גיל המעבר: שינה בהפרעה

(7)
לדרג

גיל המעבר מביא עמו גלי חום, ירידה בחשק המיני, דיכאון והפרעות שינה. בחלק גדול מהסימפטומים לא ניתן לטפל, אך הפרעות השינה ניתנות לטיפול יחסית פשוט

מאת: מערכת zap doctors

כ-60% מהנשים בגיל המעבר סובלות מהפרעות שינה, המהוות אחד התסמינים הבולטים בגיל זה, המתרחש בגיל הממוצע 51, ומתבטא בשינויים הורמונליים וביולוגיים. כל אשה חשה בגיל המעבר תסמינים שונים ומגוונים, בעוצמות משתנות: גלי חום, יובש בנרתיק, שינויי מצב רוח, כאבי פרקים, ירידה בחשק המיני, דיכאון, יובש בשיער ובעור, כאבים בעת קיום יחסי מין, דלקות שתן חוזרות ונשנות וגם, כאמור, הפרעות שינה, המהוות תסמין נפוץ. מדוע נשים בגיל המעבר חוות הפרעות שינה? מהן הפרעות השינה הנפוצות בגיל זה? כיצד ניתן להתמודד איתן? על כך ועוד מפי ד"ר ריבי טאומן, מומחית להפרעות שינה במור לרפואה מתקדמת ובמרפאה להפרעות שינה במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב).

מהן הפרעות השינה האופייניות לגיל המעבר?

"נשים רבות מתלוננות על קשיים בהירדמות, התעוררויות ליליות מרובות וירידה באיכות השינה".

מדוע יש הפרעות שינה בגיל המעבר?

"גיל המעבר הוא תקופה בה מופסקת בהדרגה הפעילות ההורמונלית בגופה של האישה. השחלה המפרישה הורמוני מין מאטה את פעילותה ומפרישה כמות מופחתת של הורמונים, מה שגורם שינוי הורמונלי, המשפיע על כל האיברים והמערכות בגוף. הירידה ברמת הפרוגסטרון והאסטרוגן פוגעת באיכות השינה של האישה וגורמת להפרעות שינה. בנוסף, תסמינים אחרים הנפוצים בתקופה זו משפיעים אף הם על איכות השינה ופוגמים בה, כגון גלי חום והזעות ליליות. כמו כן, מתרחשים שינויים בבקרה הסירקדיאנית (השעון הביולוגי) וכל אלה משפיעים מאד על השינה. חשוב גם לזכור שגיל המעבר הוא גיל של התבגרות והזדקנות: תהליך קשה כשלעצמו, שגם הוא גורר פגיעה באיכות השינה. גם הדיכאון והשינויים במצבי הרוח, האופייניים כל-כך לגיל המעבר, קשורים לעליה בשכיחותן של הפרעות השינה: הן יכולות להיות ההסתמנות הראשונה, שמקדימה במספר שנים את הופעת הדיכאון, ועם הופעתו, הוא עצמו גורם לקשיי הירדמות וקשיים בשמירה על רציפות השינה".

"תופעות פיסיולוגיות נוספות, הנוטות להופיע בגיל המעבר, מפריעות גם הן לשינה: בגיל המעבר ישנה מגמה של ירידה בבריאות הכללית וחלק מהפגיעות הרפואיות פוגעות גם בשינה. כך, ישנה עליה בשכיחות תת פעילות של בלוטת התריס, שאחד מהתסמינים שלה הוא עייפות יומית. כמו כן, גיל המעבר מלווה בעליה במשקל ובהופעת התסמונת המטבולית הנפוצה באנשים עם עודף משקל וכוללת יתר לחץ דם, עליה של פרופיל השומנים בדם ורמות סוכר גבוהות, בשל עמידות לאינסולין. כל זה משפיע על השינה: עודף משקל גורם לעליה בשכיחות נחירות והפרעות נשימה חסימתיות בשינה שהן כשלעצמן גורמות לפגיעה באיכות השינה".

מדוע חשוב לטפל בהפרעות שינה בגיל המעבר?

"ראשית, כי זה פשוט לא נעים. זה פוגע באיכות החיים, ביכולת התפקוד ובמצב רוח וזה גם מעודד תחלואה ומוביל לפגיעה במצב הבריאותי. אנשים הסובלים מהפרעות שינה חשופים יותר לתאונות דרכים ותאונות עבודה. העייפות במהלך היום גורמת לקשיי ריכוז ותפקוד יומיומי שנפגמים. מצב הרוח נפגע ומופיעה נטייה לדיכאון. כמו כן, מחקרים רבים בשנים האחרונות מצביעים על הקשר בין משך שינה קצר והפרעות נשימה בשינה, לבין תחלואה, כגון השמנה, יתר לחץ דם, תחלואה לבבית, סוכרת, אירועים מוחיים ואף תמותה".

כיצד מתבצע האבחון של הפרעות שינה? איך יודעים שאדם סובל מהפרעות שינה?

"אבחון של אינסומניה (נדודי שינה) מתקיים בדרך כלל במסגרת מרפאות שינה. בכמה מוסדות רפואיים, ישנן מרפאות שינה, המזמינות מטופלים לבדיקה מקיפה. הבדיקה כוללת מילוי שאלונים מקיפים; מילוי ודיווח במסגרת ניהול יומני שינה; בדיקות שינה ביתיות המכונות 'אקטיגרפיה' המאפשרות כימות וקביעת חומרה של הפרעת השינה בצורה אובייקטיבית או בדיקות שינה ביתיות שמכוונות לאבחון של דום נשימה בשינה.. כל אלה מסייעים לקבוע האם המטופל סובל מהפרעות שינה ולהתאים לו טיפול".

מהו הטיפול בהפרעות שינה בגיל המעבר?

"הטיפולים בנדודי שינה, ללא קשר לגיל בו הם מאובחנים, כוללים פעילות בכמה מישורים. לכל מטופל תותאם הפעילות המיטבית עבורו. בראש ובראשונה, יקבל המטופל הדרכה לגבי שמירה על 'היגיינת שינה' ודפוסי שינה קבועים. היגיינת שינה היא מונח המתאר קשת של הרגלים נכונים שיש בכוחם להשפיע על השינה. כאשר מדברים על היגיינת שינה, מתכוונים לניהול סדר יום נכון, שמירה על תפריט מאוזן, דפוסי שינה נכונים, סביבה נאותה לשינה ועוד. למטופלים עם הפרעות שינה, יכול שיוצע גם טיפול תרופתי, כגון: 'סירקדין' מלטונין (הורמון השינה) בשחרור מושהה, או תרופות מקבוצת ה'z-drugs' ('זולפידם', 'זופיקלון'). לחלק מהמטופלים יומלץ על טיפול קוגניטיבי-התנהגותי באינסומניה וכאשר מדובר בנשים בגיל המעבר, טיפול הורמונלי חליפי קצר טווח בהחלט יכול לסייע לנשים שיכולות לקבל טיפול זה".

"אם הפרעות השינה נובעות גם מהפרעות נשימה בשינה, בדיקת השינה תסייע לקבוע גם את חומרת ההפרעה הנשימתית. במסגרת הטיפול יכוון הטיפול לאפיק זה ויתמקד בטיפול בהפרעות נשימה בשינה, הכולל שינה עם מכשיר CPAP (מכשיר המספק אויר בלחץ חיובי אל מערכת הנשימה ומסייע למנוע דום נשימה בשינה), טיפולים במסגרת אף אוזן גרון, השגת ירידה במשקל או שימוש בהתקנים דנטליים, מעין פלטה, המורכבת בפה, וגורמת להזזה קדימה של הלסת התחתונה וקידום בסיס הלשון, באופן שמוביל להרחבה של דרכי האוויר באזור בסיס הלשון והלוע ותורם להקלה בזרימת האוויר".

לסיכום, הפרעות שינה הן תופעה הנלווית לגיל המעבר ונשים רבות סובלות ממנה. הפרעות השינה פוגמות באיכות החיים ומזיקות לבריאות. ישנן דרכים רבות לטפל בהפרעות השינה וחשוב לאבחן ולבחור טיפול מתאים.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות שינה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום