הזמרים והקטינות: הערצה מסוכנת

(0)
לדרג

מערכת יחסים עם אדם מבוגר וסמכותי עלולה לגרום נזק למתבגרים. בעקבות הפרשה שמסעירה את המדינה, מהם הסימנים המדאיגים שעל ההורים לשים לב אליהם?

מאת: מערכת zap doctors

בימים האחרונים המדינה גועשת ורועשת סביב פרשת הזמרים המפורסמים שקיימו כביכול יחסי מין נצלניים ושתדלנים עם קטינות. אך מסתבר שבגיל העשרה, להעריץ אדם סמכותי, מצליח או מבוגר יותר, אפילו דוד או מורה, זאת תופעה די טבעית. איך ניתן להתמודד, כמתבגרים וכהורים, עם ההתפתחות של הבנות בגיל העשרה? והאם ניתן ליהנות מתשומת הלב שהנערה המתבגרת מקבלת, מבלי לעבור את הגבול ולפסוע באופן בלתי מבוקר אל מערכת יחסים לא בריאה במהותה? אירנה ספקטור, פסיכיאטרית ופסיכותרפיסטית, מסבירה:

"נערה צעירה שמתאהבת או מתרגשת מנוכחותו של מבוגר לצדה, זה בעצם מצב שכיח, והתגובה שלה, שמתבטאת בשמחה ובאושר לאותו דמות סמכותית, היא תגובה טבעית ביותר.

"דמות סמכותית אינה חייבת להיות זמר או אמן מפורסם. זה יכול להיות גם מורה או בן משפחה מבוגר, שבגיל ההתבגרות ניתן לחוש כלפיו הערצה, אפילו משיכה, ממש כמו התאהבות קלה. בגיל ההתבגרות נערות צעירות עוברות תקופה לא פשוטה של שינויים. לאט לאט המראה שלהן מתחיל להשתנות, הגוף מתחיל להתפתח, ולצד ההתבגרות המינית מופיעים גם שינויים במראה החיצוני שהן יכולים להיתפס גם כשינויים טובים ונעימים. בגיל הזה, הערצה מצד גברים נתפסת ככזו שמעוררת רגשות חיוביים.

"יחד עם זאת, חשוב להבין שלמרות שהתחושות האלו טבעיות וצפויות, חייבת להיות כאן מודעות לצורך בהצבת גבול. חשוב להבין שזה יכול לקרות לכל בחורה צעירה באשר היא, מכל שכבה סוציו-אקונומית, מכל מעמד ומוצא שהוא".

פרשת הזמרים והקטינות (אילוסטרציה)
פרשת הזמרים והקטינות (אילוסטרציה)

ואיך יודעים מתי עובר הגבול?

"בתור התחלה, יש הבדל בין חוויה נעימה וטובה, שטמונה בהכרה שגבר כלשהו שם לב לנערה, מחבב אותה וגורם לה לחוש טוב עם עצמה, לבין התקדמות למערכת יחסים אינטימית שעלולה לפגוע בבחורה מבחינה נפשית. בגילאי העשרה, הגוף, על פניו, מוכן לחיים אינטימיים, אך נערות בגיל הזה עדיין לא מוכנות ליצירת קשר מיני וזוגי. הן עדיין לא בשלות מספיק לפתח מערכת יחסים עם גבר".

ואיך ניתן לתמוך בנערה המתבגרת כדי שלא תיפגע?

"במצבים כאלו יש הרבה משמעות לתמיכה של האנשים הקרובים לנערה המתבגרת. בראש ובראשונה, ההורים, לצד אחות מבוגרת יותר, או אפילו חברה שיש איתה קשר משמעותי. כל אדם מבוגר שיכול לסייע לאותה נערה ושהיא יכולה לסמוך עליו, נדרש לעזור לה, שלא תרגיש לבד עם הסיפור הזה. בעבור נערה צעירה, לקיים מערכת יחסים זוגית ומינית עם גבר, זה מאוד לא פשוט.

"הבעיה היא שדווקא בגילאים האלו לא ממש נוטים לשתף את ההורים בכל מה שעובר עלינו, כי ביחד עם ההתבגרות מתעורר צורך גדול בעצמאות. אבל דווקא ההורים והמבוגרים התומכים, הם אלו שיכולים להיות הגורם המגן והמשמעותי לסיטואציה. סביבה נינוחה בבית, שניתן לשתף ולדבר בה, היא מאוד חיונית למתבגרים, לצד אווירה תומכת ומאפשרת".

ואם היא לא מספרת דבר לקרובים. אלו סימנים נחשבים לסימני מצוקה?

"אצל נערות הסימנים יכולים להיות שינוים חדים במצב רוח, סירוב ללכת לבית הספר, ירידה בהישגים בלימודים, שינוי בשעות שינה ועודף שינה, שינויים בתיאבון, חרדה ועוד. אם מישהי שהייתה ילדה טובה פתאום מתחילה להתנהג מוזר, יש לה אולי יותר כסף ממה שהיה לה קודם, והיא פתאום מתחילה להתלבש ולהתאפר באופן חדש ומוגזם צריך לשים לב לשינויים האלו ולתת את הדעת עליהם".

איך מערכת יחסים עם גבר מבוגר יכולה להשפיע על הנערה לטווח הארוך?

"אנחנו יוצאים מתוך הנחה שקשר מהסוג הזה נופל על בסיס נפשי לא בוגר, על תשתית שעדיין לא מוכנה לאבד את אותם רגשות שקשר מיני מעורר. בעקבות כל זה, לטווח הקצר יותר, עלולים להופיע תסמינים של דיכאון וחרדה, ולטווח הארוך, יכול להיות שלא יקרה לה כלום. זה טווח. אי אפשר לדעת אם כל בחורה שתעבור חוויה כזאת תתמודד איתה באופן דומה. אבל מערכת יחסית על בסיס נפשי שאינו בשל, בהחלט עלולה ליצור חוויה טראומטית. אותה נערה עשויה לסבול מתסמינים של פוסט טראומה, אולי על ידי היזכרות בחוויה הזאת כמאוד לא נעימה, בכל פעם שתיתקל בקשר בוגר עם גבר גם אחרי שתתבגר. סיפור כזה עלול להשפיע על האופן בו היא תחווה גברים באופן חריג בעתיד, ותחווה את מערכות היחסים איתם כפוגעניות ונצלניות גם אם הן לא אמורות להיות כאלו".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פסיכולוגיה רפואית של הילד והמתבגר
פסיכולוגיה קלינית של הילד והמתבגר

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום