מי אחראי על מפעל ההזנה?

(0)
לדרג

בעקבות תלונות על האוכל בבתי הספר והגנים, דורשים בכנסת להעביר את האחריות למשרד הבריאות. במשרד החינוך בינתיים מסרבים לחשוף את בדיקות האיכות של המזון

מאת: מערכת zap doctors

על משרד הבריאות ליטול עליו את האחריות על מפעל ההזנה במוסדות החינוך. דרישה זו הוצגה אתמול (ד') בדיון בנושא בוועדה לזכויות הילד בכנסת.

כיום מי שמפקח על תזונת הילדים בבתי הספר והגנים הציבוריים הוא משרד החינוך. "משרד החינוך שיעסוק בחינוך. על הבריאות חייב לפקח המומחה בתחום, וחייבים להיקבע כללים ברורים", קרא יוזם הישיבה, וממלא-מקום יו"ר הוועדה, ח"כ יחיאל חיליק בר (העבודה). לדבריו, באוכל שנבדק נמצא נתרן, שומן, פחמימות ומלח בכמויות גבוהות והתגלה חוסר פיקוח על הספקים. "עבור רוב הילדים זו הארוחה החמה היחידה ביום, וכשאיכותה ירודה מדובר בנזק בלתי-הפיך לבריאותם".

לדברי גלית וידרמן, סמנכ"לית הקרן הישראלית ליוניס"ף, חברת "מרמנת", שמשרד החינוך שכר לפקח על המזון, גילתה כי בשנת 2011, 33% מהאוכל בגני הילדים היה לא-תקין, וכך גם 20% מהאוכל בבתי הספר. היא קראה לשקול בישול מקומי של המזון ולקדם סקר טלפוני אצל הגננות והמורות על איכות המזון ותגובות הילדים.

יו"ר הוועדה, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (הליכוד ביתנו) ציינה את שעות ההמתנה הארוכות מהכנת האוכל ועד ההגעה אל הילדים הפוגמות באיכות וברצון הילדים לאכול אותו בו. "אינני מאמינה שלא הגיעו די תלונות על האוכל. משרד החינוך מסרב לחשוף לוועדה ולציבור את תוצאות בדיקת האוכל, ומסרב להעבירו אפילו למשרד הבריאות", אמרה.

משרד החינוך מסרב לחשוף את איכות המזון

נציג משרד החינוך שנכח בדיון, חיים הלפרין, אמר כי כי 300 אלף ילדים במערכת החינוך מקבלים ארוחה חמישה ימים בשבוע, וכ- 44 מיליון מנות חמות מדי שנה. לדבריו, כל פריט במנה מוכן בהתאם להמלצות תזונאי. לדבריו, "מדובר רשימה סגורה שאושרה מראש וחברות ההזנה אינן יכולות לחרוג מהן. התלונות מועטות, כולן נבדקות, וכל מנהל יודע כיצד להתלונן. פעם בחודש נעשית בדיקת פתע אצל חברות ההזנה, אך את הבדיקות איננו מעוניינים לחשוף כי מדובר בשפה מקצועית פנימית".

המפקח הארצי במשרד הבריאות, זאב פיש, הדגיש כי כדי לפקח על המזון "צריך פיקוח ממפעל המזון ועד הצלחת, לא פחות. בבישול מקומי יש כוונות טובות ורצון טוב, אך הוא איננו מספיק, כי אם התשתית לא נכונה ייגרם נזק לילדים".

בואו לדבר על זה בפורום תזונת תינוקות וילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום