אשפוז בהריון וקרישיות יתר

(0)
לדרג

מחקר: נשים הרות המאושפזות שלא בשל סיבה הקשורה להריון נתונות בסיכון של פי 18 להופעת קריש דם ורידי במהלך האשפוז, ופי 6 בחודש לאחר האשפוז

מאת: ד"ר עמית עקירוב

נשים הרות המאושפזות בבית החולים מסיבות שאינן קשורות להריון עומדות בפני סיכון מוגבר לאירועי תרומבואמבוליזם (פקקת ורידים) במהלך האשפוז ומספר שבועות לאחר מכן. כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו לאחרונה בכתב העת BMJ.

מסקירת נתונים של יותר מ-200 אלף נשים עולה כי אשפוז בבית החולים במהלך ההריון לווה בעלייה של פי 17.5 בסיכון להופעת קריש דם ורידי במהלך האשפוז ועלייה של פי 6 בסיכון בחודש לאחר השחרור מבית החולים, בהשוואה לנשים הרות שלא נדרשו לאשפוז.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים נתונים של נשים בנות 15-44, שהרו בין השנים 1997-2010, עם לפחות לידת חי אחת, ללא היסטוריה של תרומבואמבוליזם ורידי קודם. הם זיהו 206,785 נשים עם 245,661 הרינות במהלך תקופת המחקר. מבין הריונות אלו, 42,256 (17.2%) כללו לפחות אשפוז אחד בבית החולים, כאשר 11,472 נשים אושפזו מספר פעמים במהלך היריון אחד, עם סך כולל של 59,537 אשפוזים לבתי חולים.

מהנתונים עולה כי סוכרת הריונית, מחלת לב, זיהום סיסטמי חד במהלך ההריון, היפראמזיס ודליות נקשרו כולם עם סיכון מוגבר לתרומבואמבוליזם ורידי בנשים הרות. לאחר שנלקחו בחשבון גורמים שונים, כולל גיל האם, נרשמה עלייה של פי 17.5 בסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי במהלך האשפוז ועליה של פי 6 בסיכון במהלך 28 הימים לאחר השחרור מבית החולים, בהשוואה לנשים שלא נדרשו לאשפוז.

מגבלות המחקר כוללות שאלות בנוגע לשלמות הנתונים והאבחנות מהמרכזים המשתתפים, מספר המקרים הקטן של תרומבואמבוליזם ורידי במהלך או מיד לאחר האשפוז בבית החולים באוכלוסיית המחקר, והיעדר התייחסות לאפשרות כי חלק מהנשים קיבלו טיפול למניעת תרומבואמבוליזם ורידי, ללא ידיעת החוקרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום