ההוצאה הלאומית על בריאות גדלה

(0)
לדרג

זאת בהשוואה למדינות OECD, שחלקן הושפעו מהמשבר הכלכלי; תפוסת המיטות עדיין גבוהה ביותר, מספר הרופאים קטן וישראלים משלמים הרבה על רפואה פרטית

מאת: מערכת zap doctors

שיעור הגידול בהוצאה לבריאות לנפש ברוב מדינות החברות בארגון המדינות לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD) ירד בשנים 2011-2009 עקב המשבר הכלכלי. במקביל, שיעור הגידול בהוצאה בישראל המשיך לעלות בשנים אלו. כך עולה מנתוני דו"ח Health at a Glance 2013, המתפרסם היום (ה') וכולל נתונים השוואתיים בתחום הבריאות במדינות ה-OECD. למרות הנתון המעודד, בחינה מדוקדקת מראה כי מערכת הבריאות בישראל עדיין סובלת מהמחלות הכרוניות שלה: מספר רופאים נמוך, פנייה לרפואה הפרטית, תפוסת שיא במיטות בית החולים ואשפוזים קצרים.

המשבר הכלכלי כצפוי משתקף היטב בנתוני הבריאות של המדינות: ההוצאה הממוצעת ירדה ב-11 מתוך 33 ממדינות OECD, ביוון חלה ירידה של 11.1% ובאירלנד ירידה של 6.6%. גם במדינות אחרות חלה האטה בגידול ההוצאה לנפש, כולל בארה"ב (1.3%) ובקנדה (0.8%). לעומת זאת, בישראל וביפן ישנה האצה בהוצאה לבריאות החל בשנת 2009 ביחס לשנים קודמות. בישראל ההוצאה הלאומית לבריאות לנפש עלתה בשיעור שנתי ממוצע של 3.4% בשנים 2011-2009 ואילו בשנים 2009-2000 שיעור הגידול השנתי היה 1.3%.

פחות צעירים לומדים רפואה

בנוסף עולה מהדו"ח כי אחוז הרופאים מעל גיל 50 בישראל הינו הגבוה ביותר במדינות ה-OECD. שיעור מסיימי בתי הספר לרפואה הינו הנמוך ביותר בישראל 4.9 רופאים למאה אלף בני אדם, לעומת 10.6 במדינות OECD.

נוכח הנתונים, נמסר מההסתדרות הרפואית כי השפעת מחסור זה חמורה שבעתיים מאחר, שלהבדיל מרוב המדינות המפותחות בעולם, מספר הרופאים לאלף נפש בישראל נמצא בירידה מתמדת. בנוסף, בשנים הקרובות צפויה פרישה לגמלאות של אלפי רופאים שהגיעו ארצה בתחילת שנות התשעים.

עם זאת במשרד הבריאות מדגישים כי בשנים האחרונות הוכפל מספר הסטודנטים לרפואה בישראל ועומד על יותר מ-700 סטודנטים בשנה. גם שיעור מסיימי בתי ספר לסיעוד נמוך ביותר בישראל. ממשרד הבריאות נמסר בעניין זה, כי מכיוון שגם בסיעוד מסגרות ההכשרה הוכפלו בשנים האחרונות יש צפי כי בשנים הקרובות שיעור הבוגרים בישראל יעלה בצורה משמעותית.

הזקנה במסדרון עדיין כאן

אחוז תפוסת המיטות באשפוז הכללי בישראל הינו גבוה ביותר מכל מדינות שנבדקו, 98% בממוצע בשנת 2011 בהשוואה ל-78% בממוצע במדינות OECD. השהייה באשפוז לעומת זאת היא מהנמוכות במדינות OECD.

עוד לפי הדו"ח, יותר משלושת רבעי ממדינות ה-OECD דיווחו על צמצום בהוצאה לרפואה מונעת במחירים קבועים בשנת 2011 לעומת 2010, ומחצית מהמדינות הוציאו אף פחות מאשר ב-2008. הפחתה באספקת שירותים רפואיים ושינוי במימון של שירותים אלו על ידי הגדלת התשלומים הישירים של משקי הבית עבור מטופלים, משפיעה גם כן על הנגשת שירותי הבריאות. העול של ההוצאות הישירות של משקי הבית על בריאות יוצר מגבלות בגישה לשירותי בריאות בכמה מדינות. לפי ממוצע OECD בשנת 2011, 20% מההוצאה הלאומית לבריאות משולמת ישירות על ידי מטופלים. טווח הנתונים נע בין פחות מ-10% בהולנד וצרפת ועד יותר מ-35% בצ'ילה, קוראה ומקסיקו. בישראל שיעור ההוצאות הישירות של משקי בית כאחוז מההוצאה הלאומית גבוה מממוצע מדינות OECD ומהווה כ-25% מההוצאה הלאומית לבריאות.

ישראלים משקיעים יותר בביטוח פרטי

שיעור האנשים עם ביטוח פרטי כולל שב"ן גבוה בישראל (80%) בהשוואה למרבית מדינות OECD, רק בצרפת והולנד נרשם שיעור גבוה יותר מתוך 29 מדינות. מגמת עלייה נרשמה בישראל, כמו בצרפת, בלגיה ואוסטרליה. כמו כן, למרות הנגשת טיפולי השיניים לילדים בישראל, עדיין אחוז ההוצאה הפרטית לרפואת שיניים בישראל גבוה, 90%, בהשוואה ל-55% בממוצע מדינות OECD. בישראל, כמו בשוויץ ובספרד, טיפול בשיניים למבוגרים אינו כלול בביטוח הבריאות.

בואו לדבר על זה בפורום ביטוח משלים - כללית מושלם, מכבי זהב ועוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום