גלולות נגד הריון וגלאוקומה

(0)
לדרג

במחקר ראשון מסוגו נמצא כי גלולות נגד הריון מכפילות את הסיכון למחלת העיניים. אמנם מדובר בקשר שאינו סיבתי, אך ידוע כי לאסטרוגן השפעה על התפתחות המחלה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

תפתחו את העיניים. נטילת גלולות למניעת הריון למשך יותר משלוש שנים עלולה להכפיל את הסיכון של נשים לגלאוקומה, כך עולה מתוצאות מחקר גדול, שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם האקדמיה האמריקאית לאופתלמולוגיה.

במחקר החתך התבססו החוקרים על נתונים אודות כ-3,400 נשים בגילאי 40 שנים ומעלה, שלקחו חלק בסקר NHANES (National Health and Nutrition Examination Survey). המשתתפות השלימו שאלונים להערכת בריאות העין ומצב הפוריות ועברו בדיקות פוריות.

מניתוח רב-משתנים, לאחר התחשבות במשתנים שונים, מצאו החוקרים כי טיפול בגלולות למניעת הריון למשך שלוש שנים ומעלה לווה בסיכון גבוה כפליים לגלאוקומה. תוצאות אלו היו עקביות ללא תלות בסוג הגלולות שנטלו הנשים. הנשים עברו הערכה לנוכחות הפרעות בשדה הראייה, כאשר הפרעה בעין אחת או בשתי עיניים לוותה בשכיחות מוגברת של גלאוקומה, אך קשר זה לא היה מובהק סטטיסטית.

מדובר במחקר הראשון שהדגים סיכון כזה, ולו חשיבות רבה לנשים. החוקרים מדגישים יש להרגיע נשים לאחר-מנופאוזה כי ממצאי המחקר אינם מוכיחים קשר סיבתי, אך נשים הנוטלות גלולות למניעת הריון למשך שלוש שנים ויותר, ובעלות גורמי סיכון נוספים לגלאוקומה צריכות לעבור בדיקות שנתיות למחלה זו במהלך בדיקות עיניים. גורמי סיכון ידועים לגלאוקומה כוללים גיל, גזע, היסטוריה משפחתית של גלאוקומה, לחץ תוך-עיני מוגבר ופגמים קיימים בשדה הראייה.

מחקרים קודמים הציעו כי לאסטרוגן חשיבות בהתפתחות גלאוקומה והמחקר הנוכחי צפוי לשמש כבסיס למחקרים עתידיים להערכת הסיבה והתוצאה של גלולות למניעת הריון וגלאוקומה.

בואו לדבר על זה בפורום גלאוקומה והפחתת לחץ תוך-עיני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום