אלכוהול: בארץ לא מודעים לנזק

(0)
לדרג

סקר של איגוד רופאי המשפחה מעלה שמספר הישראלים שמפתחים תלות באלכוהול נמוך יחסית למדינות המערב, אך המודעות לנזקי השתייה נמוכה. הרופאים: נגביר את ההסברה

מאת: מערכת zap doctors

איגוד רופאי המשפחה פירסם לאחרונה תוצאות סקר שבחן את הרגלי צריכת האלכוהול של תושבי ישראל, ושפך אור על העובדה שהישראלים לא מודעים מספיק לנזקי האלכוהול וכי אין מעקב נאות אחרי אלה הצורכים אותו באופן מופרז המעמיד אותם בסיכון להתמכרות.

כמה אלכוהול "מותר" לנו לשתות?

לדברי פרופ' שלמה וינקר, יו"ר איגוד רופאי המשפחה, אין כאן שאלה של מותר ואסור. ישנה כמות מקסימלית, שמי שצורך יותר ממנה נחשב לאדם המצוי בסיכון גבוה לפתח תלות באלכוהול - מצב הגורר פגיעות ונזק. הכמות המקסימלית היומית של אלכוהול משתנה בין המינים. ישנם הבדלים בין יכולת פירוק האלכוהול בגופם של נשים וגברים, כאשר אצל נשים כמות קטנה יותר של אלכוהול כבר משפיעה על ההכרה והתפקוד וכן מזיקה לגוף בטווח הארוך. לגבר מומלץ לצרוך לא יותר משש מנות של אלכוהול ביממה ולאישה לא יותר מ-ארבע מנות ביממה.

מה נחשב למנת אלכוהול?

ההגדרות משתנות בין המדינות. בישראל יחידת שתייה מוגדרת 14 גרם אלכוהול. זה אומר, למעשה, בקבוק אחד של בירה, כוס יין או כוסית משקה אלכוהולי".

מה נחשב לצריכה מופרזת של אלכוהול?

זה תלוי בכמות השתייה, במשך הזמן וגם בגנטיקה. אנשים שונים נוטים לפתח תלות באלכוהול במינונים ותכיפויות משתנות, וזה תלוי בשאלה האם גופם נוטה להתמכרות ובאיזה שלב ואופן. ככלל, מי שצורך מעל הכמות המקסימלית יוגדר כמצוי בסיכון לפיתוח תלות ועליו להיות במעקב".

מהם הסיכונים הכרוכים בצריכה מופרזת של אלכוהול?

ישנם סיכונים בטווח הקצר והמיידי וסיכונים בטווח הארוך. בזמן השתייה ומיד לאחריה עלול האדם לסבול מירידה בריכוז, אובדן השליטה על מעשיו, ירידה ביכולת הדיכוי של דחפים וערפול חושים. רמת האלכוהול הגבוהה בדם פוגמת בכושר השיפוט, ובשל כך נוצרת סכנה הן לאדם ששתה והן לסביבה, בשל התנהגות אנטי חברתית. נתונים ברורים מעידים על עלייה במקרי פציעות מחמת נפילות או תאונות דרכים על רקע צריכת אלכוהול וכן על מעורבות במקרי אלימות שונים והיתקלויות עם החוק.

"באשר לטווח הארוך, צריכת אלכוהול מופרזת גורמת נזק מצטבר לגוף. איברי הגוף השונים שנחשפים לרמות גבוהות של אלכוהול ניזוקים באופן הדרגתי. הנזק העיקרי והראשוני נגרם בדרך כלל לכבד - תלות ממושכת באלכוהול גוררת לרוב דלקת כרונית בכבד, המתפתחת לשחמת כבד ולבסוף לאי ספיקה כבדית - קריסה מוחלטת של הכבד. בנוסף ישנן שלל פגיעות אחרות: פגיעות מוחיות, פגיעות בכלי דם, תת תזונה ועלייה בשכיחות מחלות סרטן לסוגיהן השונים".

כיצד בוצע הסקר המלמד על הרגלי הצריכה של האלכוהול בישראל?

הסקר בוצע באינטרנט בעברית, מה שאומר מלכתחילה שהוא מוגבל ביכולתו לשקף את תרבות צריכת האלכוהול בכל קבוצות החברה הישראלית. השתתפו בו כ-600 גברים ונשים. מטבע הדברים, אנשים מבוגרים ואנשים שאינם דוברי עברית או שייכים לאוכלוסיות שמשתמשות פחות באינטרנט, לא קיבלו ייצוג מספיק בסקר. יחד עם זאת, בהחלט ניתן להסיק מהסקר מסקנות לגבי תרבות שתיית האלכוהול בישראל".

מהם על הרגלי השתייה בישראל?

"מהסקר עולה שישראלים צורכים אלכוהול בעיקר בסופי שבוע ובעיקר במקומות הבילוי, ושגברים צורכים יותר אלכוהול מנשים. לפי הסקר כ-6 אחוזים מהישראלים צורכים אלכוהול ברמה מופרזת והם תלויים במשקה. זה נתון לא רע בכלל- אנחנו במקום טוב ביחס למדינות מערביות אחרות, אם כי גם במספר זה של ישראלים יש לטפל. אותם צרכנים תלותיים, בשונה מהצרכנים שאינם בסיכון, צורכים אלכוהול בכל יום, וגם כשאינם בבילוי חברתי אלא כשהם לבד בבית. כ-10% אחוזים מהאוכלוסייה צורכים 3 מנות אלכוהול ביום ומצויים בסיכון בינוני לפיתוח תלות".

מהן המסקנות המרכזיות מהסקר?

מעבר לשיקוף הנתונים השונים, תוצאות הסקר בהחלט תרמו להבנה של תרבות צריכת האלכוהול בישראל ולימדו על הצורך בהגברת המודעות והטיפול בנושא ברמה המערכתית והארצית. בשונה ממדינות המערב, בישראל אין סקירה שיטתית של צרכני האלכוהול והערנות של הגורמים השונים איננה גבוהה מספיק. אנו, רופאי המשפחה, הסקנו מהסקר כי כמי שנותנים מענה טיפולי ראשוני ומקיף לכלל הציבור אנו חייבים להגביר את המודעות והערנות לנושא, ולשאול ולתעד את המטופלים לגבי הרגלי השתייה שלהם, בדיוק כפי שעושים לגבי הרגלי העישון. יש להבין ולהפנים כי צריכת אלכוהול מסכנת את הבריאות של המטופל התלותי ואת סביבתו, ועל כן יש לאתר את המטופלים הללו ולסייע להם. חייבים להציף את העניין הזה, ולשנות את היחס אליו. כרגע התחושה היא של הדחקה או התעלמות מהבעיה, וזה מזיק, כי ידוע שהדבר הכי חשוב בפתרון בעיות הוא ההכרה בבעיה, ולכן אנו איגוד רופאי המשפחה - קוראים להגביר את המודעות לנושא".

מהו הטיפול בתלות באלכוהול?

הטיפול הראשוני יגיע מרופאי המשפחה שיאתרו ויהיו ערים לבעיה, יסבירו למטופל על נזקי האלכוהול וילמדו אותו על צריכה נבונה. משום שאין כרגע טיפול תרופתי רשום בישראל לבעיה (אבל לפחות תרופה אחת נמצאת בתהליכי רישום), יתמקד הטיפול במישור ההתנהגותי ויכלול הסברים, הדרכה ומעקב, וכן שיחות עם בני המשפחה. טיפול זה קצר מועד ולרוב איננו מספיק, ועל כן במקרים שבהם יש צורך, יופנה המטופל לגורמי טיפול ושיקום שונים, לרבות טיפול במערך בריאות הנפש ו/או במוסדות שיקום וגמילה מתאימים".

בואו לדבר על זה בפורום התמכרויות - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום