ראייה: מלידה ועד זיקנה

(0)
לדרג

מה רואים תינוקות? אילו בדיקות כדאי לעשות לילד? איך נשמור על העיניים שלנו בריאות במשך החיים? איך מתמודדים עם ירידה באיכות הראייה ומחלות גיל הזהב?

מאת: מערכת zap doctors

העיניים הן ראי הנפש, העוזרות לנו להכיר את העולם מהרגע הראשון שבו אנו מגיחים אליו. לפניכם המסלול השגרתי שיעברו עינינו לאורך החיים.

מה רואים תינוקות?

תינוקות בני יומם רגישים מאוד לאור, אך לא יכולים להתמקד בעצמים או לראות צבעים בצורה טובה. הראייה ממשיכה להתפתח במהלך החודשים הראשונים לחיים כך למשל בגיל חודש כבר יהיה מסוגל התינוק להתמקד בעצמים הנמצאים של כמטר ממנו.

ההנחיות לגבי בדיקת עיניים לעתים אינן ברורות דיו, אך מומלץ להשלים לפחות בדיקה אחת מקיפה עד גיל שלוש. אפשר לערוך בדיקה מוקדמת כבר בגיל 6 חודשים, וכמובן במקרים של חשד לבעיות. בדרך כלל כבר בגיל שלוש יכול הילד לסבול מעין עצלה או קוצר ראייה, ולכן אם יש חשד, כדאי לפנות לאבחון מוקדם ככל האפשר.

מומלץ להשלים לפחות בדיקת עיניים אחת מקיפה עד גיל שלוש. צילום: שאטרסטוק

האם הילד באמת צריך משקפיים?

על פי הסטטיסטיקה, כמעט 1 מתוך 4 ילדים סובל מבעיות ראייה בגיל בית הספר, לרוב מקוצר ראייה. עם זאת, רק כשליש מהילדים עוברים בדיקות ראייה לפני כיתה א'. ההמלצה היא לערוך בדיקה זו, ולחזור לרופא העיניים לבדיקה שגרתית מדי שנתיים. קוצר ראייה הולך ומחמיר לרוב עד גיל 20.

מהי עין עצלה?

עין עצלה היא תופעה הפוגעת ב-2-3% מהילדים. מדובר במצב שבו הקשר העצבי בין המוח לאחת העיניים לא מתפקד בצורה המיטבית, ואפשר לתקן את הליקוי באמצעות רטייה על עין אחת. פזילה היא מצב שבו שתי העיניים לא מביטות לאותו כיוון. רטיות, משקפיים מיוחדים או ניתוח במקרים מורכבים יותר, עשויים לעזור.

מסכים הורגים לנו את העיניים

בהייה במסכים, לצורכי עבודה או בילוי, הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו, אך החשיפה גורמת למתח לעיניים, יובש ועייפות. כדי להימנע ממתח מיותר, הציבו את מסך הממחשב כ-60 סנטימטרים מהפנים. השתמשו בתאורה שולחנית, והכי חשוב אל תשכחו לתת לעיניים מנוחה מדי שעתיים. בהפסקה סגלו לכם הרגל להתבונן בחפץ מרוחק הרבה יותר מהצג.

תחזוקה שוטפת

מבוגרים צעירים, עד גיל 40, לרוב בעלי ראייה יציבה, ואין שוני רב במספרי המשקפיים לאורך השנים. כדי לתחזק את הראייה ולשמור על העיניים, הרכיבו משקפי שמש בעלות הגנה מקרינת UV, ומשקפי הגנה מיוחדים בעת העיסוק בספורט אתגרי או עבודה עם חומרים מסוכנים או כימיקלים.

משקפי קריאה

הצורך במשקפי קריאה מתעורר בערך באמצע שנות הארבעים לחיים, אז משימות הדורשות התמקדות בפריטים קטנים הופכות לקשות יותר. שינוי זה בראייה הוא טבעי לחלוטין, ומי שמרכיב משקפיים בשגרה עשוי לרצות להשתמש במשקפיים בעלי עדשות מסוג דו ממדיות או מולטי פוקאליות, על מנת לא להסתובב עם מספר זוגות משקפיים. לעתים ניתוח לייזר יכול לשפר את המצב.

מה קורה כשהעיניים מזדקנות?

לפני גיל 40 העדשות הטבעיות של העיניים שלנו גמישות מאוד. הגמישות עוזרת להתמקרד בעצמים רחוקים או קרובים בקלות. ככל שאנו מתבגרים, הגמישות הולכת ונעלמת, וקשה לנו להתמקד על עצמים קרובים. אם אתם מוצאים את עצמכם מרחיקים את העיתון או הספר שאתם קוראים או את התפריט במסעדה, ייתכן שצריך לגשת לרופא עיניים.

ייתכן שצריך לגשת לרופא עיניים. צילום: שאטרסטוק

מחלות שמשפיעות על העיניים

מחלות כמו סוכרת או לחץ דם גבוה יכולות להשפיע על הראייה ובריאות העין. סוכרת היא אחד הגורמים לעיוורון בקרב מבוגרים. במקרים קלים יותר מובילה הסוכרת לרתינופתיה סוכרתית. לחץ גם גבוה עלול לפגום גם בכלי הדם והעצבים בתוך העין, מה שעלול להוביל לאובדן ראייה סופי. כשאתם דואגים לבריאותכם הכללית על ידי אורח חיים בריא, תזונה מאוזנת וויתור על העישון. זיכרו שמדובר ברווח נקי, עבור גופכם וגם עבור העיניים.

כשהעיניים מזדקנות

קטרקט וגלאוקומה הן מחלות שיכולות לתקוף בכל גיל, אבל לרוב מיוחסות לאנשים בני 60 ומעלה. קטרקט הוא עכירות בעדשת העין, שיכולה להיות מוסרת בניתוח. גלאוקומה היא הידרדרות איטית של עצבי הראייה, המקושרת לעתים קרובות ללחץ תוך עיני חזק. בגלאוקומה מטפלים באמצעות טיפות או אף ניתוח שנועד להוריד את הלחץ התוך עיני.

AMD הוא מצב של ניוון מולקולרי בעיניים, העלול להוביל לאובדן הראייה, לרוב בגילאי 60 ומעלה. AMD מתרחש כשכלי דם חדש צומח בתוך העין, מצב שניתן לפתור בהתערבות כירורגית. ל-AMD יבש אין טיפול ספציפי, אבל נמצא שוויטמינים ומינרלים מסוימים יכולים לשפר את ההידרדרות בראייה.

לאכול בשביל העיניים

תפריט מאוזן ובריא יכול לתחזק את בריאות העיניים. מאכלים הנחשבים לבריאים לעיניים מכילים אומגה 3, ויטמין C ו-E. מומלץ לאכול פירות הדר, ירקות ירוקים ועליים, מיני אגוזים ודגים.

מקור: Webmed.com

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום