סרטן: בין הגנום לסטייק

(0)
לדרג

מחקר חדש מגלה כי בשר אדום מעלה את הסיכון למחלות ממאירות, בייחוד של הרקטום והמעי הגס באנשים הנושאים מוטציה גנטית מסוימת

מאת: ד"ר עמית עקירוב

צריכת בשר אדום ומעובד קשורה באופן מובהק עם הסיכון לסרט המעי הגס והרקטום בחולים עם מוטציה גנטית נפוצה. כך עולה ממחקר שהוצג בכנס גנטיקה GECCO שנערך באמסטרדם.

במחקר השתתפו יותר מ-9,000 חולים עם סרטן מעי גס ורקטום ומספר דומה של בני אדם בריאים. המטרה הייתה להעריך את האינטראקציה בין גורמים גנטיים לדיאטה של המשתתפים וההשפעה על הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום.

הנתונים נאספו ברמה הפרטנית מעשרה מחקרים תצפיתיים ושימשו למודל סטטיסטי להערכת הקשרים בין גנים ותזונה עם סרטן מעי גס ורקטום. החוקרים התבססו גם על גישה שכללה שלב סקירה ושלב בדיקה לאינטראקציות בין גנים ותזונה, תוך התייחסות לבדיקות שונות.

החוקרים מצאו כי בחולים עם פרופיל גנטי מסוים (וריאנט rs4143094), צריכת בשר אדום או מעובד לוותה בסיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום, בעוד שמהנתונים עולה כי לצריכת ירקות, פירות או סיבים, השפעה מגנה.

החוקרים מסבירים כי הווריאנט הגנטי מצוי באתר דומה לגן אחר, שנקשר בעבר עם מספר מחלות ממאירות (GATA3), בעל תפקיד במערכת החיסון. מניתוח הנתונים עלו עדויות נוספות התומכות בקשר שבין שינויים גנטיים באתרים מוכרים לצריכת ירקות. מנגנונים אפשריים לפעילות כללו מבנה אורגניזמים במערכת העיכול המשתנה עם הרגלי תזונה שונים, או שייתכן ובשר מעובד מעורר תגובה דלקתית או אימונולוגית המעודדת התפתחות גידולים.

אם הממצאים יאושרו במחקרים נוספים, הם עשויים להיות בעלי השלכה משמעותית על בריאות הציבור, מאחר שתזונה היא גורם סיכון הפיך לסרטן מעי גס ורקטום.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן המעי הגס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום