החיים עם כאב גב כרוני

(10)
לדרג

כאב גב כרוני עלול לגרום למצב רוח ירוד, דיכאון, חרדה וקשיי שינה. רפואת כאב היא תחום שלא מרבים לעסוק בו, אך חשיבותו עצומה עבור הסובלים מכאב כרוני

מאת: מערכת zap doctors

בחודש נובמבר התקיים "שבוע הכאב הישראלי", אשר עורר דיונים מבורכים בתחום רפואי שלא מדברים בו מספיק: רפואת כאב. המומחים לרפואת כאב מעניקים סיוע למטופלים הסובלים מכאב כרוני, אשר מזיק לתפקודם ופוגע אנושות באיכות חייהם. הכאבים הנפוצים ביותר הם כאבי גב. מהי רפואת כאב?

איזה בעיות רפואיות מחייבות טיפול ברפואת כאב? ממה נובעים כאבי גב, הכאב הכרוני הנפוץ ביותר, וכיצד מטפלים בו? פרופ' אילון איזנברג, מנהל יחידת המחקר במכון לרפואת כאב בביה"ח רמב"ם משיב.

כאב גב כרוני (אילוסטרציה)
כאב גב כרוני (אילוסטרציה)

מהי רפואת כאב?

"זהו תחום ברפואה המתמקד במחלת הכאב ושואף לסייע למי שסובל מכאב כרוני. רופאי כאב עוברים התמחות מיוחדת בתחום וניתנת להם הכשרה בדיסציפלינות רבות ומגוונות, כדי שיהיו להם ידע, כלים ומיומנויות הדרושים על מנת לאבחן נכון כאב, לבדוק נכון מטופל, להיעזר כראוי בבדיקות עזר ולהעניק טיפול רב תחומי ומקיף, שיאפשר לחולי הכאב לקיים את חייהם למרות הקושי הגדול של חיים בצל כאב".

מי המטופלים המופנים למרפאת כאב?

"מטופלים הסובלים מכאב כרוני אמורים להיות מטופלים במרפאת כאב. 1 מכל 6 ישראלים סובל מכאב כרוני, כאשר הכאב הוא, למעשה, מחלה בפני עצמה. למרבה הצער, אין מספיק מרפאות כאב, כדי לתת מענה טיפולי לכל הסובלים מכאב כרוני ואלה מקבלים טיפול בקהילה מרופאי משפחה ורופאים מומחים שאינם תמיד הכתובת המתאימה לטיפול".

מהו כאב כרוני ומה ההבדל בין כאב כרוני לכאב רגיל?

"מה שהופך כאב לכאב כרוני הוא משך הזמן בו קיים הכאב. כאב כרוני הוא כאב ממושך שלא חולף תוך פרק זמן של 3-6 חודשים, משך הזמן המסייע לקביעה תלוי במיקום ובסוג הכאב: כאבי גב ייחשבו בדרך כלל לכרוניים לאחר תקופה בת 6 חודשים. אל כאבי ראש ניתן להתייחס כאל כרוניים כבר לאחר שלושה חודשים. לאבחנה בין כאב חולף לכאב כרוני חשיבות רבה: כאב חולף, כשמו כן הוא, צפוי לחלוף ללא קשר לעוצמתו. כאב כרוני הוא כזה שלא מצפים ממנו שיחלוף מעצמו, והסיכויים להחלמה ספונטנית ממנו קלושים. כבכל מחלה כרונית אחרת, הכאב יהיה תמיד קיים ברקע, וילווה תמיד את המטופל. זוהי משמעות קשה ביותר: חולים הסובלים מכאב כרוני מתמודדים עם גזירה נוראית. כדי להבין זאת כדאי להיזכר בכאב כלשהו ממנו סבלנו: כאב שיניים, כאב ראש, כאב עקב חבלה או אחר, ולנסות להבין מה זה אומר שהכאב הזה יהיה קיים תמיד ולא יחלוף.

כאב כרוני המצוי תמיד ברקע, עם או ללא הפוגות, גורם קשיים עצומים לסובלים ממנו. רבים מן המטופלים סובלים, עקב מצבם, ממצב רוח ירוד, תחושות ייאוש וחוסר אונים עד כדי דיכאון, חרדה וקשיי שינה. הם מתקשים לתפקד בחיי היום יום: מתקשים לתפקד בעבודה, לתפקד במערכת יחסים זוגית ולקיים חיי משפחה וחברה תקינים. הם סובלים גם מקשיים כלכליים וחשופים לסכנה ממשית, בעת הנהיגה, או העבודה, אחרי לילות לבנים ללא שינה. בשל כל העובדות המצערות הללו יש חשיבות רבה לאיתורם של חולי הכאב הכרוניים ולהפנייתם לקבלת טיפול מתאים".

מהם כאבי גב כרוניים?

"בכאב גב ניתן לאבחן שלוש דרגות התלויות במשך הכאב: חריף, תת חריף וכרוני. כאב גב חריף נמשך ימים עד שבועות; כאב תת חריף ימשך בין שבועות ספורים לשלושה עד ששה חודשים, ואילו כאב גב כרוני הוא זה שנמשך מעבר לששה חודשים. 80% מהאוכלוסייה תסבול במהלך החיים מכאב גב תחתון. למרבה הצער, כאבי הגב הכרוניים מאוד נפוצים, על פי הערכות, מדובר על כ-300,000 איש ואישה בישראל הסובלים מכאבי גב כרוניים".

מהם הגורמים לכאבי גב כרוניים?

"נהוג לחלק את הגורמים לכאב הגב הכרוניים לשלוש קבוצות עיקריות: האחת, מכונה "כאבי גב לא ספציפיים", והיא כוללת כאבים הנובעים ממקורות שונים אם כי היא לרוב תוצאה של אורח חיים הפוגע במערכת השרירים והמעטפות שלהם. אנשים רבים סובלים מכאבי גב אלה כתוצאה מישיבה ממושכת מול מחשב, מיציבה לא נכונה, מחוסר פעילות גופנית, היעדר תחזוקה נחוצה ונכונה של שרירי הגב, חיים במתח נפשי גבוה ועומסים ומאמצים קשים מדי לגב. הקבוצה השנייה היא כאבי גב הנובעים מבעיות בעמוד השדרה עצמו.

אלה פחות נפוצים, אבל עדיין שכיחים. מדובר בכאבים שנגרמים עקב תופעה כלשהי בעמוד השדרה, לרבות פריצת דיסק, שינויים ניווניים בדיסק ובמפרקי עמוד השדרה, היצרות תעלת עמוד השדרה וכדומה. הקבוצה השלישית היא כאבי גב עצביים המקרינים לאחת או יותר מן הגפיים בגלל עירוב עצבים היוצאים מעמוד השדרה. במקרים אלה, בנוסף לכאב המוקרן יתכנו גם נימול, רדימות או אף חולשה עד שיתוק שרירים".

מהו הטיפול בכאבי גב כרוניים?

"הטיפול המתאים ביותר הוא טיפול רב תחומי, בדרך כלל במרפאות הכאב. בשל חוסר מודעות ובשל מחסור חמור ברופאים מומחים לכאב ובמרפאות כאב זמינות, המטופלים לא מופנים לקבלת טיפול מתאים, או שנאלצים לחכות זמן רב מדי עד להגעתם למרפאת הכאב. על כן, האגודה הישראלית לכאב, ואיגוד רופאי המשפחה, הוציאו נייר עמדה משותף, המסייע באבחון וטיפול בכאבי גב, וכולל הנחיה והדרכה לרופאי המשפחה, בדבר אופני האבחון והטיפול הראויים.

אנו שואפים להגיע למצב בו עד שיגיעו המטופלים לרופאי הכאב, הם יטופלו על ידי רופאים שיודעים לזהות את הבעיה ולטפל בה נכון. מטופלים רבים גם מזניחים את הטיפול בבעיה ומאמינים כי זוהי גזירת גורל שיש להשלים איתה. הם טועים: כאבי גב אינם נטולי מזור ותרופה ואינם בבחינת רע הכרחי שחייבים להשלים עם קיומו ולהכנע לו.

הטיפול בכאבי גב כרוניים, כמו ברוב הכאבים הנמשכים שנים ארוכות, הוא מולטי דיסציפלינרי, המשלב כמה שיטות טיפול, מתחומים רבים ומגוונים: טיפול תרופתי; פעולות ממוקדות לשיכוך כאב, כגון גלי רדיו, הזרקת סטרואידים תחת הדמיית שיקוף CT או אולטרסאונד, גריה חשמלית של עצבים, ועוד;

טיפול נפשי: פסיכולוגי ופסיכיאטרי; טיפולים משלימים, טיפיולים פיסיקליים הכוללים פיזיותרפיה, הידרותרפיה, כירופרקטיקה, אוסטיאופתיה, ריפוי בעיסוק ועוד. חלק מן הטיפולים ניתנים באופן אישי, חלק בקבוצות. קיים גם מרכיב מרכזי של מתן כלים למטופל בהם הוא יעשה שימוש עצמי.

על מנת לאפשר טיפול נכון יש לבחור מן השיטות שהוזכרו את האלמנטים הדרושים לכל מטופל. יחד עם זאת יש לזכור שלעיתים קרובות הטיפול מורכב ממושך. כמו במחלות כרוניות אחרות הוא עשוי להינתןלכל החיים. בכאב כרוני לא מדובר לרוב בשיטת 'זבנג וגמרנו'. האדם יישא כאב משך שנים ארוכות ולכן ההתמקדות היא בהפחתת הכאב עד לרמות סבירות ולא בהכרח בהעלמתו לחלוטין. אנו רוצים להעניק לאדם כלים שיאפשרו לו לחיות ולתפקד, למרות הכאב, כאשר ההתמקדות היא בשיפור איכות החיים.

אני תמיד אומר למטופליי שרוצים לדעת אם ארפא אותם, כי במקרים רבים הכאב לא ייעלם, אבל אפשר יהיה לחיות אתו חיים מהנים ובעלי משמעות וזו תרומה אדירה. ניתן להמשיל את הטיפול למצב בו המטופל נוהג ברכבו, והכאב ניצב על השמשה הקדמית ומפריע לו בנהיגתו. בעזרתנו, המטופל "מעביר את הכאב למושב האחורי" ברכב כדי שלא יסתיר לו את הדרך ולא ימנע ממנו לראות את העולם ולנוע בו ולהתקדם. כשהכאב במושב האחורי, הוא איננו מרכז החיים ולא מונע מהאדם לחיות וזוהי מטרת הטיפול בכאב הכרוני במרפאות הכאב".

בואו לדבר על זה בפורום כאב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום