על הקשקש: טיפול בסבוריאה

(23)
לדרג

עונות המעבר מחמירות סימפטומים של מחלת הסבוריאה, שגורמת לקשקשת על הקרקפת ולעתים גם באזורים נוספים. שמפו מתאים ותכשירים לשימוש חיצוני יכולים לסייע לסובלים מהתופעה

הסבוריאה (Seborrheic Dermatitis), הידועה בשמה העממי "קשקשים", היא מחלה דלקתית כרונית של העור, הנגרמת בשל תפקוד לקוי של בלוטות החלב בעור (סבום). המחלה מוחמרת בעיקר בחודשי החורף ובעונות המעבר ורווחת בעיקר בקרב יילודים עד לגיל שנה, בקרב מתבגרים ובקרב אנשים צעירים בטווח הגילאים שבין 20 ל-40.

מהם הגורמים לסבוריאה?

עד היום לא ברור מהי הסיבה העיקרית לסבוריאה, ייתכן שהיא קשורה לשינויים הורמונליים וסטרס נפשי ויש מקרים שהגורם הוא פטרייה אם כי לא מדובר במחלה פטרייתית. מה שכן, ידוע היטב זה שהחורף ועונות המעבר הן תקופות ידידותיות פחות לסובלים מהמחלה, שלרוב חווים החמרה של הסימפטומים. מרגע הופעת המחלה בפעם הראשונה, היא תמשיך להופיע לפרקים במשך שנים רבות, עם הטבות והחמרות של המצב, לסירוגין.

קשקשים בשיער וגרד בעור הקרקפת. צילום: שאטרסטוק

מהם הסימפטומים של סבוריאה?

הסבוריאה מאופיינת בהיווצרות קשקשת לבנה על פני העור, כשהסימפטומים נעים בטווח רחב מאוד: החל בקשקשים בודדים בקרקפת (שהם ביטוי קל של סבוריאה) ועד לדלקת נרחבת ועמוקה המלווה לעתים באדמומיות ובגרד חזק.

ישנם מקרים חמורים יותר, בהם מופיעים קשקשים גם בעור הפנים, במיוחד בגבות ובין הגבות, בצדי האף, באזור הזקן, מאחורי אפרכסות האוזניים ובתוך האוזניים. לפעמים הקשקשת מתפשטת גם לחלקים נוספים בגוף.

כיצד מתבצע האבחון של הסבוריאה?

האבחון של הקשקשים הוא פשוט ביותר בבדיקה גופנית ובתשאול רפואי משום שניתן לראות בירור את "פתיתי השלג" על הכתפיים, במיוחד בעת לבישת בגדים כהים. לכך מתלווה בדרך כלל תחושת גרד ואדמומית של עור הקרקפת. מומלץ בהחלט לפנות לרופא עור מומחה לביצוע אבחון. בשירות רופא העור מגוון רחב של תכשירים תרופתיים, המאפשרים ברובם המוחלט של המקרים להגיע להקלה מהירה ולשיפור המצב.

מהן דרכי הטיפול בסבוריאה?

ברוב המקרים, כשמדובר רק בקשקשים על עור הקרקפת בלבד, חפיפה יומיומית בשמפו נגד קשקשים עשויה לעזור.

קיים מגוון רחב של שמפו נגד קשקשים, אך מומלץ להשתמש בשמפו המכיל רכיבים פעילים לטיפול בפטריות, בעלי PH מאוזן, המכילים חומרי לחות איכותיים, דוגמת שמפו טיפולי "לקטופיל" נגד קשקשים או שמפו "אלפוסיל" נגד קשקשים.

עד כמה החפיפה בסוגי השמפו השונים יעילה לטיפול בסבוריאה?

החפיפה בשמפו הייעודי תסייע לכל מי שהסבוריאה שלו במצב קל, וכאשר מדובר על קשקשים בלבד, ללא גירויים משניים. במקרים בהם מדובר בדלקת חמורה יותר, עם גירודים קשים והופעת נגעים דומים באזורי גוף אחרים, יש לגשת לרופא עור.

אילו טיפוליים קיימים לביטויים הקשים יותר של הסבוריאה?

רוב הטיפולים הם טיפולים מקומיים, כלומר תכשירים המיועדים למריחה על פני העור. מדובר לרוב בתכשירים נוגדי פטרת ותכשירים הורמונליים או שילובים ביניהם, המיועדים לשימוש לטווח קצר. כמו כן, קיים מגוון רחב של תכשירים קוסמטיים וטבעיים, המיועדים לטיפול משמר ותומך בין ההתלקחויות של המחלה.

מה עלול להחמיר את המחלה ולעורר התלקחות חוזרת של סבוריאה?

כמו כל מחלה כרונית, הסבוריאה מתאפיינת בתקופות של
הפוגות והחמרות. אחד הגורמים העיקריים להחמרת המחלה הוא, כאמור, עונות השנה. גורמים נוספים הם סטרס נפשי או גופני, שתיית אלכוהול, צריכת מזון חריף וכדומה.

סבוריאה באפרכסת האוזן. צילום: שאטרסטוק

מהם הסיכונים במידה שהסבוריאה אינה מטופלת?

במקרים קשים, כאשר המחלה לא מטופלת בזמן, היא עלולה לפגוע בצמיחת השיער ולגרום לנשירה. סבוריאה דרמטיטיס היא מחלה כרונית, שנכון להיום אינה ניתנת לריפוי מוחלט אך ניתן להקל עד מאוד את תסמיניה עד מאוד.

ד"ר אלכס אלטס הוא מומחה ברפואת עור ומין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום