לא לתת לסוכרת לנצח

(0)
לדרג

חולי סוכרת מתמודדים עם מציאות לא פשוטה, הכוללת זריקות אינסולין ותזונה מיוחדת. וגם - איך לשבור את הקשר בין השמנה, דיכאון וסוכרת? מדריך ליום הסוכרת העולמי

מאת: מערכת zap doctors

סוכרת היא מחלה מטבולית המתבטאת בעליה ברמת הסוכר בדם, ובחוסר יכולת של הסוכר להגיע לתאי המטרה. חלק מהמנגנונים הגורמים לסוכרת הם פגיעה בתאי הלבלב המייצרים אינסולין, הגורמים לחוסר ייצור האינסולין בגוף, או לייצור מופחת ולא תקין שלו. בנוסף, סוכרת יכולה להתבטא בגוף בעקבות תנגודת של הרקמות לפעילות האינסולין, ולייצור יתר של סוכר על ידי הכבד.

סוכרת, השמנה ודיכאון (אילוסטרציה)
סוכרת, השמנה ודיכאון (אילוסטרציה)

בעבר, הסברה הרווחת הייתה כי הטיפול במחלת הסוכרת הוא מאוד מובנה: דיאטה, פעילות גופנית, ואם זה לא עוזר: כדורים ואפילו זריקות אינסולין, לצד שמירה על אורח חיים בריא. גם היום אורח החיים מהווה מרכיב מרכזי וחשוב בתהליך ההחלמה ובתהליך ההתמודדות עם המחלה.

ד"ר רונית קלמנוביץ-דיקשטיין, מומחית ברפואה פנימית אנדוקרינולוגיה וסוכרת, ממרפאת הסוכרת של קריית בריאות זבולון - מחוז חיפה וגליל מערבי, שרותי בריאות כללית משיבה לשאלותינו בנושא הסוכרת.

כיצד בונים טיפול נכון לחולה הסוכרת?

"הטיפול במחלת הסוכרת הינו טיפול משולב הכולל שינוי הרגלי חיים וטיפול תרופתי. ההתייחסות להרגלי החיים כוללת תזונה נכונה, פעילות גופנית, שיטות להפגת מתחים ושינה מספקת. היום, עם גילוי המחלה, נהוג להתחיל גם טיפול בכדור (מטפורמין). אך חשוב להבין כי אין טיפול אחד לכולם. לכל מטופל תופרים 'חליפה אישית', בה כל מרכיב מקבל התייחסות. עם גילוי המחלה, היכולת להשפיע על מהלכה על ידי שינוי אורח חיים הוא בלתי מבוטל".

איך מתאימים את התרופה המתאימה לחולה הסוכרת?

"כיום נמצא בשוק מגוון גדול של תרופות, הן בכדורים והן בזריקות, ועתידים להיכנס בעתיד לשוק עוד תרופות רבות. לתרופות השונות מנגנוני פעולה שונים, ולעתים, המטופל זקוק לשילוב של מספר תרופות. הטיפול האופטימלי שונה בין מטופל למטופל ומושפע ממגוון פרמטרים, כמו גיל, מחלות נלוות, רצון המטופל, הרגלי התזונה שלו ועוד. לעתים, טיפול אחד יעיל לתקופה מסוימת, ואחרי מספר שנים פחות, ואז יש צורך בשינוי הטיפול, או בהוספת טיפול נוסף".

"באופן כללי, העולם צועד היום בכיוון של רפואה מותאמת אישית, לפי הפרופיל הגנטי של המטופל. התרופות פועלות על הפחתת ייצור הסוכר על ידי הכבד, ועל הקטנת התנגודת לאינסולין ברקמות, על שיפור הפרשת האינסולין מהלבלב, ושיפור תפקודו, ועל מתן הורמון אינסולין בעצמו. כיום ישנו פיתוח נרחב של תרופות הפועלות על מנגנונים נוספים המשפיעים על ערכי הסוכר בדם".

אינסולין: בעד או נגד?

"לגבי מקום האינסולין בטיפול בסוכרת, הנושא שנוי במחלוקת ורבים הדיונים בקרב המומחים. חסרונו העיקרי של האינסולין הוא שבשל היותו חלבון, לא ניתן לתת אותו דרך הפה, אלא רק דרך זריקה תת-עורית. פרט לכך, לאינסולין יש מעט תופעות לוואי, שאותן ניתן למזער עם הדרכה נכונה. כיום האינסולין מיוצר בדרכים של הנדסה גנטית ואינו נלקח מחיות. הטכנולוגיה השתפרה ואמצעי ההזרקה הם קלים לתפעול. ישנם מיתוסים רבים שקיימים לגבי התרופה, וכדאי להתייעץ עם הצוות המטפל כדי להפריך אותם. תחת פיקוח רפואי, ניתן אפילו להתנסות ב'חווית ההזרקה' ולגלות כי בדיקות הסוכר מהאצבע פעמים רבות כואבות יותר מהזרקת האינסולין".

"אני נמנית בין הרופאים שרואים באינסולין תרופה יעילה טובה ובטוחה לטיפול בסוכרת, בתנאי שהמטופל מקבל את ההדרכה המתאימה ומסכים להיות צד פעיל בטיפול. האינסולינים שנמצאים כיום בשוק קיימים כבר מספר שנים, ולחלקם יש עובדות-מחקריות המראות כי התרופה בטוחה ואינה גורמת לתחלואה נוספת".

"שוב, אני מדגישה כי התחלת טיפול באינסולין היא נקודה טובה לרענון ההנחיות התזונתיות, עדיף עם דיאטנית המכירה את נושא האינסולין, ולחזרה שוב על עקרונות הניהול העצמי של המחלה, כמו מדידות של ערכי סוכר".

האם יש לנו השפעה על הפיכת מחלת הסוכרת למגיפה?

"הסוכרת הוגדרה על ידי הWHO (ארגון הבריאות העולמי) כמגיפה עולמית. כיום, כבר עברנו בהרבה את התחזיות לגבי התחלואה מלפני מספר שנים. מחלת הסוכרת נמצאת בעליה, יחד עם השמנה ודיכאון. אחת מהסיבות האפשריות לעליה זו, בהחלט כוללת את התזונה הלא בריאה של העולם המערבי, כדוגמת שתייה ממותקת ואוכל מעובד. וכמו-כן, ירידה בפעילות הגופנית, פגישות וירטואליות עם חברים, במקום פגישות בגני משחקים, נסיעה ממקום למקום, במקום הליכה. לדעתי, הבעיה מתחילה עוד בגיל צעיר: בגיל הגן וביה"ס, שם עלינו לפעול בשיא המרץ. כמובן שלגנטיקה יש מרכיב חשוב, אבל אמשיל זאת לשדה קוצים יבש, שהוא הגנטיקה, המחכה לגפרור שיצית אותו, כמו העלייה במשקל".

מה הקשר בין דיכאון וסוכרת?

לאחרונה, פורסם כי מחקר בינלאומי ענק קובע כי חולי סוכרת מרגישים אפליה ודיכאון. מדובר במעגל המזין את עצמו: תחושת הדיכאון והאפליה מחמירה את מצב הסוכרת. על הקשר בין השמנה ודיכאון, מרחיבה ד"ר קלמנוביץ דיקשטין.

"כאמור, יש קשר בין סוכרת השמנה ודיכאון, כאשר כל מחלה משפיעה על האחרות. דיכאון עלול לגרום לניהול לא תקין של מחלת הסוכרת (על ידי תזונה, פעילות גופנית, שינה) וכך להחמיר את איזון הסוכרת. חוסר איזון של הסוכרת, שמתרחש לפעמים אפילו עם כל המאמצים הנכונים, יכול לגרום להרגשת דיכאון ולתחושת כישלון עצמי. חשוב מאוד להתייחס לנקודת מצב הרוח בדיון עם הצוות המטפל, ולדווח על רגשות אלו, בין אם על ידי המטופל ובין אם על ידי משפחתו. כמובן שגם הצוות צריך להיות ערני לנקודה זו".

מהם הטיפים שלך להתמודדות עם מחלת הסוכרת?

"שינויים נעשים לרוב בשלבים קטנים, ולכן כדאי להגדיר צעדים קטנים לביצוע ולא להתחיל במקסימום. לדוגמא, למרות שההמלצה היא לפעילות גופנית של 150 דקות אירובי במשך שבוע, כדאי להתחיל עם 10 דקות, פעמיים-שלוש בשבוע. אנשים רבים שהתחילו כך, מוצאים את עצמם, כעבור חודשיים, צועדים במרץ חצי שעה פעמיים בשבוע".

"בנושא התזונה, כדאי שלחולה הסוכרת יהיה דיאלוג טוב עם הדיאטנית ועם הצוות המורחב המטפל בו. ישנם טיפים רבים לירידה במשקל, כמו לא ללכת רעב לקניות, ללכת לקניות עם רשימה ולא לחרוג ממנה, לשתות מים במהלך הארוחה, לאכול יחד עם חברים או משפחה - ולא מול הטלוויזיה. כמו כן, כדאי למצוא מי יכול לסייע: מי מבשל בבית? האם הוא יכול לשנות מעט מהרכב התבשילים? ומי יכול להזכיר לחולה למדוד סוכר ולקחת תרופות כשצריך? כל אלו יכולים לסייע רבות לאורח חיים בריא, לצד המחלה. חשוב להבין כי שיתוף הסביבה הקרובה במצב, הוא חלק מרכזי בהבנת המטופל וצרכיו, ויסייע לשיפור הטיפול".

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום