פחות אפידורל, בלי מלקחיים

(0)
לדרג

פחות לידות אפידורליות, הצלחה בלידות רגילות אחרי קיסרי, יותר לידות מוקדמות ופחות תאומים ושלישיות הצצה למגמות בחדרי הלידה בישראל

מאת: מערכת zap doctors

רק כמחצית מהנשים נעזרות באפידורל, יותר לידות רגילות יוצאות לפועל אחרי ניתוח קיסרי קודם, ובחדרי הלידה משתדלים היום לזנוח את השימוש במלקחיים. מגמות אלה ואחרות מצטיירות מנתונים שהציגה החברה הישראלית לרפואת האם והעובר, על סמך נתוני לידות מ-27 חדרי לידה בישראל.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2012 בישראל 171,940 יילודים חיים, עלייה של 2.8% ביחס לשנה קודמת. נתוני חדרי הלידה מראים כי במהלך שנת 2012 בוצע אלחוש אפידורלי בכ-47% מהלידות, ירידה של 18% ביחס לנתוני השנה הקודמת. עורכי המחקר מציינים כי מרבית האלחושים מבוצעים ביולדות אשר להן זו הלידה הראשונה. נתון בולט נוסף שעלה מהמחקר הוא שיעור הלידות המוקדמות (לפני שבוע 37) אשר עמד על 8.3% מכלל הלידות, עלייה של 38% ביחס לנתוני השנה הקודמת. העלייה נובעת מגידול של 9% במספר הלידות הספונטניות ומגידול בשיעור זירוזי הלידה, שהיוו כ-18% מכלל הלידות. לדברי פרופ' יריב יוגב, יו"ר החברה הישראלית לרפואת האם והעובר, זירוזי הלידה נמצאים בשימוש כיום בצורה יותר ליברלית ואף בשבועות הריון יותר מוקדמים (34-37 להריון) זאת בעקבות מספר מחקרים אחרונים שהצביעו על הבטיחות היחסית לאם ולעובר. בהתאמה לעלייה בשיעור הלידות המוקדמות, ירד מספר הלידות בשבוע שמעל 41 ב-27% ובעקבות זאת שיעור היילודים במשקל של מעל 4 קילוגרמים ירד ב-5.4%.

בדומה למגמה באירופה, יורד מספר לידות התאומים והשלישיות בישראל. פרופ' יוגב מסביר כי שיעור לידות זה מושפע במידה רבה מטיפולי פריון והפריות מבחנה. כיום, כשטיפולים אלה התקדמו ושיעורי ההצלחה בהם עלו, מבוצעת פעמים רבות במסגרת הטיפול החזרה של ביצית מופרית אחת בלבד, למעט במקרים חריגים. בארה"ב, שם המגמה דווקא הפוכה, עדיין נהוג, במקרים רבים, לבצע החזרה של שתי ביציות מופרות, בכל גיל, בעקבות היבטים ביטוחיים של עלות טיפולי הפרייה.

לידה רגילה אחרי קיסרי - סטטיסטיקה מעודדת

אחד מהנתונים הבולטים המלמד על התקדמותה של רפואת האם והעובר בישראל הינו הנתון של ניתוחים קיסריים חוזרים. שיעור הניתוחים הקיסריים עלה ב-6% ביחס לשנה קודמת וכיום 20.6% מהלידות מסתיימות בניתוח קיסרי. עם זאת, בעוד שבעבר המשמעות של לידה קיסרית הייתה, כמעט בוודאות, צורך בלידות חוזרות באמצעות ניתוח קיסרי, כיום, הרפואה בישראל מאפשרת פתרונות אחרים. בשנת 2012 57% מהנשים שעברו בעבר קיסרי והגיעו לחדר לידה ניסו ללדת בלידה רגילה (בהתאם להמלצות הצוות הרפואי),מתוכן 73% הצליחו ללדת בלידה רגילה. לשם השוואה, בארה"ב מדובר בפחות מ-10% שמנסות ללדת בלידה רגילה לאחר ניתוח קיסרי קודם. פרופ' יוגב מסביר, כי התוצאות בישראל מקורן בבחירה יותר טובה של המקרים המאפשרים לידה רגילה ובביצוע מיומן יותר של ההליך. מתוך כלל מקרי הניתוח הקיסרי 36% בוצעו בעקבות ניתוח קודם, 16% בעקבות חשד לניטור עוברי לא תקין ו-15% בעקבות מצג פתולוגי של העובר שבעקבותיו הייתה סכנה ללידה רגילה.

נתון נוסף אשר עולה באופן בולט הוא היכחדותן הכמעט מוחלטת של לידות המלקחיים אשר שיעורן מהלידות המכשירניות ירד ב-36%, ביחס לשנה קודמת, ול-0.17% מכלל הלידות, מגמה המתמשכת בשנים האחרונות.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום