מעשן? לפחות תאכל בריא

(0)
לדרג

מחקר חדש מגלה כי תזונה בריאה, לפי עקרונות הדיאטה הים תיכונית, צריכת תה וויתור על בשר אדום מקטינים את הסיכון לסרטן ריאות

מאת: עמית עקירוב

מה יותר גרוע מסיגריות? כנראה לעשן ולאכול בצורה לא בריאה. ממחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העתAnnals of Oncology עולה כי צריכת בשר אדום בכמות גדולה והרגלי אכילה מנוגדים לעקרונות דיאטה ים תיכונית, מלווים בסיכון מוגבר להתפתחות ממאירויות של הריאה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם קיים קשר בין מוצרי וקבוצות מזון מסוימים והיענות לדיאטה ים-תיכונית לבין סיכון לממאירות של הריאה בקרב מעשנים. לשם כך, הם הזמינו מתנדבים ללא תסמיני מחלה בני 50 שנים ומעלה, המעשנים בהווה או מי שהפסיקו לעשן לאחרונה, עם היסטוריית עישון של למעלה מעשרים שנות חפיסה. כל המשתתפים עברו מדי שנה בדיקת CT במינון-נמוך.

החוקרים בחנו את הרגלי התזונה של המשתתפים בתחילת המחקר באמצעות שאלוני תזונה וחישבו את צריכת המזון היומית שלהם וכן קבעו את מדד להערכת עקרונות הדיאטה הים התיכונית aMED (Alternated Mediterranean Diet). הם ערכו ניתוח סטטיסטי להערכת הקשר בין מוצרי מזון נבחרים, משקאות ומדד aMED לסיכון לסרטן ריאות.

במהלך תקופה ממוצעת של 5.7 שנים, 178 מבין 4,336 משתתפים אובחנו עם סרטן ריאות. מניתוח המשתנים עלה קשר בין צריכת בשר אדום לסיכון מוגבר לסרטן ריאות, בעוד שצריכת תה והקפדה על דיאטה ים-תיכונית לוו בסיכון מופחת לסרטן ריאות.

לפיכך מסכמים החוקרים כי מהנתונים עולה כי דיאטה עתירה בבשר אדום, עם היענות נמוכה להמלצות לדיאטה ים-תיכונית, מלווים בסיכון מוגבר לסרטן ריאות בקרב מעשנים כבדים.

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ טלפוני לגמילה מעישון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום