פגיעות ראש: טיפול נפשי וקוגנטיבי

(4)
לדרג

תוכנית שיקומית ייחודית, המציעה סדנאות ואימון קוגניטיבי לצד פסיכותרפיה, מאפשרת לפגועי מוח לשפר משמעותית את התפקוד היומיומי שלהם, ולהשתלב בשוק העבודה

מאת: מערכת zap doctors

תאונות מכל הסוגים הן איום מתמיד בחיינו, ולא פעם הן מסתיימות בפציעות גופניות מורכבות, הדורשות אשפוז ושיקום. אולם בעוד שלהתאוששות מפגיעה גופנית יש מהלך פחות או יותר צפוי, במקרה של פגיעות ראש השיקום מורכב וחמקמק הרבה יותר. במרכזי השיקום של המכון הלאומי לשיקום נפגעי ראש, מטופלים נפגעי ראש מבוגרים אשר ניהלו חיים רגילים ותקינים עד שנפגעו בראשם בעקבות תאונת דרכים, גידול מוחי, אירוע מוחי, מפרצת או מחלות ניווניות שונות. למכון מופנים נפגעי ראש מביטוח לאומי, משרד הביטחון ובאופן פרטי

שיקום פגיעות ראש (אילוסטרציה)
שיקום פגיעות ראש (אילוסטרציה)

פגיעות ראש גורמות לקשיים בקשב, בזיכרון, בחשיבה ואף בהתנהגות. באלה יש לטפל לאחר שמטפלים בטראומה הראשונה, האשפוז והטיפול בבית החולים. ישנן דרגות שונות של פגיעת ראש. המוח הוא מערכת מורכבת ועדינה ולפעמים אין קשר בין חומרת הפגיעה להשלכות שלה. פגיעות ראש קשות נחשבות לכאלה שמשך אובדן ההכרה בהן הוא ארוך יותר. במקרים אלו הטיפול והשיקום קשים וארוכים יותר. אולם ישנן פגיעות קלות יותר, שגם בהן החולה חייב שיקום, כי אחרת הוא לא יוכל לתפקד בחיי היום יום.

נרקיס בר-לב, פסיכולוגית שיקומית מדריכה, נוירופסיכולוגית קלינית ומנהלת מרכז רקנאטי לשיקום, מסבירה שמטופלי המכון הם אנשים שסיימו שיקום גופני וזקוקים לשיקום נפשי ותעסוקתי. "ישנם מטופלים שאמנם מצליחים ללכת לאחר פגיעת ראש זאת או אחרת, אך צריכים להסתגל למצב החדש ולארגן להם שוב את החיים. הדגש בטיפול במכון הוא על המסגרת לחיים. לאן המטופל ייצא ואיך הוא ימשיך את חייו בעבודה ומול משפחתו לאחר סיום הטיפול. פעמים רבות לא רואים את פגיעת הראש, אבל היא כן קיימת והאדם שנפגע אינו מצליח לחזור לשגרה של קודם. הוא לא מבין מה קורה, וגם הסביבה והמשפחה, וזה גורם לתסכול".

טיפול נפשי וקוגניטיבי: שילוב של השניים מביא להצלחה

לדברי בר-לב ,שיקום של נפגעי ראש דורש לכל מטופל שני מטפלים - מטפל נפשי ומטפל קוגניטיבי. "השיקום לא פשוט ולכן יש צורך בשני מטפלים כבסיס וציר מרכזי של עבודה מערכתית מאסיבית", היא אומרת. "זה מה שקורה במרכזי השיקום של המכון. לפחות שני נוירופסיכולוגים מטפלים במשתקם אחד ומובילים להצלחתו. על בסיס שני הטיפולים העיקריים נוספים עוד טיפולים המתפרסים על כמה שעות בשבוע. הטיפול הנפשי הנוירופסיכולוגי משולב עם הטיפול הקוגניטיבי ועם יתר הטיפולים".

הטיפול העיקרי הוא טיפול נוירופסיכולוגי נפשי, פסיכותרפיה, לפי עקרונות שיקומיים ונוירופסיכולגיים, כאשר המטפל עוזר למטופל להגדיר יעדים ולהצליח להגיע אליהם. המטפלים הם נוירופסיכולוגים המתמחים בשיקום של נפגעי ראש ולכן יש להם הבנה וידע אודות ההתמודדות הקשה.

הטיפול הקוגניטיבי מושתת על מספר עקרונות:

עקרון ראשון הוא דרך אימון ושימוש באסטרטגיות חשיבה נכונות. כמו חדר כושר למוח. אחת הדרכים לעשות זאת היא על ידי תרגולים שמונחים על ידי המטפל באמצעות המחשב.

עקרון נוסף של הטיפול הקוגניטיבי הואעבודה על אמצעי פיצוי כמו רישום ביומן, תזכורות ועבודה על זיכרון קדימה (פרוספקטיבי) זיכרון הקשור לתכנון. כאשר הזיכרונות קדימה נפגעים הדבר בא לידי ביטוי למשל,בלשכוח סיר על הגז, לזכור לקחת את הילד מהגן או אפילו את שעת ארוחת הערב.

מיקוד נוסף בטיפול קוגניטיבי הוא בעיקר לסטודנטים ואנשים עובדים. הטיפול עוזר להם ללמוד איך לעבור על החומר של הלימודים או העבודה, איך לארגן את הזמן טוב יותר, כיצד לייעל את העבודה כתוצאה מהקשיים המתעוררים בשל הפגיעה. דוגמה לכך היא עובדת במשרד שהתקשתה ללמוד מהי הדרך הנכונה לשלוח פקס ממכונה במקום העבודה החדש שלה. הטיפול הנחה אותה לשים פתק קטן עם ציור כיוון הנחת הנייר על מכשיר הפקס.

תוכניות הטיפול במכון

תוכנית הטיפול המלא: תכנית כוללנית הנמשכת 10 חודשים והיא דומה במתכונתה למכינה "אקדמית". המטופלים מגיעים כל יום לכמה שעות ולומדים שיעורים בקבוצות כמו קבוצת זיכרון, קשב, תהליכי חשיבה, אקטואליה, תעסוקה. בין לבין משולבים הטיפולים הפסיכולוגיים האישיים.

סדנאות: תוכניותהמכוונות לאנשים שמיועדים לעבודה ברמת צוארון כחול או מקצועות הנלמדים תוך כדי התנסות. ישנה סדנת ייצור והרכבה, סדנת פקידות ומזכירות, סדנת נגרות, וסדנת גינון הסדנאות מיועדות לאנשים שהרגלי העבודה שלהם לא מספיק טובים ויש להם גם בעיה בסדר היום. בסדנאות מצליחים המטופלים ללמוד כיצד לארגן סדר שבוע תקין. המטרה היא ללמוד לקבל הנחיה ואף ביקורת מהמדריך (שזו המקבילה לבוס). גם כאן נוסף הטיפול הפסיכולוגי - הן פרטני והן קבוצתי.

תוכנית פרטנית: מיועדת למי שאחרי האבחון הוחלט שיתחיל תוכנית פרטנית ורק לאחר מכן סדנאות או טיפול מלא, או למי שסיים סדנא וחזר לעבודה, אך עדיין זקוק לליווי כחודשיים-שלושהוגם לכאלה שעובדים ומתקשים להגיע לתוכניות הבוקר האינטנסיביות.

"על פי תוצאות מחקרי מעקב ארוכי טווח שהמכון עורך, חזרה לתעסוקה, יציבות בעבודה, תפקוד עצמאי, פרודוקטיביות, איכות חיים ומצב רוח - כל אלה משתפרים באופן מובהק בתום הטיפול במכון, בכל תחומי החיים", מסכמת בר-לב. "שיפור זה מתקיים במהלך הטיפול ובדרך כל לנשמר ואף ממשיך להשתפר גם במהלך התקופה שלאחר תום הטיפול. אחוזי ההצלחה בהשמה תעסוקתית לאחרה טיפול, למטופלים שלא עבדו, עומדים על לפחות 50%. הנתונים מוכיחים את חשיבות הטיפול והצלחתו ואת היכולת של המטופל ליישם את מה שלמד בחיי היום יום ולחזור לשגרה רגילה".

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה ושבץ מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום