סוכרת: לצעירים יותר סיבוכים

(0)
לדרג

צעירים שמאובחנים עם סוכרת מסוג 2 חשופים לסיכון גבוה יותר לסיבוכים, מחלות כלי דם, מחלות עיניים וכליות. הסיכון נמוך יותר בסוכרת נעורים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מבוגרים עם סוכרת מסוג 2 סובלים לרוב מסיבוכים משמעותיים לאחר 15-20 שנים מרגע האבחון, אך למרבה הצער אצל צעירים הסיבוכים מופיעים עוד קודם לכן. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Diabetes Care. שכיחות הסיבוכים גבוהה יותר בקרב חולים בסוכרת מסוג 2, בהשוואה לחולים בסוכרת נעורים.

חוקרים קנדים בחנו את גורמי הסיכון לסיבוכים ב-342 צעירים עם סוכרת מסוג 2. הם גם בחנו קבוצת ביקורת שכללה 1,011 צעירים עם סוכרת נעורים וקבוצה תואמת של 1,710 צעירים ללא סוכרת. בביקור המעקב האחרון, הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 15-16.

לאחר שנלקחו בחשבון גורמים שונים, בצעירים עם סוכרת מסוג 2 נרשמה עלייה של 47% בסיכון לסיבוכים מכל סוג, בהשוואה לצעירים עם סוכרת מסוג 1, (סוכרת נעורים). בהשוואה למשתתפים בריאים, בצעירים עם סוכרת מסוג 2 נרשמה עלייה של פי 6.15 בסיכון למחלות כלי דם, עלייה של פי 6.26 בסיכון להתפתחות מחלה של כלי דם קטנים ועלייה של פי 4.44 בסיכון להתפתחות מחלה של כלי דם גדולים.

בחולים אלו נרשמה גם עלייה של כמעט פי 20 בסיכון למחלה עינית, עלייה של פי 16 בסיכון למחלת כליות, עלייה של פי שלושה בסיכון למחלה נוירולוגית ועלייה של פי 6.25 בסיכון למחלת כלי דם היקפית, בהשוואה לצעירים ללא סוכרת.

סיבוכים גדולים מסוג זה היו נדירים בחולים צעירים עם סוכרת נעורים, אך אלו הופיעו בשכיחות של 1.1% בקרב צעירים עם סוכרת מסוג 2 לאחר 10 שנים, 26.0% לאחר 15 שנים ו-47.9% עשרים שנים לאחר האבחון.

ממצאי המחקר מדגישים את העובדה כי גיל צעיר אינו מהווה מקור הגנה מפני ההשפעות הרב-מערכתיות של סוכרת מסוג 2. לדברי החוקרים, מנתוני המחקר הנוכחי עולה כי דרוש מעקב מוקדם ואגרסיבי יותר, עם התערבויות לטיפול בסיבוכים בחולים צעירים בסיכון גבוה, הסובלים מסוכרת מסוג 2 על רקע השמנת יתר.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום