהול בדם יורדת משמעותית, בדרך כלל בבוקר שאחרי. הסימפטומים עשויים להיות: עייפות, צמאון, כאבי ראש, כאב שרירים, בחילות ועוד.

התרופה הטובה והבטוחה ביותר להנגאובר היא זמן. צילום: שאטרסטוק

מה גורם לסימפטומים של הנגאובר?

ישנם מספר גורמים התורמים לכך:

  • אלכוהול גורם לגוף לייצר יותר שתן. השתנה מרובה עלולה להוביל להתייבשות, המאופיינת בתחושת צמאון וסחרחורת.

  • אלכוהול מגרה את דופן הקיבה. הוא מגביר ייצור של חומצת קיבה ולכן יכול לגרום לכאבי בטן, בחילות או הקאות.

  • אלכוהול יכול להוריד את רמות הסוכר בדם. רמות נמוכות מדי עלולות לגרום לעייפות, חולשה, רעד, הפרעות במצב הרוח ועוד.

  • אלכוהול גורם לכלי הדם להתרחב, מה שיכול לגרום לכאבי ראש.

  • אלכוהול גורם לישנוניות, אבל איכות השינה ירודה ולכן חווים עייפות.

מי עלול לחוות הנגאובר?

כל אחד ששותה אלכוהול יכול לחוות הנגאובר, אבל יש אנשים שנוטים לכך יותר מאחרים. הסיבות שעלולות להגביר את הסיכוי להנגאובר:

  • גורמים גנטיים שמשפיעים על חילוף החומרים של האלכוהול יכולים לגרום לאנשים מסוימים לאדמומיות בפנים והזעה, אפילו לאחר שתיית כמות קטנה של האלכוהול.

  • שתיה על קיבה ריקה מזרזת את ספיגת האלכוהול.

  • עישון סיגריות בשילוב עם אלכוהול יכול להגביר את הסיכון להנגאובר.

כיצד ניתן למנוע הנגאובר?

סילבסטר הוא לא תחרות שתיית אלכוהול: כמובן ששתייה בכמויות מתונות היא הדרך הטובה ביותר להימנע מהנגאובר. זכרו שהסילבסטר הוא לא תחרות שתיית אלכוהול. לכן, עצרו את עצמכם והגבילו את עצמכם מראש. אם אתם לא סומכים על עצמכם, אז בקשו מהחברים שלכם לעזור לכם.

כוס על כוס: כדאי לשתות כמה שיותר מים יחד עם האלכוהול, על מנת להימנע מהתייבשות. שתו כוס מים לאחר כל משקה אלכוהולי.

לא על קיבה ריקה: אנשים שהגיעו מארצות, שיש בהן תרבות שתייה, יגידו לכם שמומלץ ביותר לאכול לפני שתיית האלכוהול ובמקביל לשתייה, בעיקר אם מדובר ביותר מכוס אחת או שתיים. הם בהחלט צודקים. אלכוהול נספג מהר יותר אם הקיבה שלכם ריקה. לכן, אם הקיבה תהיה מלאה, הספיגה תהיה איטית יותר והסיכוי לסימפטומים חמורים יירד. המצרים נוהגים לאכול כרוב מבושל למניעת הנגאובר.

לאלכוהול זול חוקים משלו: חשוב לבחור את האלכוהול בחוכמה. משקאות אלכוהוליים עשויים להכיל חומרים נוספים, שעלולים לעורר אסטמה, מיגרנות ותגובות אחרות. לכן, חשוב לבחור מותגים איכותיים. זה אולי ירוקן את הארנק שלכם, אבל הכבד שלכם יודה לכם על כך.

לאלכוהול תרכיבים משלו: יש משקאות שמכילים קונג'נרים (congeners): חומרים הנוצרים במהלך תקופת תסיסת המשקאות האלכוהוליים, שמוסיפים צבע וטעם לאלכוהול. חומרים אלה מעלים את הסבירות להנגאובר והם מצויים בעיקר במשקאות כמו ויסקי, טאקילה, ברנדי, רום, קוניאק, יין אדום ובירות כהות או בירות עם תכולה גבוהה של אלכוהול. שמפניות וחלק מהיינות המתוקים ידועים גם הם לשמצה כגורמי הנגאובר. וודקה, המכילה רק אלכוהול ומים, היא הנקייה ביותר מקונג'נרים. גם ג'ין, בירות בהירות וסאקה, משקה אלכוהולי יפני, נחשבים נקיים והסיכוי שיגרמו להנגאובר נמוך יותר. כמובן שצריכה גבוהה מהם עדיין יכולה להעלות את הסיכון.

מיצי פירות יכולים לסייע לגוף "לשרוף" את האלכוהול מהר יותר. צילום: שאטרסטוק

ומה אם לא הצלחתם למנוע את ההנגאובר?

מחקרים לא מצאו שום תרופה טבעית שמשפרת באופן ניכר סימפטומים של הנגאובר, אבל יש כמה דברים שאפשר לעשות, על סמך נסיונם של אחרים ועל סמך ההגיון הפיזילוגי:

  • שתו הרבה! ימאים טוענים שמי-מלח הם האנטי-דוט להנגאובר.

  • אכלו מזונות ניטרליים, כדוגמת טוסטים וקרקרים. אלה יעלו את רמות הסוכר שלכם בדם, וירגיעו את הקיבה. מרק צח, שבושלו בו מגוון ירקות וירקות עליים יכול להחזיר לגופכם מלחים כמו אשלגן. מזונות ומשקאות המכילים פרוקטוז, כדוגמת דבש או מיצי פירות, יכולים לסייע לגוף שלכם "לשרוף" את האלכוהול מהר יותר.

  • יש המציעים לגרות את הקרקפת על ידי משיכת השיער.

  • שתו מיץ מכרוב כבוש.

  • יש הגיון לצרוך ויטמינים וצמחים שעוזרים לגוף להוציא רעלנים: קומפלקס של ויטמיני B, עם דגש על ויטמין B1, בכדי למנוע חוסר שיכול להיגרם על ידי האלכוהול; ויטמין C; שמן נר הלילה; גדילן מצוי (Silybum marianum); קנרס תרבותי (Cynara scolymus), הידוע בשמו העממי: ארטישוק. חשוב להתייעץ עם איש מקצוע שיוכל להתאים לכם את הצמחים והתוספים באופן אישי. לא כל צמח או תוסף מתאים לכל אחד.


לסיכום: זכרו כי במקרה של הנגאובר התרופה הטובה והבטוחה ביותר היא זמן. ככל שמינון היתר של האלכוהול יעבור תהליך חילוף חומרים בגוף, הסימפטומים יחלפו. וכמובן: אם תשתו במתינות, תקטינו את הסיכוי לחוות הנגאובר. וזו הדרך טובה ובטוחה אף יותר.

קרן וולקומיר - נטורופתית מוסמכת, מחזיקה בתואר R.Na, מרצה בבית הספר לרפואה משלימה בסמינר הקיבוצים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום