סרטן גרורתי: פריצת דרך בטיפול

(0)
לדרג

חוקרי רמב"ם מצאו את הסיבה לתוצאות הטיפול המאכזבות בסרטן גרורתי: תאי חיסון בגופנו נלחמים בכימותרפיה, ובכך מכשילים את הטיפול בסרטן

מאת: מערכת zap doctors

תפקידה של המערכת החיסונית הוא להגן על גופינו מפני גורמים "רעים" המאיימים עלינו כמו: טפילים, חיידקים, רעלנים וסרטן. השאלה מה קורה כשהמערכת החיסונית פועלת גם נגד "הטובים"?

ממצאים ראשוניים, שהתגלו על ידי חוקרים בקריה הרפואית רמב"ם, מראים לראשונה כי המערכת החיסונית יכולה לגרום לעמידות לכימותרפיה, זאת על ידי הפעלה של גנים, האחראים על עמידות לתרופות בתאי סרטן. על פי המחקר החדש, המנגנון שאחראי לתופעה הזו הוא אנזים ציטידין דאמינאז- CDA , ותפקידו לפרק את התרופה בתוך תא הסרטן.

פרופ' זיו גיל, מנהל מחלקת אא"ג כירורגית ראש צוואר ברמב"ם, עומד בראש המחקר החדש, אשר פורסם לאחרונה במגזין המדעי Oncogene. לפי המחקר מקרופאגים, מסוגי התאים המרכיבים את המערכת החיסונית ותפקידם לסלק גורמים זרים מהגוף, משפיעים על העמידות כנגד אחת התרופות הכימותרפיות החזקות בשוק - גמציטבין (Gemcitabine). תרופה זו מהווה את הקו הראשון והשני לטיפול בגידולים רבים כמו סרטן הלבלב, הריאה, שלפוחית השתן וסרטן השד. במחקר נבדקו תרופות כימותרפיות רווחות נוספות.

במסגרת המחקר, שנמשך כשנה וחצי, הראו החוקרים שפעילות המקרופגים הביאה לעלייה של פי 75 בביטוי האנזים CDA האחראי לפירוק התרופה, ושעיכוב האנזים שיפר באופן ניכר את יעילות הטיפול הכימותרפי.

שימוש בשיטות של ביולוגיה מולקולארית ובמודלים לסרטן בחיות מעבדה, הראו כי ההשפעה של הטיפול בגמציטבין הייתה בולטת יותר, באופן משמעותי, אצל בעלי חיים בהם דוכאה פעילות המקרופאגים, זאת בהשוואה לקבוצת ביקורת.

עוד עלה מהמחקר כי שילוב של גמציטבין, יחד עם מעכבי מולקולה קטנים, כנגד קולטן אשר אחראי על פעילות המקרופאגים, הביא לירידה של 50% בגודל הגידולים, לאחר טיפול בגמציטבין. המחקר בוצע בתמיכת הקרן הלאומית למדע והקרן הבינלאומית אמריקה-ישראל.

לדבריו של פרופ' גיל, בעשור האחרון, חלה התקדמות ניכרת בהבנה של תפקיד המערכת החיסונית בהתפתחות מחלת הסרטן, אולם תוצאות המחקר יכולות להוביל לשינוי של ממש בתפיסת הטיפול בסרטן גרורתי: "במשך עשרות שנים היינו עדים לתוצאות מאכזבות של טיפול בתרופות כימותרפיות כנגד מחלה גרורתית", אומר פרופ' גיל, "התוצאות שלנו מציעות מנגנון חדש לעמידות תרופות כנגד הסרטן".

לפי פרופ' גיל, המשמעות הקלינית של המחקר היא ששילוב של תרופות המשפיעות על התפתחות עמידות, עם טיפול כימותרפי, יכול להביא לשיפור יעילות הטיפול כנגד גידולים סרטניים אשר כיום לרפואה אין פתרון כנגדם.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סרטן הלבלב
פורום סרטן השד

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום