פגים: פי 2 יותר תמותה מבמערב

(0)
לדרג

הכי פגיעים: אף שמספר הפגים בישראל עולה מדי שנה, יש מחסור חמור הן באנשי רפואה בפגיות והן במיטות - משנת 2011 נוספו רק 126 מיטות

מאת: מערכת zap doctors

בכנסת צוין אתמול (ג') יום הפג העולמי במספר דיונים שהתקיימו בוועדות הכנסת השונות. מדו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי משנת 2011 נוספו 129 מיטות אשפוז, מתוכן 5 בלבד בדרום ולפי משרד הבריאות עד שנת 2016 צפויות להיות מוקצות 110 מיטות נוספות.

מנתונים שפרסם אתמול הפורום למען פגים בישראל עולה כי שיעור התמותה של פגים בישראל במשקל לידה מתחת ל-1000 גרם, גבוה פי 2 מהשיעור במדינות המערב. כך עולה מסקירה השוואתית על מצבם בישראל בחמש השנים האחרונות (2009-2013).

עוד עולה מהדו"ח כי גם מצוקת כוח האדם בפגיות נמשכת - חסרים באופן מיידי 151 רופאי יילודים ומומחים בטיפול נמרץ ליילוד (ניאונטולוגים), 670 אחיות, 110 מיטות אשפוז (והשלמת תקנים לעוד כ-130 מיטות קיימות) ועוד.

נתונים אלה מדאיגים במיוחד על רקע מספר לידות הפגים בישראל שנמצא בעלייה מתמדת (15,012 פגים בשנת 2011, 15,385 בשנת 2012).

הורי הפגים: אי אפשר להשלים עם המצב

רומי שחורי, יו"ר עמותת לה"ב (העמותה למען הפגים בישראל) וחברה בהנהלת הפורום: "כהורים לפגים, לא נוכל להשלים עם מצב בו אחוז תמותת הפגים בארץ גבוה משמעותית ממדינות המערב, נתון שבהחלט ניתן לשינוי, וזאת כתוצר של העדפות כלכליות של מערכת הבריאות, חוסר בתקנים ותקצוב הפגיות. נמשיך להיאבק כדי שכלל הפגים יזכו לטיפול רפואי, תמיכה ומעקב התפתחותי התואמים לצורכיהם המיוחדים".

דיונים בכנסת

בדיון בוועדת עבודה ורווחה של הכנסת אמר יונתן גרין, מרכז תקציבי בתי חולים במשרד הבריאות כי: "המצב בטיפול בפגים השתפר. יותר רופאים ואחיות התווספו למערכת. התעריף לטיפול בפג המשולם לבתי החולים עולה ואנחנו בונים מודל תמרוץ חדש, הכולל השקעה באינקובטורים, תוספת כוח אדם ותוספות כספיות לפגיות מצטיינות. כמו כן נמנה אחות מפקחת שתסתובב בין 25 הפגיות בארץ".

בדיון שנערך בוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ אמנון כהן (ש"ס) נידונה הצעת חוק של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (הליכוד ביתנו), יו"ר פורום למען פגים בישראל והוועדה לזכויות הילד, וזכתה לתמיכה רחבה של משרד הבריאות, משרד האוצר וארגוני הרופאים. לפיה מאות מיליוני השקלים, המועברים מידי שנה על ידי המוסד לביטוח לאומי כמענק לידת פג, ינותבו ישירות לפגיות כתקציב ייעודי.

משרד הבריאות ומשרד האוצר התחייבו ליישם את עיקרי הצעת החוק עד סוף חודש דצמבר 2013 ולאכוף אותם, באמצעות קביעת מדדי איכות לטיפול הולם במחלקות הטיפול הנמרץ ליילוד.

"תכנית מדדים מסוג זה, הינה בגדר מהפיכה של ממש במערכת הבריאות הישראלית. יישומה יבטיח את תוספת התקנים הנדרשים של רופאים ואחיות לפגיות ורמת טיפול נאותה שלא תסכן את חייהם של הפגים", מוסרת ח"כ לוי-אבקסיס.

יו"ר האיגוד הישראלי לניאונטולוגיה וחבר בהנהלת הפורום למען הפגים בישראל, ד"ר שמואל צנגן אמר כי "אני יוצא מעודד מהדיונים. הרצון הטוב שהביעו הצדדים, תמיכתם וההחלטות שהתקבלו עד כה הינם עוד צעד חיובי בדרך לפתרון. נותר רק לחכות ליישום ההחלטות בפועל".

בואו לדבר על זה בפורום הורים לפגים ותינוקות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום