בריאות הנפש: משוועים לשיקום

(0)
לדרג

כתוצאה מהרפורמה השיקומית בעשור האחרון, פחת מספרן של המיטות הפסיכיאטריות ב-50%, ומספר ימי האשפוז השנתיים בתחום בריאות הנפש ירד ב-43%

מאת: מערכת zap doctors

רק כחמישית מהזקוקים לשיקום נפשי מקבלים טיפול זה, כך עולה מהדו"ח השנתי של מרכז טאוב המתפרסם היום (ד'). הדו"ח מציג תמונת מצב חברתית-כלכלית מקיפה של ישראל 2013 בהשוואה למדינות אחרות ובהשוואה לעבר.

לפי הסקירה, שירותי בריאות הנפש בישראל התרחבו בעשור האחרון בעקבות הרפורמה השיקומית בבריאות הנפש, שיישומה התחיל בראשית העשור הקודם. עם זאת ההוצאה הממוצעת למשתקם בתחום בריאות הנפש פחתה בחמש השנים האחרונות, ואינה עונה על צרכיה של המערכת.

כתוצאה מהרפורמה פחת מספרן של המיטות הפסיכיאטריות ב-50%, ומספר ימי האשפוז השנתיים בתחום בריאות הנפש ירד ב-43%. משך האשפוז הממוצע התקצר משמעותית, שיעורם של המאושפזים לתקופה ממושכת מבין כלל המאושפזים פחת במידה ניכרת, ומשך השהות הממוצע בקהילה של אלה ששוחררו מאשפוז לפני שנזקקו לאשפוז נוסף התארך במידה ניכרת.

לפי הדו"ח, בין 1999 ל-2009 הייתה מדיניות מכוונת של צמצום עלויות וכוח אדם בשירותי בריאות הנפש. כך בעוד שמספר המועסקים במשרד הבריאות עלה, מספר המועסקים בשירותי בריאות הנפש ירד בכ-10 אחוזים. במשרד האוצר עדיין מחפשים תכופות אפשרויות לצמצם את תקציב בריאות הנפש, אך המחקר מצביע על כך שללא שירותי השיקום לא הייתה מתאפשרת הפחתת מספר המאושפזים והמדינה הייתה נדרשת להוצאה נוספת על התקציב נוכחי של כמיליארד שקלים מדי שנה.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות הנפש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום