הריון: הקשר בין משקל לאוטיזם

(0)
לדרג

מחקר אמריקאי חדש מצאו כי העלייה במשקל מעלה סיכון להתפתחות הפרעות מהספקטרום האוטיסטי בקרב הילדים. ההסבר קשור להורמוני סטרואידים

מאת: מערכת zap doctors

עלייה במשקל במהלך ההריון עלולה להשפיע על סיכון ללידת ילד עם אוטיזם, כך עולה מתוצאות מחקר שפורסמו לאחרונה בכתב העת Pediatrics. עם זאת החוקרים מדגישים כי יש להתייחס בזהירות לממצאים אלו.

על סמך שני מדגמים נפרדים ביוטה, ארה"ב, זיהו החוקרים קשר חיובי בין העלייה במשקל לפני הלידה, אך לא עם המשקל לפני ההריון, ובין הסיכון להפרעות מהספקטרום האוטיסטי. הנתונים מעידים כי עלייה במשקל במהלך ההריון יכול לשמש כסמן חשוב להתפתחות אוטיזם.

מחקרים קודמים רמזו לקשר בין מדד מסת הגוף של האם והעלייה במשקל במהלך ההריון לסיכון להפרעות מהספקטרום האוטיסטי, אך ייתכן כי גורמים שונים משחקים תפקיד בקשר זה, כולל לידות קודמות, סיבוכים מיילדותיים, גיל אם מתקדם ומצב חברתי כלכלי.

במדגם שכלל 128 ילדים שאובחנו עם הפרעות מהספקטרום האוטיסטי וקבוצת ביקורת של 10,920 ילדים בריאים, הסיכון להפרעות מהספקטרום האוטיסטי נמצא כקשור באופן מובהק עם העלייה במשקל במהלך ההריון. לכל עלייה של 2.3 קילוגרמים במשקל הגוף, נרשמה עלייה של עשרה אחוזים.

במדגם שני שכלל 288 ילדים עם הפרעות מהספקטרום האוטיסטי ו-493 אחאים ללא הפרעה זיהו החוקרים ממצאים דומים (עלייה של 17% לכל 2.3 קילוגרמים). החוקרים לא זיהו קשר בין מדד מסת הגוף לפני ההריון להפרעות מהספקטרום האוטיסטי באף אחד מהמדגמים.

ההשערה היא כי הפרעה בבקרת הורמוני סטרואידים במהלך ההריון עלולה לתרום להתפתחות אוטיזם. האם, הילד והשליה יחדיו יוצרים את סביבת הסטרואידים לעובר. מדדי מסת גוף לפני ההריון והמשקל במהלך ההריון נבחרו כסמנים זמינים לסביבה ההורמונלית מאחר שאלו שימשו במחקרים מסוג זה להערכת מצבי מחלה אחרים, דוגמת ממאירויות.

המחקר אינו מוכיח כי הפרעה בהורמוני סטרואידים גורמת לאוטיזם, אך מספק עדויות התומכות בהשערה לפיה יש לבחון עדויות ישירות לתופעה זו.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה בהריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום