פונדקאות: בקרוב גם להומואים

(0)
לדרג

המהפכה בפונדקאות יוצאת לדרך. שרת הבריאות הודיעה כי תגיש הצעת חוק שתשווה את התנאים בין זוגות הטרוסקסואלים, לבין חד מיניים וחד הוריים

מאת: מערכת zap doctors

שרת הבריאות יעל גרמן הכריזה היום (ד') על מהפכה בחוק הפונדקאות, שתאפשר לראשונה לזוגות חד מיניים וליחידים להשתמש בשירותי פונדקאות בישראל, בדומה לזוגות הטרוסקסואלים. "אדם הוא אדם וצריך לשמור על השיוויון", אמרה גרמן. "זה שלגבר אין רחם, לא אומר שהוא לא יוכל לממש את הכמיהה שלו לילד".

עד כה רק זוגות של "איש ואשה" בלשון החוק יכלו להיעזר בפונדקאית בתשלום בגבולות ישראל, ואילו זוגות חד מיניים נאלצו לחפש פונדקאית בחו"ל, הליך מסורבל ויקר יותר. לפי המלצות ועדת מור יוסף שבחנה את נושא הפיריון בישראל, הותר להם להיעזר בפונדקאית ישראלית, בתנאי שזו תסכים לשמש פונדקאית ממניע אלטרואיסטי בלבד. שרת הבריאות הכריזה זה מכבר כי מדובר בהמלצה מפלה, שמקשה מאוד על זוגות חד מיניים להפוך להורים. כעת, בכוונתה להגיש הצעת חוק בנושא, כבר ב-15 בינואר. "צריך לאפשר לכל גבר ואשה להיות אב ואם, להחזיק בזרועותיהם תינוק וליהנות ממנו", חתמה את דבריה במסיבת העיתונאים החגיגית שכינסה.

לפי ההצעה החדשה, הפונדקאות תיתן מענה באופן שוויוני גם ל'איש ואשה", גם לנשים יחידניות, בעלות בעיה רפואית (ובתנאי שמדובר בביצית של היחידנית), וגם לגברים יחידנים (ובתנאי שמדובר בזרע של היחידן), ללא הבחנה באופן ביצוע ההליך.

עקרון השיוויון יישמר לאורך ההליך, בין היתר במתן צו ההורות - מתן אפשרות ליחידן שמצטרף להליך פונדקאות של יחידן אחר לקבל צו הורות ללא הצורך לאמץ את הילד בשלב מאוחר יותר. נדבך נוסף נוגע לעצם הגישה לתרומת הביציות בישראל, לאפשרות להוצאתן לחו"ל ולייבוא ביציות לישראל לטובת תהליך הפונקאות.

פונקאות: ניצול של נשים?

המתנגדים למהלך נחלקים לשניים; בעלי דעות שמרניות שדוחים מכל מקום כל מבנה אלטרנטיבי של משפחה, וכן מי שרואים בפונדקאות ניצול של נשים, בשל השימוש בגופן, בגדר "השכרת רחם". זאת משום שלא סוד כי במקרים רבים נשים הפונות לפונדקאות מצוית במצוקה כלכלית.

שרת הבריאות התייחסה לכך במסיבת העיתונאים שכינסה בנושא ואמרה כי "אין להפוך את הפונדקאות למקצוע". לדבריה, "יש לראות איך אנחנו דואגים לפונדקאית. ביקשתי להוסיף מלווה שתלווה את האשה, תעמוד לרשותה בכל בעיה. כמו כן הפונדקאית תקבל תמורה לאורך ההריון, ולא רק לאחר הלידה". גרמן הוסיפה כי בכוונתה להוסיף כוח אדם לטובת המהלך, ולדאוג לכך שפונדקאית לא תוכל להיות מעורבת ביותר משלושה הליכי פונדקאות. בכל הליך יתאפשרו שלושה ניסיונות בלבד של החזרת ביציות מופרות לרחם הפונדקאית, ובכל מקרה, לזוגות ('איש ואשה') עד להולדת שני ילדים בלבד, וליחידנים ילד אחד בלבד.

המחיר לא ירד, מקווים שלא יעלה

כמו כן יש מי שחוששים שכניסתם של הזוגות החד המיניים לשוק המצומצם של הפונדקאות בישראל תגרום לכך שהמחירים יאמירו. בהקשר זה אמרה שרת הבריאות, כי אם יידרש יונהג פיקוח על המחירים, כך שהמשא ומתן בין הזוג לפונדקאית לא ידון בשאלת המחיר.

היום עולה הליך הפונדקאות כ-200 אלף שקלים ואף יותר. כשנשאלה השרה מה צפויות להיות העלויות בעקבות השינוי בחוק, הודתה כי "המחיר לא יהיה נמוך יותר. נדאג שלא יעלה". יש לציין שגם בחו"ל לא מדובר במחיר שווה לכל נפש.

שינויים נוספים הצפויים בחוק נועדו להרחיב את מעגל הפונדקאות בישראל הם: הרחבת הגיל המירבי לפונדקאית ל- 38 (במקום 36 כיום); מתן אפשרות גם לנשים נשואות לשמש כפונדקאיות, ובתנאי שחוו הריון ולידה; הגבלת הגיל המירבי להורה עד 54 (בעת החתימה על הסכם הפונדקאות), וגם הקלה ככל הניתן על הליכי הפונדקאות המתבצעים בחו"ל, בהתמקדות על פישוט הליך החזרה ארצה עם היילוד. "התנאים הבסיסיים הם שהליך הפונדקאות יתבצע בהתאם לדין המדינה הזרה ושהמרפאות המבצעות אותו עומדות בסטנדרטים מסוימים. באותן המדינות, שבהן יאושרו המרפאות, יפעלו במשותף משרדי הבריאות, החוץ, הפנים והרווחה לתיקון חוקים על מנת לקצר ולהקל על החזרה לארץ", מסבירים במשרד הבריאות.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, הודה לשרה על "ההחלטה החכמה והאמיצה הזו", והזכיר מקרים שבהם הונחו על שולחנו בקשות לאשר פונדקאות, אך ידיו היו כבולות במסגרת החוק. "היו בקשות שהלב נקרע מולן, ואתה רואה אדם שפשוט רוצה להגשים הורות. אשה שכרתו לה את הרחם, ואין לה פתרון בחקיקה הישראלית. ההחלטה של שרת הבריאות נכונה מוסרית".

בואו לדבר על זה בפורום פונדקאות בישראל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום