חסרים תזונתיים: לזהות בזמן

(0)
לדרג

עייפות, חולשה ואובדן תיאבון יכולים להעיד לעתים על חוסר בוויטמינים או מינרליים חיוניים. כך תוודאו שהילד מקבל את כל הדרוש לו לצורך התפתחות תקינה

מאת: מורן קילזי

תזונה לקויה של ילדים עשויה להוביל לחסרים תזונתיים. על מנת למנוע מהחסרים להתפתח למחלות של ממש, יש להיות ערניים, לזהות אותם מהר ככל האפשר ולהשלים את החוסר לפני שהמצב מידרדר. אילו תופעות אמורות להדליק אצל ההורים נורות אדומות שיעזרו להם לזהות את הבעיות הללו בזמן?

תזונה מאוזנת לילדים (אילוסטרציה)
תזונה מאוזנת לילדים (אילוסטרציה)

מחסור בוויטמין B12

הסיבה העיקרית למחסור בוויטמין B12 בילדים היא צריכה לא מספקת של מזונות מן החי, כגון ביצים, בשר בקר, עוף, דגים ומוצרי חלב. ישנם גם מוצרים המועשרים בוויטמין B12, כמו דגני בוקר וחטיפי אנרגיה.

לוויטמין B12 תפקידים רבים: הוא חיוני לגדילה, לחלוקת התאים בגוף, ליצירת תאי דם להתפתחות ולתפקוד תקין של מערכת העצבים, ולתקינות התפקודים השכליים והקוגניטיביים.

אם ילדכם לא צורך מספיק מזונות מהחי עלול להתפתח חסר של ויטמין B12, שעלול להתבטא בעייפות, חולשה, עצירות, איבוד תיאבון, איבוד משקל, אנמיה ואף לגרום לבעיות עצביות כמו חוסר תחושה ונימול בידיים וברגליים.

הדרך הפשוטה ביותר לגלות חסר של ויטמין B12 בילדים היא על ידי בדיקת דם, שבה יתברר אם קיים חסר קל או אם קיימת אנמיה (אנמיה יכולה להתרחש על רקע חסרים בברזל, חומצה פולית או ויטמין B12). חסר בוויטמין B12 המופיע בתוצאות בדיקות הדם הוא נורת האזהרה הראשונה עבורנו ההורים בכדי להתחיל ולטפל בילד באמצעות תזונה העשירה בוויטמין B12 ובמקרה הצורך גם על ידי מתן תוסף (טיפות/טבליות).

מחסור בסידן

הסידן הוא מינרל החיוני לגדילה תקינה של העצמות והשיניים בילדינו. כמות הסידן היומית המומלצת תלויה בגיל הילד: בגיל שנה עד 3 שנים הכמות היומית המומלצת היא 500 מ"ג סידן, בגיל 4 עד 8 שנים הכמות היומית המומלצת היא 800 מ"ג סידן, בגיל 9 עד 13 שנים הכמות היומית המומלצת היא 1,300 מ"ג סידן.

המקור העשיר ביותר לסידן הוא חלב ומומלץ לשלבו בתזונת תינוקות החל מגיל שנה (מוצרי חלב ניתן לשלב כבר מגיל 6 חודשים). חלב ומוצריו עשירים מאוד בסידן, ומכילים רכיבים תזונתיים נוספים העוזרים בספיגתו. ישנם עוד מזונות רבים המכילים סידן, למשל ירקות ירוקים כמו ברוקולי, כרוב ובמיה, וגם שומשום, טחינה גולמית משומשום מלא, סרדינים, שיבולת שועל, אגוזים ושקדים.

לא קיימים תסמינים ברורים למחסור בסידן, מכיוון שהגוף שומר על רמות סידן תקינות בדם על ידי הוצאתו מהעצם. עם זאת, צריכה לא מספקת של סידן עלולה לגרום לירידה במסת העצם, להיחלשות העצמות ואף לגדילה לא תקינה של השלד. העדר סימני האזהרה דורש מאיתנו הקפדה על צריכה יומיומית של מזונות המכילים סידן.

מחסור במגנזיום

כמו לסידן גם למגנזיום השפעה רבה על בניית העצם בילדים. המגנזיום חשוב גם לפעילותם התקינה של השרירים והעצבים ולשמירה על קצב לב תקין והוא משתתף בהפעלת אנזימים רבים בתהליך הפקת האנרגיה בגופנו.

המגנזיום מצוי בקטניות (אפונה, עדשים, גרגירי חומוס, שעועית לבנה ואדומה, פולי סויה ופול), בדגנים מלאים, בירקות עליים ירוקים ובטחינה גולמית משומשום מלא. גם חלב ומוצריו הם מקור מצוין להעשרת תזונת ילדכם במגנזיום.
אף שחוסר במגנזיום אינו דבר נפוץ, מכיוון שגופנו דואג להגביל את הפרשתו, חוסר גיוון תזונתי עלול להביא לצריכה יומית לא מספקת של מגנזיום ולמחסור שסימני האזהרה שלו הם: חוסר תיאבון, בחילות, הקאות, עייפות וחולשה.

בואו לדבר על זה בפורום תזונת תינוקות וילדים.

הכותבת היא דיאטנית קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום