הסערה משתוללת: מדריך מיוחד

(3)
לדרג

החורף הגיע - ובגדול, והחזאים צופים בימים הקרובים סערה גדולה עם גשמים חזקים, שלג בחרמון והצפות, וגם - טמפרטורות נמוכות ורוחות חזקות. כיצד להימנע מהיפותרמיה, כוויות קור ומחלות חורף? כל מה שחשוב לדעת

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)
מוהל ,מומחה לכירורגיית ילדים
077-2308176 (מספר מקשר)

הסערה הממשמשת ובאה מאיימת על בריאותנו ומביאה איתה מספר סיכונים: היפותרמיה, כוויות קור ומחלות חורף, העלולים להופיע אם לא נגן על גופנו. מה הם פגעי החורף הבריאותיים? כיצד ניתן למנוע אותם? מהם התסמינים שחשוב לשים לב אליהם? מהו הטיפול בנפגעי קור?

כל התשובות לכל השאלות מפי ד"ר דניאל שינהר, מומחה לכירורגיית ילדים ומומחה להומאופתיה של ילדים:

מדוע קור מסוכן לגוף האדם?

"בשביל פעילות תקינה, חייב גוף האדם לשמור על טמפרטורה מסוימת. אם הטמפרטורה צונחת או עולה מעבר לרצוי, איברי הגוף ומערכותיו מצויים בסכנה. כאשר הטמפרטורות יורדות והאדם נחשף לקור נמוך מאוד, משך זמן רב, הוא חשוף למספר סכנות: היפותרמיה, כוויות קור וחשיפה למזהמים ומזיקים שחלקם עשויים להיות מחוללי מחלה".

אם אין צורך לצאת מהבית, פשוט לא יוצאים. צילום: שאטרסטוק

מהי היפותרמיה?

"היפותרמיה היא צניחה של חום הגוף. היא מתרחשת כאשר הקור העז גורם להתקררות, החום מתנדף מגופנו וטמפרטורת הגוף צונחת. מצב זה גורם לבלבול, אובדן הכרה ועלול אפילו להוביל למוות".

מהן כוויות קור?

"זוהי פגיעה שנפוצה פחות בישראל, משום שהיא מתרחשת בחשיפה ממושכת לקור קיצוני. החורף העדין בישראל איננו מזמן, למרבה השמחה, הרבה הזדמנויות שכאלה, ולכן שכיחות הופעתן של כוויות היא, כאמור, אינה גדולה. אולם כאשר הן מופיעות, חשוב לטפל בהן.

בימי הסערה הקרבים ובימי החורף הצפויים חשוב להימנע מהן. כוויות קור, בדיוק כמו כוויות חום, הן פציעה בעור הגורמת אודם, רגישות למגע, כאב ולעתים נפיחות ושלפוחיות. כוויות קור נוטות להופיע באיברים גליליים מרוחקים, כגון אצבעות הידיים והרגליים, האוזניים וקצה האף".

האם ישנן אוכלוסיות שחשופות יותר לפגיעות קור?

"בהחלט: תינוקות, ילדים ואנשים מבוגרים. המשתייכים לשלוש האוכלוסיות הללו פגיעים יותר ורגישים הרבה יותר לקור. אצל תינוקות וילדים, נובעת הרגישות משתי עובדות מרכזיות. האחת, שטח הגוף הקטן שעליו מתפזר הקור; והשנייה, העור שלהם פחות מסוגל לווסת את טמפרטורת הגוף ולהגן מפני בריחה של חום וחדירה של קור. אצל מבוגרים וזקנים, נובעת הרגישות לקור והפגיעות מהעובדה שעם הזמן, מנגנונים של ויסות חום הגוף, וכאלה האמורים למנוע נידוף חום והעלאת חום כשקר (דוגמת הפעלת רעד אוטומטי בשרירים) נחלשים. גם אנשים שלא מחממים הבית מספיק טוב, וכן הומלסים שגרים ברחוב חשופים מאוד לפגיעות קור".

איזה תסמינים עלולים להצביע על פגיעות קור?

"רעד, ירידה בריכוז, בלבול, אובדן הכרה, עלפון, נפיחות באצבעות, כוויות וגירויים".

מה עושים כשמופיעים תסמינים של פגיעות קור?

"עם הופעתם של תסמינים קלים, יש צורך להתחמם: בחדר חם, עם לבוש מתאים ותנור, או מזגן חימום. ילדים קטנים ותינוקות ניתן להכניס לאמבטיה חמה (מים בטמפרטורה 35-36 מעלות צלזיוס). אם זה לא מספיק, ובוודאי כאשר יש תסמינים מדאיגים, יש כמובן לפנות לקבלת טיפול חירום רפואי".

מדוע קור גורם להתפתחות מחלות?

"קור כשלעצמו איננו גורם מחולל מחלה. תחלואה נגרמת בשל חדירת מחוללי מחלה (מזהמים שונים כגון וירוסים וחיידקים לגוף). הקור הוא גורם סיכון. עצם החשיפה לקור לא גורמת מחלה, אבל בהחלט הופכת אותנו חשופים יותר לגורמים שמחוללים אותה. זאת משום שמערכת הנשימה שלנו מלאה בריריות, שכחלק מתפקידן הן מהוות מעין שומרי ראש המגנים עלינו. הריריות, בטמפרטורת גוף רצויה, פועלות היטב ומונעות חדירה של חיידקים ווירוסים, שתמיד מצויים בסביבה שלנו ובגוף שלנו (באף) לחדור אל תוך הגוף. הריריות מהוות שכבת הגנה המבטיחה את בריאותנו. בעת חשיפה לקור, כלי הדם מתכווצים וזרימת הדם במערכת הדם שבגוף מואטת; כאשר כלי הדם המצויים באף מתכווצים אף הם ויש בהם פחות זרימת דם, פעולת הריריות פחות אפקטיבית, מה שאומר שהן למעשה 'מפקירות' את הגבול ומורידות את ההגנה מפני גורמים מזיקים".

ככל שיש יותר שכבות לבוש, כך יותר חם. צילום: שאטרסטוק

איך אפשר להתגונן מפני קור?

"אם אין צורך לצאת מהבית, פשוט לא יוצאים. אם כן חייבים לצאת, אז מתלבשים כראוי: עוטים מספר שכבות (ככל שיש יותר שכבות, כך יותר חם), כובע, צעיף וכפפות. חשוב מאד לעטות מעיל חדיר מפני גשם, ולנעול מגפיים או נעליים אטומות, כי רטיבות בבגדים גורמת לירידה בחום הגוף. כמו כן, חשוב שהשכבה הבסיסית תהיה צמודה לגוף. אם מדובר בחשיפה ממושכת לקור, יש לבחור בביגוד טרמי, אשר מספק הגנה מיטבית ובידוד מקסימלי מהקור, ובד בבד מאפשר נידוף של זיעה, וכך מאפשר תפקוד אופטימלי של הגוף גם בטמפרטורות נמוכות במיוחד. למי שנשאר בבית: חממו את הבית לטמפרטורה נוחה, לא חמה מדי. ההמלצות של חברת החשמל בהחלט מתאימות: טמפרטורה בין 18 מעלות לבין 22 מעלות".

לסיכום: הישארו בבית, חממו אותו ל-22 מעלות, התלבשו היטב, הגנו במיוחד על תינוקות, ילדים ומבוגרים והיו ערניים לתסמינים של פגיעות קור. כך תעברו את החורף בשלום, ובפרט את הסערה שבפתח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום