כיתות החשופות לקרינה ייסגרו

(0)
לדרג

ארבע שנים עברו מאז התגלה שתלמידי בית ספר באשקלון חשופים לקרינת שדה מגנטי מקו מתח, בעוצמות גבוהות מהמותר. בקרוב הם יעברו ללמוד במתנ"ס

מאת: מערכת zap doctors

שיעור בסחבת. כמעט ארבע שנים לאחר שנחשף כי תלמידי בית הספר הממלכתי-דתי "נווה אילן" באשקלון חשופים לקרינה בלתי מייננת, בשל סמיכות מבנה בית הספר לקו מתח גבוה של חברת החשמל, ההורים יכולים לנשום לרווחה. ראש עיריית אשקלון החדש, איתמר שמעוני, הורה עוד השבוע לפנות את הכיתות.

הטיפול בנושא קיבל השבוע קדימות בין היתר על רקע החמרה בהמלצות החשיפה של המשרד להגנת הסביבה לקרינה שדה מגנטי. המלצות הסף החדשות מגבילות חשיפת תלמידים מעל גיל 15 לעד 4 מיליגאוס למשך 24 שעות ברציפות וחשיפת תלמידים שמתחת לגיל 15 לפחות מ-4 מיליגאוס.

בדיקות עוצמת קרינת שדה מגנטי שבוצעו בעבר חשפו כי הקרינה הנפלטת מקו המתח העליון המקביל לבית הספר, שעוצמתו 161 קילוואט, עומדת על 13 מיליגאוס צמוד לגדר בית הספר הסמוכה לקו המתח. במגרש המשחקים המערבי של בית הספר רמות הקרינה שנמדדו נעו בין 7-10 מיליגאוס. בקיר המערבי של מבנה הכיתות כ-18 מטר ממרכז קו המתח, רמות הקרינה הגיעו ל-7 מיליגאוס. בכיתות המערביות של בית הספר רמות הקרינה נעו בין 4-7 מיליגאוס.

בתחילת השבוע כינס ראש העירייה את נציגים מכל הגופים הנוגעים בדבר וביקש מהם להציג בפניו פתרונות אפשריים לבעיה המסכנת את בריאות התלמידים. לאחר שהתברר כי יישומם עשוי להימשך זמן רב מדי, החליט שמעוני לנקוט צעד חריג והורה על סגירת כל הכיתות החשופות לקרינה לאלתר, והעברת התלמידים הלומדים בהן למתנ"ס הסמוך 'נווה אילן'. זאת עד שיבוצעו עבודות להפחתת עוצמת הקרינה מקו המתח הגבוה.

בזמן שהילדים במתנ"ס, נבדקת האפשרות להטמין קו מתח גבוה באדמה, אולם מדובר בפרוייקט שעלותו עלולה להגיע למיליוני שקלים ומשך זמן העבודות צפוי להימשך לפחות שלוש שנים. אפשרות אחרת שעלתה היא העתקת הקו לאזור המרוחק מבית הספר, אולם גם הפתרון הזה יקר ודורש זמן רב לביצוע בשל שינוי תב"ע נדרשים. פתרון אחר שנבחן הוא בניית כיתות חדשות בשטח בית הספר או הצבת מבנים הרחק מקו המתח, אולם נראה כי הפתרון המסתמן כיום הוא ציפוי קו המתח בחומר מיוחד, המפחית באופן משמעותי את עוצמת הקרינה הנפלטת ממנו. מדובר בפתרון הדורש את זמן הביצוע הקצר ביותר באופן יחסי, כארבעה חודשים, ועלותו נאמדת בכ-800 אלף שקלים.

בואו לדבר על זה בפורום בטיחות גהות ואיכות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום