קופות החולים: מי יבריא אותן?

(0)
לדרג

לדברי מנכ"לי קופות החולים, הגירעונות נוצרו בשל תקצוב שאינו תואם את מדד הדמוגרפיה והתייקרות שירותי הבריאות. שרת הבריאות יעל גרמן: קופות החולים יכולות להתייעל יותר

מאת: מערכת zap doctors

רק לפני חודשיים פורסם כי קופות החולים סיימו את שנת 2012 בגירעון של 861 מיליוני שקל וככל הנראה בשנת 2013 הגירעונות צפויים רק להעמיק.

בדיון על גירעונות קופות החולים שהתקיים היום (ב') בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת ניסו למצוא פתרון לבעיה התקציבית.

לדברי מנכ"ל קופת חולים כללית, אלי דפס, גירעון הקופות גדל פי 10 במשך שלוש השנים האחרונות, זאת בעיקר כתוצאה מהפער שנוצר בין מדד יוקר הבריאות למחיר יום אשפוז. "הוסיפו לנו 70 מיליון, אבל הגירעון הוא 1.6 מיליארד. אנשים מתים מהגירעון הזה", אמר. "אומרים לנו 'תתייעלו', אבל המשמעות של זה להגיד לרופא לעזוב בשלוש וחצי לרפואה פרטית, כי אין כסף לשלם לו. משרד האוצר כולא את הקופות בהסכם ייצוב ומחייב אותן לרכוש תרופות. אף אחד לא מדבר איתנו. אני לא ממלא אחר חוזרי מנכ"ל, שהם טובים ונכונים, אבל אין לי כסף ליישם אותם".

מנכ"ל קופת חולים מכבי, רן סער חזק את דבריו של דפס באומרו כי "יש פה תהליך שיטתי וברור של המדינה ששוחק את קופות החולים. שמשרד הבריאות יגיד לי איפה לקצץ: בהתפתחות הילד? בנשים הריוניות? בילדים אוטיסטים? כל 3 שנים, אחרי שחיקה מתמדת, משרד האוצר עושה הסדר ייצוב, נותן כסף מזומן, ואני חותם שלא אתבע אותם יותר ואוותר על בגצים, כי אני טובע וחייב קצת אוויר. תנו לנו את מדד הדמוגרפיה וההזדקנות באופן מלא".

ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה), סגן שר הבריאות לשעבר אמר בדיון כי "בכל כמה שנים יכריח משרד האוצר את הקופות להגיע לתכנית הבראה, כדי שהן יבואו ויתכופפו בפניו. זאת השיטה, לא יעזור כלום. לאחרונה קיבלו הקופות 1.1 מיליארד ש"ח במסגרת הסכמי הייצוב, אבל 900 מיליון נשארו עוד בבנק, והאוצר אומר: עוד שנה תגיעו אלי שוב. צריך לעצור את זה".

שרת הבריאות יעל גרמן אמרה בדיון, "כל הכבוד למדינת ישראל על שהצליחה להחזיק מערכת בהוצאות כאלה. ייתכן שצריך לשנות את השיטה. הקופות קיבלו תמיכות ותוספות משמעותיות שיעצרו את השחיקה, אך עדיין יש בור שצריך לראות איך סותמים אותו. גם קופות החולים יכולות להתייעל עוד, אפילו בפנטגון אפשר עוד להתייעל. נשב ונראה איך ניתן לשנות את שיטת התמחור ואת שיטת העברת התקציבים".

יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ (הליכוד ביתנו), מחה בדיון על חוסר היכולת של קופות החולים להיערך מראש לשנת תקציב, בשל אי הבהירות בתקציבים המועברים אליהן. כץ הורה על קיום דיון המשך בסוגיה בעוד שבועיים, אז תישמע עמדת משרד האוצר. "אחתור למציאת פתרון", אמר כץ.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום