אור לעור: לנצח את האקנה

(0)
לדרג

קוראים להם פצעי בגרות, אבל הם לא מגבילים את עצמם לגיל העשרה. טיפול באמצעות קרני אור, מצליח לעזור במקרים שבהם לא ניתן להשתמש בתרופת רואקוטן

מאת: חבצלת שוורץ

אקנה היא המונח הרפואי לפצעי בגרות. אלו מופיעים כאשר זקיקי השערות נסתמים על ידי חומר קרני, תאי עור ושומן של העור. בהמשך מופיע עם הפצעים זיהום חיידקי משני, ואז פצעי האקנה נהיים אדומים, דלקתיים ומוגלתיים. במקרה קשים של אקנה, עשויה להופיע הצטלקות בעור הפנים שנשארת לכל החיים. "אקנה היא מחלה נפוצה ביותר המופיעה בעיקר בגיל הנעורים", מסביר פרופסור ארנון כהן, מומחה במחלות עור ומין, מנהל יחידת עור במור רפואה מתקדמת. "אבל היא עשויה להופיע גם בשנות העשרים, ואפילו בגילאים מבוגרים כמו שישים".

פוטותרפיה לאקנה (אילוסטרציה)
פוטותרפיה לאקנה (אילוסטרציה)

כיצד נטפל באקנה לבד?

פרופסור כהן מסביר: "כדי להפחית את הופעתם של פצעי הבגרות על העור, יש לשטוף את הפנים עד לפעמיים ביום, במים לא חמים מדי, ולהשתמש באל-סבון עדין. אסור לשפשף חזק את הפנים, כי הדבר יכול להזיק לעור. כמו כן, אין לפוצץ או לחטט או לגרד את הפנים - כי הדבר עלול לגרום לזיהום משני ולצלקות. בנוסף, עדיף להשתמש בקרם לחות ללא חומרי בושם או צבע. תכשירי איפור או תכשירים לעור שהם על בסיס שמן, גם יכולים להחמיר את האקנה אז מומלץ להימנע מהם".

מהם הטיפולים הרפואיים המוצעים לאקנה?

אם טיפולי המניעה לא עוזרים, כדאי לפנות לרופא עור על מנת לקבל טיפול נגד הפצעים, מקומי או בכדורים - שחלקו אנטיביוטי או מבוסס על סטרואידים. "התרופה הפופולארית ביותר נגד האקנה היא תרופת הרואקוטן, שיעילה מאוד ברוב המקרים - רק לאנשים שמורשים להשתמש בה", טוען פרופסור כהן.

חומר ה-Isotretinoin שבתרופה, גורם לצמצום הפרשת החלב, ירידה ביצירת הקומדונים ופוגע בחיידקים הגורמים לאקנה. את התרופה נוטלים עם מזון שומני במינון של בין 20 ל-60 מ"ג ביום, בהתאם לצורכי המטופל, ולמשך חודשים אחדים. אך מהם תופעות הלוואי של התרופה? פרופסור כהן מבאר: "הרואקוטן יכולה לגרום ליובש בעור, בעיניים בשפתיים ובריריות. ולכן אני ממליץ להשתמש בקרם לחות פשוט (Aqua Creram) ובווזלין לשפתיים בעת נטילת התרופה. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם אסור להשתמש בתרופה, לדוגמא לנשים בהריון או שמנסות להיכנס להריון - או שבזמן שהן נמצאות בטיפולי פוריות, וכן בזמן הנקה. במקרה כזה, העניין יכול להיגמר אפילו בהפלה, ולכן אנו נמנעים מראש מהסיבוכים.

"כמו כן, כאשר קיימים שינוייים במצב הרוח בעקבות התרופה, או אם מדובר על מטופל שסובל באופן מהותי מחרדה או דיכאון, מומלץ לא להשתמש בתרופה זו, כדי לא להגביר את התחושות האלו - אלא אם כן ישנו אישור פסיכיאטרי מוסמך. אנשים בעלי מחלות מעי דלקתיות (קרוהן וקוליטיס) לא יכולים ליטול את התרופה. חשוב לדעת כי בזמן נטילת התרופה אסור לצרוך יותר מדי אלכוהול. ניתן לשתות כוס בירה, אבל לא להשתכר. לאנשים עם עדשות מגע התרופה היובש המשני שיוצרת התרופה, עלול לגרום לשריטה בקרנית, ולכן גם להם מומלץ להימנע מהשימוש בה. כמו כן, אין לשלב את נטילת התרופה בשילוב עם טיפולי דילול שיער בלייזר.

"במהלך הטיפול צריך לבצע בדיקות דם, שבודקות את תפקודי השומן והשרירים בגוף. לספורטאים המבצעים ספורט תחרותי, וכן לחיילים לוחמים, אסור לקחת את התרופה מסיבה של פגיעה פוטנציאלית בשרירים. מכאן שלא כולם יכולים להשתמש בתרופה, על אף יעילותה, ולמטופלים אלו נמליץ על טיפול באור".

טיפול באור נגד אקנה

קיים טיפול ייחודי וחדשני לטיפול באקנה. "בארץ ישנם מכשירים בודדים בבתי החולים הציבוריים ותחת הרפואה הפרטית, שמציעים טיפול באור נגד אקנה. במור אנחנו מציעים טיפול זה, שפועל באמצעות מכשיר אור מתקדם בעל עוצמת אור גבוהה. הטיפול מתבצע פעם או פעמיים בשבוע (מומלץ פעמיים), למשך שמונה שבועות, באופן משולב: פעם אחת באמצעות האור הכחול, ופעם באמצעות האור האדום".

"הטיפול מתרחש כאשר המטופל שוכב על הגב, עיניו מכוסות במשקפיים אטומות, והוא נחשף לקרני האור למשך עשרים דקות. האור עובד בשני מנגנונים: פגיעה בחיידק האקנה, ופגיעה בבלוטות החלב בפנים - ששנהם גורמים חשובים ביצירת פצעי הבגרות".

יתרונות הטיפול באור נגד אקנה

היתרון של הטיפול הוא בעיקר בעבור האנשים שפסולים מליטול את תרופת הרואקוטן, או מכל סיבה אחרת לא רוצים או יכולים ליטול תרופות. הטיפול עצמו בטוח ויעיל, אינו מלווה בכאבים או בתופעות לוואי.

"לעתים נהוג לשלב גם בין טיפול באור, לבין טיפול ברואקוטן במינון נמוך יחסית, עד להפתחתה המוחלטת של התרופה, ועד לתוצאה טובה נגד הפצעים", מוסיף פרופסור ארנון.

בואו לדבר על זה בפורום אקנה, פצעי בגרות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום