הכי כואב בכיס - ביטוח בריאות

(0)
לדרג

בין ישראלים בעלי רמות שכר שונות פערים ניכרים בהוצאה על בריאות, בייחוד על שירותי בריאות נוספים וביטוחים פרטיים. לעתים - משלמים פעמיים

מאת: מערכת zap doctors

ההוצאה הגדולה ביותר של משקי הבית בישראל על בריאות היא על שירותי בריאות נוספים הניתנים על ידי קופות החולים (שב"ן) ועל ביטוחים מסחריים. כך עולה מדו"ח הבוחן את הפערים בהוצאות משקי בית בישראל על בריאות, שמפרסם היום (א') משרד הבריאות.

הוצאה זו הפכה בשנים האחרונות לגדולה מבין ההוצאות על בריאות, לאחר שנים רבות בהן ההוצאה על בריאות השן הייתה הסעיף המרכזי. בנושא השב"ן - קיימים פערים משמעותיים בהוצאה של משקי הבית על שב"ן לפי חמישונים. בחמישון התחתון מוציאים רק 64% מההוצאה של החמישון העליון על שב"ן (137 שקל ו-213 שקל בהתאמה).

קיימים פערים גדולים בשיעור משקי הבית שלהם הוצאה על שב"ן, כאשר בחמישון התחתון ל- 53% ממשקי הבית באוכלוסייה יש הוצאה על שב"ן לעומת 98% בחמישון העליון. עוד עולה מהדו"ח, כי הפערים בהוצאה על שב"ן קיימים גם בבחינה של קבוצות אוכלוסייה שונות; ההוצאה הממוצעת בקרב המגזר הערבי בגין שב"ן זה הינה 178 שקל למשק בית לעומת 197 בקרב ילידי ישראל יהודים.

בנושא ביטוחי בריאות הניתנים על ידי חברות הביטוח הפרטיות, קיימים פערים משמעותיים בשיעור משקי הבית שלהם הוצאה לפי חמישונים. בחמישון התחתון מוציאים רק 59% מההוצאה של החמישון העליון עלביטוחים מסחריים (172 שקל ו-346 שקל בהתאמה). הפערים בשיעור משקי הבית שלהם הוצאה על ביטוחי בריאות מסחריים גדול מזה של השב"ן כאשר בחמישון התחתון 6% ממשקי הבית דיווחו על הוצאה לביטוחי בריאות מסחריים לעומת 59% בקרב החמישון העליון.

משלמים יותר, משלמים כפול

הממצאים מצביעים גם על כפל ביטוחי, שכן מרבית המחזיקים בביטוחי בריאות מסחריים חברים גם בתוכניות השב"ן. ל-29% ממשקי הבית יש הוצאה על ביטוחי בריאות מסחריים ול-28% יש הוצאה גם על ביטוחים מסחריים וגם שב"ן. כלומר רק ל-1% ממשקי הבית יש הוצאה רק על ביטוחים מסחריים ללא שב"ן.

פערים בנגישות לרפואת השיניים

לפי הדו"ח, עדיין קיימים פערים משמעותיים בהוצאה על טיפולי שיניים בקרב משקי הבית. אלה באים לידי ביטוי באחוז משקי הבית שיש להם הוצאה בנושא, 25% בחמישון התחתון לעומת 34% בחמישון העליון. בנוסף לפער בשיעור משקי הבית שלהם הוצאה על טיפולי שיניים לפי חמישונים, קיים גם פער גדול בהוצאה של משקי הבית שיש להם הוצאה כזו - 366 שקל בחמישון התחתון לעומת 537 בחמישון העליון.

טיפול סיעודי - לא מובן מאליו

1.4% ממשקי הבית שהשתתפו בסקר דיווחו על הוצאה בגין טיפול סיעודי. ניתן לראות כי בקרב משקי הבית שיש להם הוצאה על מטפל סיעודי, מדובר על הוצאה משמעותית אשר עולה על 2,000 שקל בחודש.

בתגובה לממצאי דו"ח ציין מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו כי "הנתונים בדוח מראים על פערים משמעותיים בהוצאות משקי הבית על בריאות לפי חתכים שונים. עלינו להבטיח כי היכולות הכלכליות של משקי הבית לא יהוו חסם בפני רכישת שירותי בריאות חיוניים. יחד עם זאת חשוב לציין כי הגורם המרכזי לגידול בהוצאות משקי הבית על בריאות הינו ביטוחי הבריאות הוולנטריים אשר השפעתם על מצב הבריאות של האוכלוסייה פחותה לעומת ההשפעה של הסל הציבורי".

בואו לדבר על זה בפורום ביטוח משלים - כללית מושלם, מכבי זהב ועוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום