תזונה: טבעי? טבעוני? אורגני?

(0)
לדרג

כולם יודעים שמזון נכון חיוני לבריאותנו. אבל מה עושים כשעל המדף בסופרמרקט מונחים מוצרים עם הגדרות מבלבלות: למה כדאי לשים לב ובמה לבחור? מדריך

מאת: רוני גוטליב

הסופרמרקט מלא במוצרים המשווקים כמוצרי בריאות. כדיאטנית, אני נתקלת רבות בחוסר מידע גדול, גם בקרב משכילים בעלי תארים מתקדמים, הניזונים מקיבעונות מוטעים שהנחילו להם להם רשתות השיווק, משך שנים ארוכות, בתחום הבריאות.

אנשים (לרוב נשים) שרוצים להרזות והורידו את כל הפחמימות מהתפריט, נשים שהפסיקו לאכול גלוטן כי שמעו שהוא לא בריא, נשים שלא אוכלות אחרי פעילות גופנית, דילוג על ארוחת בוקר מפני שהיא משמינה, חיפוש בבית המרקחת אחרי תרופות חדשות להרזיה האמורות להביא להורדת משקל ללא שום מאמץ, אכילת מזון אורגני כי הוא "בריא", מזון טבעוני כי הוא "טבעי" וכיו"ב מיתוסים, וחצאי אמיתות.

במסגרת רשימה קצרה זו, לא ניתן לעסוק בכל המיתוסים האמורים, אבל נעשה סדר במשוואה הידועה: בריא=טבעי=טבעוני=אורגני.

מהו מזון טבעי?

מזון טבעי הוא מזון מהטבע. פשוטו כמשמעו. ירקות, למשל, הם מזון טבעי, כי הם מצויים וגדלים בטבע. גם פרה גדלה בטבע ולכן גם סטייק בקר הוא "טבעי". גם נחש גדל בטבע ולכן גם ארס נחשים הוא "טבעי". גם סמים הם "טבעיים".

"טבעי" נתפס ברוב המקרים כבריא אצל רוב האנשים. שימו לב שאמנם מזון טבעי ישר מהגינה עדיף על נקניקייה מעובדת שעברה תהליך עיבוד. אבל רוב המזון ה"טבעי" שאתם חושבים שאתם אוכלים, עבר עיבוד כלשהו: חימום, אפייה, טיגון - ולכן איננו טבעי יותר.

מהו מזון אורגני?

מזון אורגני הוא מזון אשר לא עבר ריסוס. יש הגדרות שונות למושג אורגני. על איזה שטח מותר לצומח לגדול, באיזו השקייה מותר להשקות אותו (יש השקייה רבה לחקלאות על בסיס מי קולחין), באיזה חומרים ניתן לשמר את המזון, מהו המרחק שמותר לגידולים האורגניים להיות משדה חקלאי רגיל (שהרי ריסוס לעתים יעוף עם הרוח משדה לשדה) וכיו"ב.

אם נדבר על בשר או עוף אורגני, אז הכוונה היא שהתרנגולת ניזונה בחייה רק מגרעינים בטבע החופשי ולא נטלה אנטיביוטיקה. מזון אורגני יכול להיות גם בשר, עוף וביצים, חלב ומוצריו, ירקות ופירות כל מה שלא עבר ריסוס.

אין ספק כי מזון אורגני הוא מזון איכותי, גם טבעי (מהטבע, ללא עיבוד) וגם נקי מריסוס. אך יש לו שתי בעיות מרכזיות: הראשונה: המחיר. מחיר הגידול האורגני יקר ממחיר מוצרים רגילים. לא כל כיס יכול להרשות לעצמו הוצאה גבוהה כל כך של מזון בכל יום.

השנייה, בעיה רצינית לא פחות: יש לוודא היטב אם המזון האורגני שאתם קונים הוא אכן אורגני, כלומר עומד בתקנים ובדרישות שיצדיקו את מחירו. לצערי, בתחום ה"אורגני" יש לעתים שרלטנות בשוק ופיקוח בלתי מוסדר.

מהו מזון טבעוני?

מזון "טבעוני" הוא מזון שלא מגיע ממקורות מן החי. כלומר, מזון על בסיס הצומח בלבד. אורח חיים טבעוני הוא אורח חיים בו נעשתה הימנעות במודע ממזון כמו בשר, דגים, עוף, ביצים, חלב ומוצרי חלב. לאורח חיים טבעוני ישנם יתרונות: פחות אכילה של שומן רווי, סיכון מופחת להשמנה ולמחלות לבביות. אולם יש באורח חיים זה גם נקודות שיש לשים לב אליהן: חסר בויטמינים ובמינראלים שונים, אשר לאורך זמן עלול לגרום לנזקים. אורח חיים טבעוני הוא צורת חיים יומיומית אשר מחייבת בדיקות דם ופיקוח דיאטני או רפואי, למניעת חסרים תזונתיים. אדם שחי אורח חיים טבעוני חייב לדעת שהוא לא בהכרח אוכל מזון טבעי או אורגני. למשל, ממרח סויה, שרבים מהטבעונים אוהבים לאכול הוא אומנם מן הטבע, אך עבר עיבוד ולכן הוא לא ממש טבעי. בנוסף, אם פולי הסויה של ממרח הסויה הטבעוני גדלו בשדה שלא עמד בתנאים אורגניים, הממרח איננו אורגני.

לסיכום, המשוואה טבעי=אורגני=טבעוני היא משוואה בלתי נכונה.

הכותבת היא דיאטנית קלינית ומנהלת מחלקת הסברה רפואית בחברת פלוריש

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום