ורידים בולטים? צאו לנו מהווריד!

(0)
לדרג

נשים רבות סובלות מתופעת הוורידים הבולטים ברגליים, הפוגמת באיכות חייהן ואף עלולה לגרום לסיבוכים. הזרקת חומר מוקצף תחת אולטרסאונד היא פתרון טיפולי מומלץ

מאת: מערכת zap doctors

ורידים בולטים ברגליים הם תופעה פיזית, ממנה סובלות כ-30 עד 50 אחוזים מהנשים בעולם המערבי, בעיה שמפריעה להן מהבחינה האסתטית, ועלולה גם לפגוע באיכות חייהן. דליות הן ורידים שטחיים שבהם מצטבר דם בזמן עמידה ובהשפעת הגרביטציה. תופעה זו מתקיימת כאשר השסתומים החד-כיווניים בוורידים, האמורים למנוע את תופעת ההצטברות, אינם תקינים. הוורידים האלו בדרך כלל הם בצבע כחלחל, וצורתם כצורת נחשים מפותלים ולעיתים רחבים מאוד הנמצאים מתחת לעור.

ד"ר יאיר גלילי, מומחה לכלי דם ומנתח במור רפואה מתקדמת, משיב לשאלותינו אודות תופעת הוורידים הבולטים ברגליים ותופעת הדליות.

טיפול בורידים בולטים (אילוסטרציה)
טיפול בורידים בולטים (אילוסטרציה)

מדוע נשים סובלות מתופעת הוורידים ברגליים באחוזים גבוהים יותר מגברים?

הסיבה לכך שנשים סובלות יותר מגברים היא שהפרוגסטרון, המופרש בעת ההיריון וכן כל חודש בזמן המחזור החודשי, גורם להרפיית ולהרחבת הוורידים. כמו כן, גם הלחץ של הרחם על וורידי האגן, שאליהם מתנקזים ורידי הרגל, תורם לתופעה להיות שכיחה יותר אצל נשים.

מהן הסיבות השכיחות להופעת ורידים ברגליים?

הסיבות השכיחות להופעת ורידים ברגליים הן בעיקר נטייה גנטית, יחד עם גורמים מסייעים כמו הריונות מרובים או עמידה ממושכת. עוד גורמים לתופעה יכולים להיות משקל עודף, נטילת גלולות למניעת הריון המכילות אסטרוגן, פציעה בגפיים התחתונות, ומחלות כרוניות כגון סוכרת. ככל שעולה הגיל, השכיחות של הופעת הוורידים גדלה. עיקר הפניות לטיפול נגד ורידים ברגליים, הן מעל גיל 30.

האם תופעת הוורידים ברגליים עלולה לחרוג מ"סתם" בעיה אסתטית, לבעיה העלולה לסכן חיים?

מעבר לבעיה האסתטית, על פי רוב, בעיית הוורידים איננה גורמת לסיכון חיים, אלא לפגיעה, העלולה להיות לעתים קשה, באיכות החיים. כמו כן, במידה ולא מטפלים בדליות, הבעיה של הצטברות הדם עלולה להחמיר, ולגרום לכאבים, נפיחות, דלקות, כיבים בעור, ולעתים רחוקות אפילו לקרישי דם מסכני-חיים.

מהן השיטות השונות לטיפול בוורידים ברגליים?

פרט לטיפול עליו אני ממליץ בהזרקות מונחות אולטרהסאונד ישנם טיפולים נוספים. ניתן לטפל בגלי רדיו, RF, שבאמצעותם מחדירים לווריד כבל חשמלי, ה'מרתיח את הדם' וגורם לכוויות פנימיות בווריד. על בסיס אותה הפעולה מטפלים בוורידים גם באמצעות קרני לייזר ובאמצעות קיטור. טיפולים אלו מסוגלים לרוב לפתור רק חלק מהבעיה, כיוון שהצנתר מוחדר בכל פעם רק לווריד אחד. אבל טיפולים אלו, במידה והם באים לטפל במקרה של וריד נקודתי, יכולים להעלים אותו רק אם אינו מפותל מאוד או אינו חסום חלקית, ולא ניתן לחזור עליהם. בנוסף, בגמר טיפול בשיטת הלייזר, נדרשות פעולות נוספות, כגון ניתוחים מקומיים או הזרקות. אך ניתוחי ורידים, לרוב, נכשלים, ולאחריהם הבעיה חוזרת בעוצמה גבוהה יותר. לכן אני ממליץ על טיפול בוורידים באמצעות אולטרסאונד.

כיצד מטפלים בוורידים ברגליים באמצעות אולטרסאונד?

הודות להתפתחות מכשיר האולטרסאונד, בשני העשורים האחרונים, ניתן לטפל ברוב חולי הוורידים ללא ניתוח. בעצם, אנו גורמים לוורידים המפריעים להיספג על ידי הגוף ללא הרדמה, חתכים או כאבים. בהליך עצמו, אנו מאתרים את הווריד הפנימי והבלתי-תקין, תחת אולטרסאונד, ובאמצעות מחט מאוד עדינה, מעבירים אליו חומר מוקצף שגורם לו להתכווץ ולהיסגר, כך שהדם מופנה לוורידים התקינים שבעצם מהווים חלק ממערכת של עוד קילומטרים רבים של צינורות בתוך הגוף שמתפקדים באופן תקין.

הטיפול עצמו אורך מספר שניות ואיננו דורש הרדמה. מיד לאחר הטיפול, ניתן לחזור לפעילות רגילה. ישנם חולים לא מועטים, שבשל מחלות רקע קשות, כגון מחלות לב או גיל מתקדם, אינם מסוגלים לעבור כל ניתוח, ובשל כך אינם מקבלים את הטיפול למחלת הוורידים ממנה הם סובלים. הטיפול באמצעות האולטרסאונד עוקף את הבעיה הזאת.

כיצד ניתן להתכונן לטיפול בוורידים ברגליים? האם קיימים סיכונים או סיבוכים?

אין כלל צורך להתכונן לטיפול. כמו בכל טיפול רפואי, יש שיעור מסוים של סיבוכים, שרובם נסבלים וחולפים. לעתים מדובר בכאב, ולעתים בשינוי זמני של צבע לאורך הווריד. לעתים נדירות מאוד ישנה גם תגובה אלרגית. היווצרות פקקת ורידים עמוקים (DVT) מהווה סיבוך משמעותי לטיפול, אולם זאת תופעה מאוד לא שכיחה. אינני ממליץ למטופלים לעבור את הטיפול כאשר ברור לי שהתלונות של הנבדק אינן נובעות מבעיית וורידים, אלא למשל מכאבים שמוקרנים מכיוון הגב. רוב רובם של האנשים כן מתאימים לטיפול, ויכולים לעבור אותו גם במקרים של מחלות רקע משמעותיות, כגון סוכרת. ישנם מקרים קיצוניים, יוצאי דופן, של אנשים עם אי ספיקת לב או אי ספיקת ריאות קשה, שטיפול זה אינו מתאים להם.

האם יש אפשרות למניעת הופעת הוורידים ברגליים?
עד כה לא ידוע על אפשרות למניעת הופעת הוורידים מבעוד מועד. לכן מומלץ לטפל בבעיה כשהיא מופיעה, ובכך למנוע את התדרדרותה ואת החמרתה.

בואו לדבר על זה בפורום ורידים וכלי דם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום