סלבס רזים מעודדים אנורקסיה

(0)
לדרג

ההוכחה לחוק הפוטושופ? מחקר חדש שבדק חיפושי אינטרנט מגלה כי חשיפה לכוכבות רזות מדי מעודדת את התפתחות אנורקסיה בקרב המעריצים

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא:בולימיה, התמכרות

מודל היופי המעוות המוצג בתקשורת משפיע כידוע על הדימוי העצמי של הקוראים, ונערות צעירות נחשבות לפגיעות במיוחד. מחקר חדש מבית מייקרוסופט, הצליח להדגים את התופעה באמצעות סקירת חיפושי האינטרנט של 9.2 מיליון איש. במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי International Journal of Eating Disorders הודגם כי סיקור תקשורתי של כוכבות רזות בצורה חולנית מעודד את הקוראים לחפש מידע על אנורקסיה.

המחקר, נערך על ידי ד"ר אלעד יום-טוב ממרכז המחקר ופיתוח של מיקרוסופט בישראל וד"ר דנה בויד ממרכז המחקר של החברה בניו יורק, נמצא כי חיפוש באינטרנט אחר ידועניות הנתפסות כאנורקטיות גורם לגידול של 14% בסבירות לכך שמשתמש יחל לחפש מידע מהסוג מאפיין התפתחות אנורקסיה. הביטויים שחיפשו המשתמשים היו דוגמת "כיצד להפוך לאנורקטית", "טיפים לאנורקטיים", או "מחפשת חברה לפרו-אנה" (כלומר חברה שתוכל לתמוך בגולשת בתהליך התפתחות האנורקסיה).

מהמחקר עולה עוד כי העלייה הייתה גדולה פי 1.9 בקרב משתמשים שביצעו מאוחר יותר חיפושים המעידים על התפתחות אנורקסיה, יחסית למשתמשים אחרים. כלומר אנשים שמפתחים אנורקסיה נוטים להתעניין יותר בידועניות הנתפסות כאנורקטיות בעקבות סיקור תקשורתי שלהן. עוד מצאו החוקרים כי לאחר סיקור תקשורתי של ידועניות הנתפסות כאנורקטיות, שלא התייחס לאנורקסיה, היה גידול של 33% בסבירות שמשתמשים יחלו בחיפוש מידע המעיד על התפתחות אנורקסיה, אך כאשר הסיקור התייחס במפורש לאנורקסיה של אותה ידוענית, הסיכון לחיפושים אלה היה קטן יחסית. זאת, כפי הנראה, משום שכאשר מאדירים את מודל היופי הרזה, הגולשים מחפשים דרכים לחקות אותו, אך כאשר מזכירים את מודל היופי בהקשר של מחלת האנורקסיה, אין גולשים רבים שמעוניינים להידמות לכוכבת. מכאן שבכוחה של התקשורת גם להדגיש את הנזק של התופעה.

בישראל עבר ב-2012 "חוק הפוטושופ", או חוק הגבלת תת-משקל בתעשיית הדוגמנות, הקובע כי אין להעסיק דוגמניות רזות יתר על המידה, מאחר שהדבר מייצר מודלים לחיקוי המעודדים אנורקסיה. זאת על רקע העובדה שנשים ונערות החולות באנורקסיה מזהות לעתים קרובות דמויות של ידועניות רזות במיוחד כמי שנתנו להן השראה לפתח הפרעת אכילה. יחד עם זאת, עד עתה לא היה מחקר ארוך טווח שהוכיח קשר ישיר בין חשיפה לדימויים של ידועניות אנורקטיות לבין התפתחות המחלה. המחקר החדש מאמת לראשונה את ההנחות שעליהן מבוסס החוק.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות אכילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום