מחלות מקצוע: כל הזכויות הרפואיות

(0)
לדרג

מחלות מקצוע, המכונות גם מחלות תעסוקתיות, עלולות להיגרם בשל גורמים פיזיקליים, ביולוגיים או כימיים. עם התפרצות המחלה, מגיעות למטופל זכויות רבות. מדריך

מאת: מערכת zap doctors

מחלות מקצוע, המכונות גם מחלות תעסוקתיות, עלולות להיגרם בשל גורמים פיזיקליים, ביולוגיים או כימיים. עם התפרצות המחלה, מגיעות למטופל זכויות רבות. מהי מחלת מקצוע ומהן הזכויות? כל התשובות מפי ד"ר יהושע גושן, מומחה ברפואה תעסוקתית.

תביעות מחלות מקצוע, רפואה תעסוקתית (אילוסטרציה)
תביעות מחלות מקצוע, רפואה תעסוקתית (אילוסטרציה)

מהי רפואה תעסוקתית?

"המונח המלא הוא רפואה תעסוקתית וסביבתית. זהו ענף ברפואה העוסק בבריאות האדם העובד. ענף זה מצוי כל הזמן בהתפתחות, והרופאים התעסוקתיים מבינים כל הזמן עוד ועוד היבטים של מחלות המתפתחות בעבודה ושל תאונות עבודה. גם בארץ, מצוי ענף זה במגמת התפתחות. בכל קופות החולים, קיימות מרפאות תעסוקתיות, הנותנות מענה רב תחומי לעובד שחלה או נפגע במסגרת עבודתו, ומלווים אותו בכל תהליך ההחלמה, השיקום והפיצוי הייחודיים לאדם העובד".

מדוע יש צורך לבודד ולתת טיפול במסגרות נפרדות לאדם שחלה בעבודתו? מדוע שלא יקבל טיפול במסגרות הרגילות?

"משום שאדם עובד שחלה או נפגע במסגרת העבודה זקוק לטיפול מקיף ומענה רב מערכתי בתחומים רבים. יש צורך לרכז את הטיפול והסיוע בעובדים אלה במקום אחד, בו מומחים ספציפיים נותנים שירות, באופן שימנע מהמטופלים להתרוצץ בין רופאים שונים. כמו כן, הפגיעה קשורה לתעסוקה ומשפיעה על התעסוקה ולא כל רופא יכול לשים דגש על הקשר הזה ולבחון את מסוגלותו של המטופל לעבוד. כמו כן, במדינה יש מערך תמיכה ושיקום של עובדים שנפגעו: הם מקבלים סיוע מהמדינה וטיפולם במסגרת ייחודית נחוץ לשם כך".

איזה עובדים שנפגעו זכאים לסיוע מהמדינה?

"כל עובד שנפגע בתאונת עבודה, או חלה במחלת מקצוע. תאונת עבודה היא תאונה תוך כדי עבודה או עקב עבודה. גם מקרה בו נגרמו לעובד פציעה או נזק, כשהיה בדרכו לעבודה, או ממנה, ייחשבו לתאונת עבודה. מחלת מקצוע, המכונה גם מחלת תעסוקה, היא מחלה בה לקה העובד בשל עבודתו, או בשל תנאי העבודה, עקב חשיפה ממושכת לגורמים מזיקים שהובילו להתפרצותה".

מהן מחלות המקצוע הנפוצות?

"כל מחלה שנגרמה בשל חשיפה כרונית ממושכת בעבודה לגורם מחולל מחלה היא מחלת מקצוע. על כן, נכון יותר לבחון את גורמי המחלות הנפוצים, ומהן להסיק אודות מחלות המקצוע השכיחות. הגורם למחלה מאוד חשוב, והוא זה שיקבע אם מדובר במחלת מקצוע אם לאו. עובד שחלה, אך הגורם למחלה או להחמרה בה לא קשור לעבודה או לתנאיה, לא ייחשב כמי שלקה במחלת מקצוע. בין הגורמים הנפוצים ביותר למחלות מקצוע יש למנות את הגורמים הבאים:

1. גורמים פיזיקליים ומכניים, דוגמת רעש: חשיפה לרעש גבוה לאורך זמן גורמת למחלות מקצוע שכיחות ביותר הקשורות לשמיעה וכוללות ירידה בשמיעה, טנטון, הפרעות בשיווי משקל ואף התפתחות של מחלות לב וכלי דם, עקב הפגיעה בשמיעה; קרינות למיניהן הגורמות בעיקר למחלות עור, אך גם למחלות רבות אחרות; צלילה במים שעלולה לגרום להתפתחות מחלות; חשיפה לחום או קור קיצוניים וממושכים; עבודה בתנאי לחץ אויר שונים (טיסה או צלילה למשל).

2. גורמים ביולוגיים: חשיפה למזיקים, כגון מזהמים, אלרגנים, וירוסים וחיידקים, הגורמת למחלות עור ומחלות בדרכי הנשימה בעיקר, אך גם לתחלואות רבות נוספות.

3. גורמים כימיים, בהם נוגעים, או אותם נושמים, ואשר חודרים למערכות גופו של העובד ומזיקות לו, דוגמת אבק מאזבסט, זפת, שמנים, מתכות וכדומה.

כל אלה יכולים לגרום למחלות לסרטן, מחלות פרקים, מחלות עור, מחלות זיהומיות, מחלות אורתופדיות, מחלות בדרכי הנשימה, מחלות הקשורות לעצמות, למערכת ההמופואטית (הדם ,הלימפה), למערכת השלד גידים ומעטפות השרירים, בעיות שמיעה, בעיות ראייה ועוד.

איך ניתן לדעת אם נפגעתי ממחלה תעסוקתית?

"רופא תעסוקתי יוכל לזהות מיד כי מדובר במחלה תעסוקתית. ההגדרה של מחלת מקצוע מופיעה בחוק. סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי מגדיר פגיעה בעבודה כתאונת עבודה או מחלת מקצוע, כאשר מחלת מקצוע היא מחלה שהעובד נפגע בה, עקב עבודתו או עיסוקו, שהיא תוצאה של חשיפה חוזרת לגורם המזיק, ובתנאי שהמחלה מוגדרת כמחלת מקצוע, בהתאם לתקנות הביטוח הלאומי (ביטוח מפני פגיעה בעבודה). בתקנות הביטוח הלאומי ישנו פרק שכותרתו: 'מחלות מקצוע' והוא מפרט את המחלות האלה. רק המחלות המפורטות ברשימה זו יכולות להיחשב למחלת מקצוע, אם כי במקרים חריגים ובודדים ניתן יהיה להכיר גם במחלות שאינן ברשימה כמחלות מקצוע".

מהן הזכויות של מי שחלה במחלות מקצוע וכיצד ניתן לממשן?

"הזכויות מגיעות מהמדינה, בדמות המוסד לביטוח לאומי, אליו יש לפנות, למימוש הזכויות השונות, שמטרתן שיקום העובד. מבוטח שנפגע ממחלת מקצוע ואינו מסוגל לעבוד יהיה זכאי לקבל דמי פגיעה, כפיצוי על אובדן שכר, או הכנסה, ובהמשך אולי אפילו גמלה. הכול תלוי במחלה, במשך המחלה ובתוצאותיה והשלכותיה על תפקוד האדם. דמי פגיעה ישולמו בעד פרק הזמן בו לא עבד העובד בשל מחלתו, כשתקופה זו מוגבלת בזמן: 13 שבועות. לאחריהן, במידה ונפגע כושרו לעבוד באופן זמני או לצמיתות, ואינו מסוגל לעשות עבודה שהיה מסוגל לעשותה, ללא הפגיעה, תגיע לו גם גמלת נכות. סכום הגמלה תלוי בדרגת הנכות שתקבע לו הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי וסכום ההשתכרות שלו טרם המחלה. אם תיקבע לו נכות לצמיתות, גבוהה מ-9% אך נמוכה מ19%, יקבל העובד מענק נכות חד פעמי; נקבעה לו נכות של 20% ומעלה לצמיתות יקבל קצבת נכות חודשית לכל החיים".

בואו לדבר על זה בפורום זכויות רפואיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום