המדריך למחלות הערמונית

(0)
לדרג

לא כל בעיה במתן שתן נובעת מגידול סרטני בבלוטת הערמונית. לעתים מדובר בדלקת, ולעתים בהגדלה שפירה של הבלוטה. במקום לחשוש ולסבול, כדאי למהר לאורולוג

מאת: מערכת zap doctors

גברים רבים שחווים תסמינים הקשורים למתן שתן נתקפים חרדה גדולה ומהססים בטרם פנייתם לרופא אורולוג לאבחון וטיפול. התסריט הנורא המעכב אותם וגורם להם לחרדה הוא סרטן הערמונית. ד"ר מנחם לאופר, רופא בכיר במחלקה האורולוגית במרכז הרפואי "שיבא", מבהיר כי אין כל הצדקה להתמהמהות - ישנן מחלות ערמונית הגורמות לתסמינים הקשורים למתן שתן והן אינן מסכנות חיים. בנוסף לכך, סרטן הערמונית פעמים רבות איננו אלים או תוקפני, וגילוי מוקדם שלו תורם רבות לסיכויי ההחלמה.

מחלות הערמונית (אילוסטרציה)
מחלות הערמונית (אילוסטרציה)

מהן תפקידיה של בלוטת הערמונית?

"בלוטת הערמונית מצויה רק אצל גברים, ממוקמת מתחת לכיס השתן והיא מפרישה נוזל המתלווה לנוזל הזרע ושומר על חיותו. לפיכך, לבלוטה זו חשיבות גדולה בהקשר של פריון".

אילו מחלות קשורות למחלת הערמונית?

ישנן שלוש מחלות הקשורות לבלוטת הערמונית. האחת מופיעה דווקא בגיל צעיר, בין העשור השלישי לחמישי, והיא דלקת הערמונית; השנייה היא הגדלה שפירה של הערמונית, המופיעה בעשורים החמישי והלאה, כששכיחותה עולה עם הגיל והיא נפוצה מאוד; והשלישית היא סרטן הערמונית, מחלה הנפוצה גם כן בעשור החמישי ואלה שלאחריו".

מדוע מחלות ערמונית גורמות לתסמינים הקשורים למתן שתן?

הערמונית, כאמור, ממוקמת מתחת לשלפוחית השתן וסובבת את השופכה. צינור השופכה הוא צינור ארוך - 20 סמ והוא מכונה גם צינור השתן, משום שהוא מוביל את השתן מהשלפוחית אל מחוץ לגוף בעת מתן שתן. בראשית הצינור, מיד עם יציאתו מהשלפוחית, בלוטת הערמונית מקיפה אותו. לכן למחלות הללו יש תסמינים וביטויים הקשורים למתן שתן".

מהי דלקת של הערמונית ומה הטיפול במחלה זו?

דלקת של הערמונית היא מחלה נפוצה יחסית המתבטאת בתסמינים הקשורים לשתן ובתסמינים נוספים - תכיפות במתן שתן, צריבה, קושי או כאב בעת ההשתנה, דחיפות במתן שתן (קושי רב להתאפק), כאבי גב תחתון, כאבי מפשעה ואשכים ופגיעה בתפקוד המיני. זו מחלה הקשה לאבחון אשר מטופלת על ידי טיפול תרופתי - אנטיביוטיקה ותרופות נוגדות דלקת ותרופות נוספות להקלה בכאב".

מהי הגדלה שפירה של הערמונית ומה הטיפול במחלה זו?

זוהי מחלה שבמסגרתה הערמונית פשוט גדלה. הערמונית היא האיבר היחיד בגוף שממשיך לגדול אחרי גיל 20. הערמונית, שבגיל 20 גודלה הממוצע הוא 15 סמ"ק, מתחילה לגדול החל מהעשור החמישי לחיים. זהו מצב נפוץ מאוד - בגיל 60 שני שליש מהגברים יסבלו מערמונית שפירה מוגדלת - מצב הנובע מהשפעות הורמונליות בגיל זה ואחריו. בגיל 80 כבר רובם המוחלט של הגברים יהיו עם ערמונית גדולה. מידות ההגדלה משתנות - ישנם גברים עם ערמונית שהכפילה את גודלה ואחרים עם ערמונית שגדלה אפילו פי 6 או פי 10 בהשוואה לגודלה בסוף גיל ההתבגרות. עצם ההגדלה איננה מסוכנת, ולרוב איננה פוגעת בבריאות, אך כאשר הערמונית גדלה באופן שמצר את השופכה ולוחץ על השלפוחית מופיעים תסמינים שעלולים לפגוע קשות באיכות החיים - קושי במתן שתן, דחיפות במתן שתן, תכיפות של מתן שתן, זרם שתן איטי ומקוטע, צריבה או כאב בעת מתן שתן, דימום בשתן ואפילו אצירת שתן (שמצב בו לא מצליחים להגיע להתרוקנות מלאה).

"הטיפול במחלה הוא תרופתי או כירורגי. ישנן כמה משפחות של תרופות המסייעות מאוד לרבים מהמטופלים ואילו הניתוח מומלץ לאנשים שלא יכולים ליטול את התרופות, שהתרופות אינן מסייעות להם, או לכאלה שהגיעו למצב קשה של אצירת שתן ומגיעים לניתוח דחוף. ישנן שיטות ניתוח מגוונות, ולרוב הן מבוצעות בניתוח "סגור", קרי, דרך השופכה ללא פתיחת הבטן. במהלך הניתוח מוסר חלק מהערמונית ולא כולה באמצעים שונים (כגון אנרגיה חשמלית, לייזר ועוד). ההסרה של רקמת הערמונית הלוחצת על השופכה פותרת את המצב . לניתוחים הללו אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד- 90% מהמטופלים ידווחו על הקלה משמעותית והיעלמות התסמינים".

מהו סרטן הערמונית ומה הטיפול במחלה זו?

גם זו מחלה הנוטה להופיע החל מהעשור החמישי לחיים. גם במחלה זו הערמונית יכולה לגדול, אך כאן מדובר בהגדלה ממארת להבדיל מהגדלה שפירה. במהלך מחלה זו תאי הערמונית מתרבים ומתחלקים בקצב מהיר, תוך איבוד תפקודם המקורי. מדובר במחלה נפוצה מאוד - זהו הסרטן הנפוץ ביותר בעולם המערבי. בצפון אמריקה הסטטיסטיקה מדברת על אחד מכל שישה גברים שיחלה במחלה. בישראל המצב פחות חמור, אך עדיין המחלה נפוצה - אחד מעשרה גברים יאובחן כחולה סרטן הערמונית.

"למרות המילה סרטן, אין סיבה לפחד מאוד מהמחלה. בחלק גדול מהמקרים מדובר בסרטן מקומי ואיטי, המתפתח במשך שנים רבות, ואם הוא מאובחן ומטופל מוקדם המטופל נהנה מהחלמה מלאה ומרפואה שלמה. הטיפול במחלה תלוי בסיווג המחלה לפי שני היבטים: סוג הגידול וחומרתו, ומידת התפשטותו. הטיפול במחלה כולל טיפול כירורגי (הסרת מלאה של הערמונית), ,רדיותרפיה (הקרנות), ברכיתרפיה (השתלת גבישים רדיואקטיביים בערמונית) וטיפולים הורמונליים הניתנים בזריקות חודשיות או תלת -חודשיות. בחולים עם סרטן הערמונית בשלב מתקדם נוספו בשנים האחרונות טיפולים חדשים, פורצי דרך, שמאריכים את חיי החולים ומשפרים את איכות חייהם. אחד הבולטים ביניהם היא תרופה פומית בשם ZYTIGA (אבירטרון) שיש לה השפעה מכרעת על רמות ההורמונים בתאי הגידול וכאמור הציגה תוצאות מצויינות במספר מחקרים גדולים. תכשירים חדשים נוספים הם XANDI, XGEVA ,RAD 223 .

מה ההבדל בין הגדלה שפירה להגדלה ממאירה של הערמונית?

הגדלה שפירה של הערמונית איננה מסכנת חיים והטיפול בה לרוב נובע מהצורך לשפר את איכות חייו של המטופל. כשמדובר במחלה ממארת, הסרטן עלול להתפשט מחוץ לערמונית ולהפוך אזורי או גרורתי מפושט ולפגוע בבריאותו ואף בחייו של המטופל. אין קשר ישיר בין הגדלה שפירה ובין סרטן של הערמונית, כשהאחרונה לרוב מחייבת טיפול או לפחות מעקב קפדני".

וטיפ לסיום - היבדקו אצל רופא אורולוג באופן שגרתי בהגיעכם לגיל מסוים, ואל תחששו לגשת לחוות דעת אם אתם חווים תסמינים הקשורים למתן שתן.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן הערמונית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום