יולדת מאושפזת עם תסחיף ריאתי

(0)
לדרג

אשה איבדה את ההכרה במהלך לידתה הרביעית. התינוק חולץ בשלום והועבר לפגיה. לפי החשד, מדובר בתסחיף מי שפיר לריאות, תופעה מסוכנת ונדירה

מאת: מערכת zap doctors

יולדת בת 37 מאושפזת במצב קשה בבית חולים הלל יפה, ככל הנראה עקב תסחיף ריאתי של מי שפיר. האשה, שלה זו הלידה הרביעית, איבדה הכרתה במהלך הלידה. התינוק חולץ והוא מאושפז בפגיה להמשך טיפול. מצבו יציב.

האשה הגיעה ללידה במהלך סוף השבוע ועברה את כל הליכי הקבלה, כולל נטילת מדדים, ניטור ואשפוז בחדר לידה תחת השגחה אינטנסיבית, כנדרש. עם התקדמות הלידה החלה להשתנק ולהשתעל. המיילדת ששהתה עימה בחדר הזעיקה מיד את הרופא המומחה התורן בחדר לידה ומומחה הרדמה לבודקה. במהלך הבדיקה, איבדה לפתע היולדת את הכרתה. הצוות החל בהחייאה והזעיק מומחים נוספים מתחומי הגינקולוגיה, הטיפול הנמרץ, היילודים וההרדמה בכדי לבצע ניתוח קיסרי בהול. התינוק חולץ כשהוא במצב יציב, אך סובל מבעיות נשימתיות עקב החייאת האם. הוא הועבר להמשך טיפול בפגיה של בית החולים.

במקביל, המשיכו הרופאים בפעולות ההצלה של האשה, שמצבה הוסיף להחמיר. היא נותחה מספר פעמים בכדי לנסות ולייצבה ובמטרה לעצור את הדימום המשמעותי ממנו סובלת. להערכת הרופאים, ככל הנראה, מדובר בתסחיף ריאתי של מי שפיר, מצב רפואי מורכב ומסוכן, המהווה סכנת חיים ליולדת ולעוברה.

מהו תסחיף ריאתי

תסחיף מי שפיר הוא סיבוך נדיר למדי המתרחש כחמש פעמים בממוצע לכל מאה אלף לידות. מדובר בכניסה של מי שפיר לתוך מערכת הדם והריאות של היולדת, דבר הגורם לפגיעה במערכות הנשימה, במערכת לב וכלי הדם ובמערכת הקרישה. תסחיף ריאתי מתרחש לרוב בזמן לידה או לידה בניתוח קיסרי, אם כי חלק מהמקרים יכולים לקרות בזמן הצירים או אחרי הלידה. 11% מהמקרים קורים 8 דקות בממוצע אחרי הלידה.

לדברי ד"ר קובי כהן, מומחה בכירורגיה גניקולוגית ומנהל רפואי מרפאת "איה מדיקל" בבית חולים אסותא", ב-35%-50% מהמקרים הסימן הראשון שמוביל לאבחון הוא מצוקה עוברית. "כשזה קורה תוך כדי הלידה, גם אם היה דום לב ליולדת, יש 4 דקות כדי לחלץ את התינוק".

את הסיבוך הנדיר טרם ניתן לצפות מבעוד מועד, אך נעשים ניסיונות לפתח בדיקות, למשל בדיקת אנטיגן עוברי מסוים שרמתו עולה בזמן ההתקף. הבעיה של הזיהוי לא פשוטה, האבחון הסופי במאה אחוז קורה לעתים רק בנתיחה שלאחר המוות.

עם זאת, אין סיבה לחשש, כי כיום עומדים לרשות הרפואה כלים משוכללים מאי פעם. "כיום אנחנו מזהים את התסמונת מהר יותר מבעבר, בזכות ניטור מלא בזמן הלידה, ואמצעי הטיפול הנמרץ העומדים לרשותנו, סיכויי ההישרדות גבוהים יותר והתמותה נמצאת בירידה".

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום